عوامل موثر در انتخاب سیستم سرمایش گرمایش

   همیشه انتخاب سیستم گرمایش و سرمایش با توجه به طیف وسیع انتخاب، کاری سخت است. بنابراین همواره بهتر است در مورد سرویس ها اطلاعاتی داشته باشیم تا بتوان در موقع انتخاب با توجه به کاربری، سیستم مطلوب را انتخاب کرد. در ذیل به برخی از این سیستم ها اشاره می شود.

چیلر

   چیلر با خنک کردن آب، آب سرد مورد نیاز برای خنک کردن اتاق ها را تامین می کند. معمولا از فن کویل در اتاق ها استفاده شده و آب سر وارد این فن کویل ها می شود. فن کویل با دمیدن هوای اتاق از روی کویل موجود در داخل آن، هوای اتاق را سرد می کند. به همین دلیل این سیستم ها تنها توانایی ایجاد سرمایش را دارند و جزیی از سیستم های سرمایش محسوب می شوند. در زمستان ها برای گرمایش، در صورت استفاده از همین سیستم لوله کشی مشابه، بجای آب سرد، آب گرم شده از دیگ وارد فن کویل ها می شود و با چرخش آن در فن کویل مانند رادیاتور و دمش آن، هوای اتاق گرم می شود. در این سیستم ها، آب در یک منبع دوجداره یا منبع کویل دار گرم می شود. مهمترین نکته مثبت چیلرها، عدم نیاز به اکسیژن اتاق جهت فرآیند احتراق و در نتیجه عدم کاهش کیفیت هوای داخل واحد ساختمانی است. نکته منفی در مورد این سیستم ها، مرکزی بودن و مستقل نبودن آن ها است.

پكیج گرمایشی

   پكیج گرمایشی با قابلیت تولید همزمان آب گرم مصرفی و مورد نیاز برای سیستم گرمایش، ترکیبی از آب گرمکن لحظه ای و موتورخانه شوفاژ است. با پکیج گرمایشی تنها می توان گرمایش و آب گرم تولید کرد و نمی توان برای تولید برودت از آن استفاده کرد.

كولر گازی (اسپیلت یونیت)

   کولر گازی را می توان با استفاده از سیکل تبرید و بعنوان یک پمپ حرارتی برای تامین سرمایش و گرمایش واحد مورد استفاده قرار داد. تبرید در کولر گازی با استفاده از یک گاز مبرد، کمپرسور و اواپراتور صورت می گیرد.

   برای انتخاب سیستم سرمایش گرمایشی مورد نظر و مطلوب می بایست چندین پارامتر را در نظر گرفته و وزن دهی کرد. برخی از پارامترها ممکن است در محل و کاربری خاصی مهمتر و جای دیگر کم اهمیت تر باشند. پارامترهایی که می بایست در نظر گرفته شوند، عبارت اند از:

  1. سطح آسایش مورد نظر
  2. سهولت نصب
  3. هزینه اولیه خرید تجهیزات
  4. هزینه نگهداری و تعمیرات
  5. سهولت نگهداری و تعمیرات
  6. استقلال واحدها و امكانات كنترل منطقه ای
  7. طول عمر
  8. ایمنی و آلودگی
  9. محدودیت اقلیمی
ردیف پارامتر امتیاز چیلر و فن كویل با موتورخانه مركزی امتیاز پكیج برای گرمایش. آبگرم مصرفی و اسپیلت برای سرمایش امتیاز اسپیلت برای سرمایش و گرمایش. آبگرمكن برای آبگرم مصرفی امتیاز پكیج برای گرمایش. آبگرم مصرفی و كولر آبی جهت سرمایش
1 سطح آسایش مورد نظر 100 100 100 50
2 سهولت نصب 50 75 100 75
3 هزینه اولیه خرید تجهیزات 50 75 90 100
4 هزینه نگهداری و تعمیرات 50 75 75 100
5 سهولت نگهداری و تعمیرات 50 75 75 100
6 استقلال واحدها و امكانات كنترل منطقه ای 50 100 100 100
7 طول عمر 100 75 50 75
8 ایمنی و آلودگی 100 50 100 50
9 محدودیت اقلیمی 100 100 75 50

 

اطلاعات تکميلي