کاربرد فناوری نانو در اکتشاف

 

کاربرد فناوری نانو در اکتشاف

   یکی از کاربردهای فناوری نانو در صنایع بالادستی نفت و گاز، استفاده از آن در لرزه نگاری است. عملیات لرزه نگاری با ایجاد انفجار در نقاط مختلف روی زمین و سپس ثبت شدت و دامنه لرزههای ایجاد شده، توسط دستگاههایی خاص انجام میشود. از اطلاعات لرزه نگاری میتوان؛ ساختار کلی لایه های زمین، محدوده مخزن، نوع سیال (اعمازگاز،آب یا نفت و ...) را به دست آورد. دریافت اطلاعات در عملیات لرزه نگاری توسط حسگرهای خاصی صورت می گیرد.

   به نظر میرسد با ساخت نانو حسگرها میتوان ثبت لرزهها را به صورت دقیقتر انجام داد؛ زیرا امکان وارد کردن این حسگرها در لایه های مختلف زمین و ثبت لرزه ها در موقعیتهای گوناگون وجود دارد.

   شرکتهای نفتی بى پى و شِل برای کشف و استخراج میدانهای جدید نفت و گاز از فناوری نانو در تصویربرداری لرزهای و لرزه نگاری چهار بعدی  استفاده میکنند .همچنین شرکتتگزاس  ازابزار MEMS که در آن از فناورى نانو استفاده شده، برای تهیه داده های لرزه نگاری چاه های نفت و گاز استفاده کرده است. این ابزار، داده ها را به صورت دقیق تر و کم حجم تر ثبت می کنند. به طور خلاصه کاربرد فناوری نانو در ابزار مربوط به عملیات اکتشاف نفت و گاز می تواند به دریافت اطلاعات دقیقتر و به خصوص اخذ اطلاعات از اعماق بسیار زیاد و به تبع آن شناخت جامعتر مخزن کمک کند.

 

اطلاعات تکميلي