کاربرد فناوری نانو در صنایع نفت و گاز پتروشیمی

 

    فناوری نانو با ماهیت فرا رشته اى خود، مرزهاى علوم مختلف را شکسته و زمینه را براى استفاده از نتایج، امکانات و ابزار تمامى علوم و رشته ها در جهت افزایش کیفیت زندگى فراهم کرده است.

   استفاده از فناوری نانو در تصویربردارى هاى لرزه اى، کاربرد در مقاوم سازى و بهبود خواص گل حفارى، ساخت نان و کامپوزیت ها و بهبود مقاومت حرارتى و فشارى مته هاى حفارى، استفاده از نان و افزودنى ها جهت افزایش کارآیى سیمان حفارى، کاربرد نانو در کاتالیس تها و بهبود خواص آنها نظیر مقاومت حرارتى و شیمیایى، نفوذپذیرى و گزینش پذیرى و ...، کاربرد این فناوری در بخش هایى نظیر جداسازى ترکیبات گوگردى از بنزین و نیز بالا بردن عدد اکتان بنزین و کاربرد نانولوله هاى کربنى به عنوان ذخیره کننده گاز همه و همه از موارد کاربرد این فناوری در صنایع بالادستى و پایین دستى نفت است.

   از لحاظ فنی کلمه "نانو" به معنی یک بیلیونیوم هر مقدارى است .به طورکلی واژه فناوری نانو زمانی به کار میرود که در مقیاس نانومتر کار میشود .فناوری نانو از طریق تغییر درساختار و چیدمان اتمها، محصولات و روش ها ی ىساخت جدیدى را پدیدمى آورد، به نحوى که مواد کوچکتر، محکم تر و سبکتر به دست آیند. فناوری نانو ساخت ابزارهای نوین مولکولی منحصر به فرد را، با به کارگیری خواص شیمیایی )کاملاً شناخته شده( اتمها و مولکولها از طریق نحوه ی (خاص) پیوند آنها به یکدیگر، ارایه میدهد .به این ترتیب، مهارت این فناوری دستکاری اتمهابه طورجداگانه و جای دادن دقیق آنان در مکانهایی است که برای رسیدن به ساختار دلخواه و ایده آل مورد نیازمی باشد. قابلیت این فناوری به حدى است که بازده پیش بینی شده توسط آن بسیار فراتر از موفقیتهایی است که تاکنون بشر به آنها نایل شده است.

   کشور ایران، با دارا بودن مخازن نفتى و گاز ىبسیار زیاد و نیز استعدادهاى فراوان در زمینه هاى علمى، مىتواند در علومى که مرتبط با این صنایع هستند، حرکتهاى مثبتى کند .فناوری نانو مى تواند دراین خصوص زمینه لازم را فراهم نماید. فناوری مذکور توانایى فراوانى در ساخت ابزار آلات مورد نیاز درصنایع بالا دستى و پایین دستى نفت و گاز دارد و مى تواند در بهبود و تسریع عملیات انجام شده در این صنعت، نقش موثرى ایفا کند. تحقق این امر گامى در جهت افزایش تولید نفت و گاز در کشورخواهد بود.

 

 

اطلاعات تکميلي