افت انرژی توربین باد

   افت‌های انرژی در توربین باد را می‌توان در موارد زیر معرفی کرد.

  • اصطکاک‌های مکانیکی

   هر چیز مکانیکی که حرکت می‌کند، مقداری اصطکاک تولید می‌کند. بیشترین مقدار افت مکانیکی توربین باد مربوط به یاتاقان‌ها است مگر درصورتی‌که از جعبه‌دنده استفاده شود. بهترین کار، استفاده از یاتاقان‌های صنعتی خوب با کیفیت زیاد است.

  • افت‌های مس

   این افت در سیم‌پیچ‌های (کویل) ژنراتور اتفاق می‌افتد. جریان الکتریکی دارای نوعی اصطکاک است که با مقاومت سیم مسی حامل جریان متناسب است و مقاومت باعث هدر رفت انرژی با گرم شدن توسط اصطکاک می‌شود. می‌توان با استفاده از سیم‌های کلفت‌تر، مقاومت را کاهش داد؛ اما این امر باعث سنگین‌تر و گران‌تر شدن ژنراتور می‌شود، اما این روش می‌توان برای جبران انرژی مفید باشد.

مقاومت سیم مسی با دمای در حال افزایش، افزایش می‌یابد. افت‌های مس کویل ها را گرم می‌کنند که دما در نتیجه آن زیاد می‌شود و بنابراین مقاومت افزایش و افت‌های مس نیز بیشتر می‌شود. افت‌های مس با مربع جریان زیاد می‌شوند (Lossα i2).

   ضروری است که برای ژنراتور، یک سیستم خنک کاری طراحی شود که هم عمر کاری و هم راندمان را افزایش دهد.

  • افت‌های آهن

    بیشتر ژنراتورهای امروزی دارای کویل های آهنی هستند، اگر ژنراتور از هسته آهنی استفاده می‌کند، افت‌های آهن خواهیم داشت. اگرچه آهن دارای افت انرژی است ولیکن آهن می‌تواند شار مغناطیسی را جهت‌دهی کند و معمولاً راندمان آن را بالاتر ببرد. افت آهن می‌تواند در دو نوع باشد:

  1. افت جریان ادی
  2. نفوذپذیری

   افت نفوذپذیری زمانی که کویل جهت شار را تغییر می‌دهد، اتفاق می‌افتد. جهت شار در داخل کویل در یک‌جهت است و هنگامی‌که به قطب دیگر می‌رسیم، جریان شار معکوس می‌شود. افت مقدار انرژی مورد نیاز برای درست کردن تغییر از جهت کنونی به جهت خنثی (بدون شار) است.

    افت جریان ادی هنگامی‌که الکترون درون ماده هسته رها می‌شود، وجود دارد. تمامی الکترون‌ها نیاز به جریان یافت با یکدیگر دارند بااین‌وجود، هنگامی‌که جریان شروع می‌شود، مکان‌های مقاومت شار بزرگی شکل می‌گیرند که باعث می‌شود الکترون‌ها در الگوی غیر مناسبی حرکت کنند.

افت‌های یکسو کننده

   برخی از توربین‌های باد کوچک با متناوب ساز مغناطیس دائم ساخته‌شده‌اند که جریان متناوب AC تولید می‌کنند. معمولاً از این توان برای شارژ باتری استفاده می‌شود که نیاز به تبدیل برق متناوب AC به برق مستقیم DC است. برای این کار، از 4 دیود که با نام یکسو کننده شناخته می‌شوند، استفاده می‌شود. دیود یک افت ولتاژ دارد که باعث افت انرژی به فرم گرما می‌شود.

اطلاعات تکميلي