فناوری‌های نوین برای کاهش مصرف انرژی

لزوم جذب فناوری های نوین در انرژی

جهان تشنه فناوری‌های نوین، با شیب تندی در حال مصرف انرژی است و همین امر سبب شد تا بخشی از محققان به فکر یافتن راه چاره‌ای برای کاهش این میزان مصرف بیافتند. فعالان عرصه فناوری جهان همواره تلاش می‌کنند با شناسایی مشکلات متعدد جامعه، راهکاری برای رفع هریک از آن ها بیابند تا مردم با رفاه بیشتری زندگی کنند. استفاده از فناوری های جدید سهم مصرف انرژی فسیلی یا غیر فسیلی را کمتر می کند و این موضوع دیکته می کند که به نقش فناوری جدید در حوزه انرژی بیشتر توجه شود. مدیریت انرژی با نگاهی اجمالی به بهینه سازی مصرف انرژی استوار بوده و باید این دو اصل مهم را مکمل یکدیگر دانست. بنابراین استفاده از تكنولوژي‌هاي نوين در كاهش مصرف انرژي حائز اهميت می باشد. کاربرد روش‌های نوین شاید تنها راه صرفه جویی در مصرف انرژی باشد. عدم بهره برداری از فناوری‌های جدید در مصرف انرژی از دیگر عوامل عدم مصرف بهینه انرژی می باشد. 

                                                                                               

فناوری‌های نوین برای کاهش مصرف انرژی

 

کشورهایی با جمعیتی بالای یك میلیارد اگر خود را با فناوری جدید وفق نمی‌دادند باید رقمی احتمالا" بالغ بر چندین برابر انرژی مصرفی، برای تولید انرژی هزینه می‌كردند. ساختار ذهنی شکل گرفته همگان ما این بوده  که در کشور ثروتمندی زندگی می کنیم اما این نقطه شروع، ما را به لحاظ بهره وری به پایین ترین سطح رسانده است. از گذشته تا به امروز در کشور اهداف و سرمایه گذاری ها بیشتر به سمت تامین انرژی سوق داده شده به نحوی که در راستای تحقق بهینه سازی مصرف انرژی، نسبت به تامین انرژی، فعالیت های بسیار کمی صورت پذیرفته است. جدای از عواقب مشکلات زیست محیطی و هدر رفتن انرژی در این بین، اصول اخلاقی آن نیز حائز اهمیت خواهد بود. در این زمینه باید بحث فرهنگ سازی در عرصه رسانه جدی گرفته شود. موضوع این تكنولوژی ها باید امروزه در دانشگاه ها به دانشجویان با جدیت تدریس شود، سازندگان حرفه ­ای می بایست از تکنولوژی­ های نوین ساخت و کاهنده مصرف انرژی در کلیه صنایع انرژی بر استفاده کنند، با ارائه پيشنهاد فني و تخصصي به متخصصان و اهميت ترغيب مردم به استفاده از آن، هزينه‌هاي بالا در افزايش توليد انرژي و نيز اثرات زيست ‌محيطي مصرف انرژي، توجه به موضوع بهينه‌سازي مصرف انرژي را ملموس‌تر مي‌كند، چرا كه اگر دامنه فناوری گسترش پیدا نکند، در آینده باید از بیگانگان درخواست تامین انرژی کرد. 

فنآوری ذخیره و بازیافت حرارت

فنآوری‌های مربوط به ذخیره انرژی امروز بیش‌ازپیش پیشرفت کرده و به یک ضرورت تبدیل شده اند، فنآوری های نوظهوری در زمینه ذخیره انرژی مطرح شده اند که به ذخیره بهتر آن کمک می کنند، استفاده از سیستم های ذخیره سازی با گرمای نهان با استفاده از مواد تغییر فاز دهنده (PCM) یک راه موثر برای ذخیره سازی انرژی حرارتی است.  

 

فناوری های نوین در انرژی

 

بازیافت حرارت یکی از راهکارهای در دسترس و راه گشا برای سیوینگ انرژی می باشد. استفاده از این فناوری می تواند یاری دهنده در بهبود کاهش مصرف انرژی باشد. بیش از ۳۰ درصد از انرژی حرارتی مصرف شده در صنایع از طرق مختلف بدون استفاده اتلاف می‌شود که با توجه به حجم بالای این اتلاف، بحث بازیافت حرارت اتلافی در صنایع به عنوان راهکاری موثر جهت بهره‌برداری مناسب از منابع انرژی مطرح می شود.  

 

فناوری های نوین در انرژی

 

با توجه به مطالعه و آنالیز متدولوژی های بازیافت حرارت در هر صنعت می توان در خصوص اتلاف حرارت بطور منطقی برنامه ریزی و استفاده کرد. بازیافت انرژی حرارتی در بخش های صنعت و خانگی مثلا" در ساختمان از جمله فناوری هایی هستند که ما را به مصرف بهینه انرژی رهنمون می کند که در این حوزه نیاز به مطالعات بیشتری می باشد. مسولان سیاستگزار و سازمان های بهینه ساز مصرف انرژی می بایست در این مسیر پیشگام باشند و الگوی مصرف بهینه انرژی را خصوصا در  دو بخش ذکر شده تدوین و در دست مجریان قرار بدهند.

اطلاعات تکميلي