فناوری نانو برای ذخیره سازی انرژی

   فناوری نانو در دهه اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است و همواره در حال توسعه و پیشرفت است. دامنه و زمینه کاری فناوری نانو بسیار گسترده گردیه است بطوری که می توان در هر جایی و هر صنعتی کاربردهای آن را مشاهده نمود. با توجه به اهمیت مبحث انرژی در عصر حاضر یکی از عرصه های بالقوه برای حضور فناوری نو ظهور نانو در این بخش می باشد. از همین رو موارد زیر برای استفاده فناوری نانو در بخش ذخیره سازی انرژی آورده شده است تا خوانندگان و علاقه مندان با این موارد بیشتر آشنا شوند.

ذخیره سازی انرژی

 

 

 

 

 

 

انرژی الکتریکی

باتری ها

از الکترود های حاوی نانو ساختار می توان برای تولید باتری های یون لیتیم با کارایی بالا استفاده کرد. همچنین فویل های جدا کننده سرامیکی نیز قادر به بهبود کاراریی این باتری ها خواهد بود. این باتری ها در بخش خودرو سازی و تلفن های همراه قابل استفاده خواهند بود

ابر خازن ها

از نانو مواد کربنی مانند نانو لوله ها، آئروژل و نانو ساختار های فلزی می توان برای تولید ابر خازن هایی با چگالی انرژی بالا استفاده کرد.

 

 

 

 

 

انرژی شیمیایی

هیدروژن

از نانو حفره ها و ترکیبات آلی فلزی می توان برای ساخت پیل های سوختی مبتنی بر هیدروژن استفاده کرد.

پالایش و تبدیل انرژی

از نانو کاتالیست ها می توان برای پالایش و تبدیل سوخت ها استفاده کرد

مخازن سوخت

از نانو کامپوزیت ها می توان برای تولید مخازن سوخت استفاده کرد. با این کار وزن تانکر ها کاهش یافته و حمل و نقل آنها تسهیل می شود. در نهایت هزینه حمل و نقل نیز کاهش می یابد.

 

 

 

انرژی گرمایی

مواد تغییر فاز دهنده

از مواد تغییر فاز دهنده در ساخت کولر ها و ساختمان ها استفاده می شود که این کار باعث کاهش مصرف انرژی می شود.

ذخیره سازی معکوس

مواد نانو حفره ای و متخلخل نظیر زئولیت ها برا ذخیره سازی معکوس انرژی گرمایی در ساختمان ها می توانند استفاده شود.

 

 

اطلاعات تکميلي