پارامترهای مهم در انتخاب فلومتر (قسمت 3)

   فلومتر یا دبی سنج وظیفه اندازه گیری جریان سیال عبوری را به عهده دارد. انتخاب فلومتر به عوامل مختلفی بستگی دارد. جنس مواد مواجه با سیال (Wetted Part/Material Of Construction)، تغذیه الکتریکی و توان مصرفی فلومتر، اتصالات مکانیکی (Mechanical Fittings / Mechanical Connections) و درجه حفاظت فلومتر (IP Code) از جمله پارامترهای موثر در انتخاب فلومتر می باشد.

 

1. جنس مواد مواجه با سیال (Wetted Part/Material Of Construction)

مواد بکار رفته در ساختمان فلومتر با توجه به محیط عملکرد فلومتر و سیال عبوری از دستگاه اندازه گیری دبی بسیار حائز اهمیت می باشد و انتخاب صحیح این مشخصه در فلومتر ها باعث بهینه سازی هزینه تمام شده و عمر دستگاه می گردد.از جنبه ای دیگر آلوده نشدن سیال توسط دستگاه اندازه گیری نیز در موارد بسیاری مانند صنایع غذایی و دارویی که آلوده نشدن سیال گذرنده بسیار مهم است، از اهمیت بسیاری برخوردار است. درز بندهای فلومتر نیز در این مجموعه قرار می گیرند و ماده بکار رفته برای آنها با توجه به ملاحظات فوق صورت می گیرد. همچنین فشار زیاد سیال ایجاب می کند تا مواد مقاومتری در ساخت دستگاه اندازه گیری دبی بکار رفته باشد. در مجموع لازم است تا مواد بکار رفته در فلومتر سازگار با محیط عمکرد دستگاه  و سیال عبوری باشد و در مقابل شرایط دما، فشار و واکنش پذیری محیط مقاوم باشد

 

2. تغذیه الکتریکی و توان مصرفی فلومتر

تغذیه الکتریکی فلومتر جهت راه اندازی دستگاه اندازه گیری مورد نیاز می باشد. فلومتر با تغذیه بسیار خاص مستقیم سهولت کاربری کمتری نسبت به دستگاهی دارد که قابلیت پذیرش تغذیه مستقیم و متناوب در گستره زیادی از کمینه و بیشینه ولتاژ دارد. کاربر فلومتر می بایست بر اساس امکان تامین تغذیه ای که دارد دستگاه مناسب را انتخاب نماید. توان مصرفی فلومتر نیز از مشخصه های دستگاه های اندازه گیری می باشد. این مشخصه در سامانه های کوچک آزمایشگاهی و نیمه صنعتی که تعداد مصرف کنندگان زیاد نیستند اهمیت چندانی ندارد اما در سامانه های صنعتی که تعداد دستگاه های اندازه گیری دبی زیاد هستند و مسایل مربوط به سیم کشی و تامین تعذیه سامانه مهم می باشد انتخاب فلومتر هایی با توان مصرفی پایین تر می تواند تاثیر بسزایی در بهینه سازی مصرف برق باشد. این مسئله با افزایش ظرفیت اندازه گیری فلومتر ها چشمگیر می شود. توجه به تفاوتهای موجود در استانداردهای کشورها نیز حایز اهمیت است اختلاف سطح ولتاژ شهری و فرکانس آن بعضا می تواند برای برخی فلومتر ها اسیب زننده باشد و می بایست جهت جلوگیری از این دست آسیبها به مشخصات الکتریکی فلومتر توجه نمود.

 

3. اتصالات مکانیکی (Mechanical Fittings / Mechanical Connections)

قطعا یکی از گسترده ترین موضوعات در صنعت مربوط به اتصالات مکانیکی میان تجهیزات می باشد. استانداردهای گوناگون و تنوع بسیار زیاد اتصالات موجود باعث گستردگی این حوزه از ابزاردقیق در صنعت شده است.  نوع سیال عبوری و فاز آن در کنار دما و فشار سیال از جمله عوامل تعیین کننده در انتخاب فلومتر با اتصلات ورود و خروجی مناسب می باشد.  

 

4. درجه حفاظت فلومتر (IP Code) 

مشخصه ای است شامل یک شماره دو رقمی که نشان دهنده میزان مقاومت محفظه و جعبه  فلومتر نسبت به نفوذ جسم خارجی می باشد. عدد نخست این شماره نشان دهنده میزان مقاومت به نفوذ اجسام سخت و عدد دوم آن نشان دهنده میزان مقاومت جعبه دستگاه نسبت به نفوذ آب به داخل دستگاه می باشد. این عدد بر اساس استاندارد IEC60529 تدوین و مورد توافق قرار گرفته است.

 

جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر و یا خرید انواع فلومتر با انرژی کالا تماس بگیرید. 

اطلاعات تکميلي