مقایسه چیلرهای تراکمی و جذبی

 بررسی و مقایسه انواع چیلر از نظر هزینه و عملکرد بعد از آشنایی با چیلر و معرفی انواع آن ضروری به نظر می رسد. لذا در ادامه به مقایسه انواع چیلر می پردازیم.

1.تلفات انرژی در سیستم­های تولید و انتقال

تلفات انرژی در سیستم­ های تولید و انتقال چیلرهای جذبی و تراکمی در ‏شکل 1 مقایسه شده است. چنانچه در این شکل ملاحظه می شود در چیلر جذبی انرژی حرارتی مستقیماً مورد استفاده قرار می گیرد، در حالیکه در چیلر تراکمی این انرژی ابتدا با راندمان در محدوده 18 تا 47 درصد به انرژی الکتریکی تبدیل می شود و سپس این انرژی مورد استفاده قرار می گیرد.

5487.png

شکل 1. مقایسه تلفات انرژی در سیستم­های تولید و انتقال چیلرهای جذبی و تراکمی

 

2. محدوده ظرفیت چیلرها براساس نوع آنها

محدوده ظرفیت چیلرهای مختلف به صورت زیر است:

  • چیلرهای سانتریفیوژ:

a)200 Tons and larger

b)0.55-0.85 kw/tons

c)4.14-6.36 cop

  • چیلرهای تراکمی با کمپرسور رفت و برگشتی:

a)200 Tons and smaller

b)0.9-1.30 kw/tons

c)2.7-3.9 cop

  • چیلرهای تراکمی با کمپرسور اسکرو:

a) 50-1100 Tons

b)1-1.5 kw/tons

c)2.34-3.5 cop

  • چیلرهای جذبی بخار و آبگرم:

a)100 Tons and larger

b)18750 Btuh/Ton; 0.64 cop 1 stage

c) 12250 Btuh/Ton; 0.98 cop 2 stage

  • چیلرهای جذبی (گازی):

a) 100 Tons and larger

b) 11720 Btuh/Ton; 1.02 cop 1 stage

c) 12440 Btuh/Ton; 0.96cop 2 stage

 

3. اثرات زیست محیطی

    الف)چیلرهای تراکمی به دلیل استفاده از CFC و  HCFCدارای آلایندگی بوده و به محیط زیست و لایه اوزون آسیب می رساند این در حالی است که در سیستم های جذبی این آلاینده­ ها مورد استفاده قرار نمی­ گیرند.

      ب)تولید آلاینده ها و گازهای گلخانه ای که باعث گرم شدن زمین می شود در چیلرهای جذبی کمتر از چیلرهای تراکمی می­ باشد.

4.ارتعاشات و صدا:

چیلرهای تراکمی به دلیل وجود کمپرسور دارای صدا و ارتعاش بیشتری نسبت به چیلرهای جذبی هستند. از طرفی چیلرهای جذبی به دلیل وجود پمپ های کوچک بسیار کم صداتر از چیلرهای تراکمی می باشند.

5.هزینه سرمایه گذاری

سرمایه گذاری اولیه یک سیستم برودتی شامل هزینه خرید دستگاه به علاوه تأسیسات و تجهیزات جانبی مورد نیاز جهت تأمین انرژی آن می­ باشد. بدیهی است که قیمت خرید دستگاه متأثر از پارامترهای فنی و اقتصادی گوناگون از جمله کشور سازنده، اعتبار کارخانه سازنده، مشخصات استاندارد و یا انتخابی دستگاه  (Options) و غیره می­ باشد. ولی قیمت خرید چیلر جذبی شعله مستقیم معمولاً گرانتر از چیلرهای تراکمی اسکرو و اسکرال و ارزانتر از چیلرهای سانترفیوژ می­ باشد.

الف) چیلر تراکمی (آب خنک و هوا خنک): هزینه سرمایه گذاری اولیه چیلر تراکمی شامل هزینه خرید دستگاه، بعلاوه خرید انشعاب برق و ایجاد شبکه برق رسانی شامل پست برق، کابل فشار قوی و فشار ضعیف و غیره جهت تأمین برق مورد نیاز چیلر می­ باشد.

ب) چیلر جذبی شعله مستقیم: هزینه سرمایه­ گذاری چیلر جذبی شعله مستقیم تنها هزینه خرید دستگاه می­ باشد، زیرا معمولاً همان انشعاب گازی که در زمستان­ها بار گرمایشی پروژه را از طریق بویلرها تأمین می کند، در تابستان­ها جهت تأمین بار برودتی مورد استفاده قرار می­ گیرد.

6.هزینه تعمیرات و قطعات یدکی

      الف)چیلر تراکمی (آب خنک و هوا خنک): این چیلرها دارای قطعات سنگین متحرک متعدد استهلاک بیشتری داشته و نیازمند تعمیرات و قطعات یدکی بیشتر و دارای عمر مفید کمتری هستند.

      ب)چیلر جذبی شعله مستقیم: سیستم های جذبی به صورت یک سیکل با فعل و انفعالات شیمیایی می­ باشد و به جز دو پمپ کوچک و فن مشعل قطعه متحرک دیگری ندارد در نتیجه استهلاک کمتری نسبت به انواع تراکمی دارد و عمر مفید بیشتری می­ باشد.

اطلاعات تکميلي

  • حوزه کاربرد: مقایسه چیلرهای جذبی و تراکمی
  • سازمانهاي وابسته: صنعت- پالایشگاه- پتروشیمی