سوخت هیدروژنی، سوخت آینده اما نیازمند توسعه

چکیده

   گاز طبیعی سوختی ایده آل برای خودروها محسوب می شود اما هنوز بطور کامل شناخته شده برای برخی از کشورها نیست. شایان ذکر است که این امر بخاطر این است که شالوده و زیر ساخت تكنولوژی هیدروژنی و تولید موتورهای هیدروژنی بخوبی توسعه نیافته است و پیل های سوختی، كه هیدروژن و اكسیژن را به نیروی الكتریسیته تبدیل می كنند، هنوز به تولید انبوه نرسیده اند. علاوه بر این تا رسیدن به بازار عرضه راه طولانی در پیش دارند.

   هیدروژن در دما و فشار محیط، بصورت یک گاز است. گازی بودن هیدروژن در شرایط عادی سبب می شود تا ذخیره سازی و انتقال آن سخت تر و دشوارتر از سوخت های مایع باشد. سوخت هیدروژن همان گاز خالص هیدروژن نیست بلكه مقدار كمی اكسیژن و دیگر مواد را نیز با خود داراست.

   یکی از روش های انتقال و استفاده از هیدروژن مایع سازی آن است اما باید توجه داشت که مایع کردن هیدروژن در دماهای بسیار پایین صورت می گیرد که تکنولوژی آن بسیار هزینه بر است.

   برای ذخیره سازی هیدروژن و انتقال آن روش های دیگری نیز وجود دارد که عبارتند از: هیدروژن فشرده و پیوند شیمیایی بین هیدروژن و یك ماده ذخیره کننده (برای مثال، هیدرید فلزات(.

   از نظر فراوانی منابع انرژی در روی سطح کره زمین، هیدروژن سومین انرژی فراوان بر روی سطح زمین است. همانطور كه هیدروژن بصورت ابتدایی در آب و تركیبات آلی یافت می شود، این سوخت عموما از هیدروكربن ها یا آب بدست می آید و هنگامی كه بعنوان سوخت مصرف می شود یا جهت تولید الكتریسیته مورد استفاده قرار می گیرد ، با تركیب مجدد با اكسیژن تولید آب می كند.

   كانادا، آمریكا و ژاپن و برخی كشورهای دیگر در حال توسعه استراتژی ها و برنامه هایی برای سرعت بخشیدن به معرفی پیل های سوختی هیدروژنی می باشند. میلیاردها دلار به تحقیق، توسعه و گسترش پیل های سوختی و هیدروژنی اختصاص داده شده است.

 

اطلاعات تکميلي

  • حوزه کاربرد: سوخت هیدروژنی و پیل های سوختی هیدروژنی