تامین روشنایی و برق چادر عشایر استان های اردبیل و اصفهان با کمک انرژی خورشیدی

   قادر هنرمند در دیدار با فرماندار خلخال گفت: تأمین روشنایی چادر عشایر استان با انرژی خورشیدی از طریق نصب پانل‌های خورشیدی انجام می‌گیرد.

   وی افزود: این طرح به صورت آزمایشی در برخی از مناطق عشایرنشین با موفقیت اجراء شده و در آینده‌ای نزدیک همه عشایر استان تحت پوشش آن قرار خواهند گرفت.
   وی هزینه نصب هر پانل خورشیدی در هر یک از چادرها را 20 میلیون ریال اعلام کرد و گفت: بر اساس تفاهم‌نامه امضاء شده بین شرکت برق و امور عشایر استان 85 درصد از هزینه توسط این شرکت و 15 درصد نیز توسط متقاضیان تأمین می‌شود.
   وی با اشاره به مزیت‌های استفاده از این طرح گفت: تأمین روشنایی‌ چادرها در شب و نیز تأمین انرژی مورد نیاز برای آب گرم حمام عشایر از مهم‌ترین مزیت‌های نصب این پانل‌ها به شمار می‌روند.

   همچنین رییس اداره بهسازی امور تولید اداره کل امور عشایر استان اصفهان نیز گفت: تا پایان زمان استقرار همه عشایر بیش از 300 پکیج و 10 دستگاه حمام خورشیدی با بیش از یک میلیاردو 500 میلیون ریال  هزینه بین عشایر توزیع می شود. 

   محمد حسین غلامی افزود: با نصب و راه اندازی پکیج ها  تخریب مراتع 30 درصد کاهش یافته است در دسترس بودن، نامحدود بودن سهولت در جابجایی و نداشتن آلایندگی از ویژگی های استفاده از انرژی های نو در موسم ییلاق است.

   رییس اداره بهسازی امور تولید اداره کل امور عشایر استان اصفهان همچنین گفت: با آغاز طرح توزیع انرژی های نو بین عشایر از سه سال گذشته تاکنون 350 دستگاه پکیج وحمام خورشیدی بین عشایر توزیع شده است. 

   وی با بیان اینکه استان اصفهان بیشترین سهم را در ارائه خدمات انرژی های نو بین عشایر دارد افزود: این طرح در جلوگیری از تخریب مراتع و جنگلها، حفاظت محیط زیست و استفاده از انرژهای تجدید پذیر تاثیرگذار است .

   غلامی از ارائه طرح های جدید در حوزه انرژی های نو مانند اجاق های خورشیدی در آینده خبرداد وگفت: سالانه بیش از یک میلیارد ریال برای تامین انرژی نو بین عشایر اختصاص می یابد.

 33_copy.gif

 

اطلاعات تکميلي

  • منبع: روزنامه کیهان
  • حوزه کاربرد: انرژی خورشیدی- تامین انرژی به کمک وسایل قابل حمل