بهینه سازی پنل های خورشیدی

   بهینه کردن سلول‌های خورشیدی باعث داشتن بیشترین راندمان سلول‌های خورشیدی می‌شود و همچنین این سلول‌های خورشیدی در روزهای ابری نیز کار خواهند کرد زیرا به نور مستقیم خورشید وابسته نخواهند بود. اگر از سلول‌های خورشیدی در منزل خود برای تولید برق یا گرم کردن آب استفاده می‌کند، احتمالاً متوجه این شده‌اید که در برخی از زمان‌های سال نیاز به تغییر زاویه سلول‌های خورشیدی است تا بیشترین راندمان سلول‌های خورشیدی حاصل شود.

گام اول: درک نوع نور خورشید

   قبل از بهینه‌سازی سلول‌های خورشیدی، باید سه نوع نور خورشیدی که می‌توانند به سلول‌های خورشیدی تابیده شوند را درک کرد. اولین نوع این پرتوها، پرتوافکنی (irradiation) است که هنگام تابش مستقیم نور خورشید به سلول‌های خورشیدی اتفاق می‌افتد (در روزهای آفتابی). پرتوافکنی پراکنده (Diffuse irradiation) نوع دوم است که در روزهای ابری اتفاق می‌افتد که نور خورشید مستقیماً به سلول‌های خورشیدی تابیده نمی‌شود. در نهایت نوع سوم استفاده از نور بازتابی است. این پدیده غالباً در روزهای برفی مشاهده می‌شود.

گام دوم: تنظیم زاویه پنل ها

   با وجود اینکه پنل های شما بدون تنظیم نیز کار خواهند کرد، اما با تغییر زاویه آن‌ها، می‌توان سلول‌های خورشیدی را بهینه کرده و بیشترین راندمان را دریافت کرد. در صورت نداشتن یک ردیاب خودکار، این عمل باید به صورت دستی انجام شود. تئوری پذیرفته شده برای بهینه‌سازی به شرح زیر است:

  1. در شروع ماه فوریه، زاویه پنل ها باید با عرض جغرافیایی یکسان باشند. بنابراین اگر برای مثال عرض جغرافیایی 46 درجه است، باید پنل ها با همین زاویه تنظیم شوند.
  2. سه ماه بعد، با شروع ماه می، زاویه پنل های خورشیدی باید 15 درجه کمتر از عرض جغرافیایی تنظیم شوند. برای مثال در عرض جغرافیایی 49 درجه، زاویه پنل ها 34 درجه باید تنظیم شوند.
  3. با شروع اوت، مجدداً زاویه صفحات خورشیدی با عرض جغرافیایی یکسان تنظیم می‌شوند.
  4. با شروع نوامبر، زاویه پنل ها 15 درجه بیش از عرض جغرافیایی باید تنظیم شوند. برای مثال برای عرض جغرافیایی 49 درجه، زاویه تنظیم 64 درجه است.

   برای اینکه دقیق‌تر بتوانیم عمل کنیم، باید حرکت خورشید در محل زندگی دقیقاً بررسی شود. این روند با یک جستجوی اینترنتی درباره نقشه تشعشع خورشیدی در محل مورد نظر قابل انجام است. این نقشه نشان می‌دهد در هر منطقه چقدر نور خورشید دریافت می‌شود.

گام سوم: استفاده از یک ردیاب خودکار (اختیاری)

   این دستگاه‌ها به راحتی قابل خرید هستند. دستگاه‌های ردیاب حرفه‌ای بوده و شخصی ماهر برای نصب آن ضروری است. این ردیاب‌ها قادرند خورشید را به صورت خودکار دنبال کنند.

ثابت شده است که ردیاب‌های خودکار، باعث افزایش راندمان 35 درصدی در تابستان و 15 درصدی در زمستان می‌شوند.

گام چهارم: استفاده از نور بازتاب شده

   در زمستان‌ها، هنگامی که خورشید پایین است، می‌توان مقدار نور بازتاب شده بر روی سلول‌های خورشیدی را با کار گذاشتن آینه‌ها بر طرفین پنل ها، افزایش داد. اگرچه این روش به صورت علمی اثبات نشده است، تعداد زیادی از کاربران از این روش استفاده می‌کنند و نتایج بهتری گرفته‌اند.

اطلاعات تکميلي