پارامترهای مهم در انتخاب فلومتر (قسمت ۲)

فلومتر یا دبی سنج وظیفه اندازه گیری جریان سیال عبوری را به عهده دارد. سیال کاری فلومتر می تواند فاز گاز، فاز مایع، هم فاز گاز و هم فاز مایع و سیالات دو فازی باشد. انتخاب فلومتر به عوامل مختلفی بستگی دارد. میزان خطی بودن خروجی فلومتر (Out Put Linearity)، پایداری نقطه صفر (Zero Stability)، ضریب حساسیت به دما (Temperature Coefficient) از جمله پارامترهای موثر در انتخاب فلومتر می باشد.

 

میزان خطی بودن خروجی فلومتر (Out Put Linearity) 

بر این اساس فلومتر نیز تابعی است که ورودی آن دبی و خروجی آن سیگنال تولید شده متناسب با دبی ورودی می باشد. اما در واقعیت هیچ یک از فلومتر های ساخته شده بصورت کامل دارای خروجی خطی نیست و به اشکال گوناگون در نقاط مختلف از معادله خط ایده آل فاصله می گیرد. حد اکثر میزان انحرافی که خروجی فلومتر نسبت به خط ایده آل پیدا می کند تعیین کننده میزان خطی بودن خروجی دستگاه بوده و می توان به عنوان پارامتری برای انتخاب فلومتر مناسب استفاده گردد.

اهمیت مشخصه خطی بودن فلومتر زمانی بسیار زیاد می گردد که خروجی فلومتر برای قرائت مقادیر اندازه گیری شده برای دستگاه های دیگر نظیر پی ال سی و یا نمایشگرهای صنعتی ارسال گردد. در این حالت هرچه میزان خطی بودن خروجی فلومتر بیشتر باشد مقادیر قرائت شده توسط نمایشگرها بیشتر است.

 

پایداری نقطه صفر (Zero Stability)

یکی از پارامترهای بسیار بسیار مهم که ارتباط مستقیم با دقت اندازه گیری  دارد پایداری نقطه صفر فلومتر می باشد. این مشخصه نشان دهنده وضعیتی است که هیچ جریانی از فلومتر عبور نمی نماید. معمولا دستگاه های اندازه گیری به نسبت کیفیت طراحی و ساخت شرکت سازنده با گذشت زمان دچار پدیده جابجایی نقطه صفر می گردند و  در نتیجه در زمانی که هیچ جریانی از فلومتر عبور نمی نماید مقادیر مثبت یا منفی از پارامتر مورد اندازه گیری نمایش میدهند. به عبارت دیگر دستگاه های اندازه گیری با گذشت زمان دچار خطای ثابت می گردند. شرکتهای سازنده برای پارامتر پایداری نقطه صفر گاها منحنی خاصی ارائه می نمایند و یا مقدار بیشینه جابجایی نقطه صفر در بازه زمانی مشخص را به کاربر اعلام می نمایند. استهلاک قطعات الکترونیکی، تغییرات شرایط دمای محیطی و یا آسیب دستگاه در اثر ضربه از جمله عواملی است که باعث ایجاد جابجایی نقطه صفر فلومتر می گردد.

 

خروجی الکتریکی (Electrical Out Put)

یکی از پارمتراهای فلومتر خروجی الکتریکی آن می باشد که می تواند در انتخاب فلومتر مناسب مدنظر قرار گیرد. کاربرد فلومتر با توجه به شرایط استفاده از دستگاه و نحوه قرائت مقادیر اندازه گیری شده نیازمند خروجی های الکتریکی گوناگونی می باشد. خروجی های فلومترها می توانند ولتاژی و یا جریانی باشند همچنین می توانند مستقیم و یا متناوب و یا بر اساس پروتکلهای رایج انتقال اطلاعات باشند.

 

نشتی (leakage/leak integrity)

نشتی سیال جریان نا خواسته و نامطلوبی از سیال است که از طریق دیواره، نقاط اتصال، درزگیرها و عایقهای بکار رفته در فلومتر بدون ورود در مسیر اندازه گیری خارج می گردد و موجب ایجاد اختلاف میان مقادیر اندازه گیری شده و مقادیر عبور کرده از مسیر دستگاه می گردد.خواص مربوط به سیال کاری نظیر قابلیت انفجار و یا سمی و خورنده بودن آن نقش بسیار زیادی در میزان حساسیت حفاظت فلومتر در برابر نشتی دارد. هرچه فشار کاری دستگاه و فشار سیال پایین تر باشد  احتمال بروز پدیده نشتی ضعیف تر می گردد.مشکلات و حساسیت پدیده نشتی در سیالات فاز گاز  بیشتر است.

 

ضریب حساسیت به دما (Temperature Coefficient)

 با توجه به ماهیت ابزار دقیقی تجهیزات بکار رفته در فلومتر ها ایجاد تغییر در مشخصات المانها و قطعات بکار رفته در این دستگاه ها بسیار رایج می باشد. آنچه نشان دهنده برتری یک شرکت سازنده نسبت به شرکت سازنده ای دیگر می باشد پایین تر بودن میزان حساسیت محصول تولیده شده نسبت به تغییرات دمایی است و از طریق ضریب حساسیت به دمای دستگاه تعیین می گردد. کاربر فلومتر با توجه به میزانی که شرایط دمایی کاربری دستگاه نسبت به شرایط کالیبراسیون دستگاه تغییر کرده است می بایست ضریب حساسیت به دما را محاسبه و در مقادیر اندازه گیری شده توسط دستگاه ضرب نماید تا به بیشترین دقت اندازه گیری دست یابد.

 

جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر و یا خرید انواع فلومتر با انرژی کالا تماس بگیرید.