مهمترین ویژگی های بودجه 1397

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی، رئیس جمهوری امروزبا حضور در مجلس شورای اسلامی لایحه بودجه سال 97 را تقدیم مجلس کرد. بودجه سال 97 اولین بودجه دولت دوازدهم است که همانند لایحه بودجه قبل در موعد قانونی تقدیم مجلس شورای اسلامی می شود. از مهم ترین نکات لایحه بودجه امسال می توان به نفت 55 دلاری اشاره کرد. هم چنین در بودجه امسال قیمت دلار 3500 تومان تعیین شده است.

 

سقف معافیت های مالیاتی 24 میلیون تومان شد:

در بودجه 97 هم چنین سقف معافیت مالیاتی 24 میلیون تومان تعیین شده است و برای طرح های آبیاری نیز مبلغ اختصاص 1050 میلیارد تومان اختصاص یافته است.
هم چنین سهم صندوق توسعه ملی از درآمد نفتی نیز در بودجه امسال 32 درصد تعیین شده است.
بنا بر قانون برنامه پنجم توسعه باید۲۰ درصد از منابع نفتی به صورت کف مبلغ هر ساله به صندوق توسعه ملی واریز شده و در سال‌های بعد سالانه 3 درصد به آن اضافه می‌ شد که تا مرز ۳۰ درصد هم پیش رفت، ولی با توجه به کاهش درآمدهای دولت از نفت مشکلاتی که در تامین مالی وجود داشت برای دو سال این سهم به ۲۰ درصد کاهش یافت. بنابراین در جریان تصویب برنامه ششم توسعه قرار شد تا از ابتدای اجرای برنامه ۳۰ درصد از منابع به طور ثابت واریز و سالانه 2 درصد به آن اضافه شود. بنابراین سال ۹۶ که در واقع اولین سال اجرای برنامه ششم بوده و طبق قانون بودجه ۳۰ درصد از منابع نفتی حاصله به صندوق باید واریز شد برای سال 97 هم پیش‌بینی شده تا ۳۲ درصد این واریزی افزایش پیدا کند.

 

مهمترین ویژگی های بودجه 1397

 

30میلیون یارانه بگیر حذف می شوند:

در بودجه 97 همچنین یارانه ۳۰ میلیون ایرانی نیز حذف می شود. بر این اساس دولت در لایحه بودجه سال ۹۷ با کاهش قابل توجه بودجه یارانه نقدی وغیرنقدی خانوارها از حدود۴۲هزار میلیارد تومان به۲۳هزار میلیارد تومان، پیشنهاد حذف یارانه بیش از ۳۰میلیون نفر را داده است. در واقع هزینه یارانه نقدی 19 هزار میلیارد تومان کاهش یافته است.
افزایش 20 درصدی نرخ گازوئیل از دیگر بندهای بودجه سال 97 است.بر اساس لایحه بودجه سال ۹۷ درآمد حاصل از افزایش ۲۰ درصدی قیمت هر لیتر نفت گاز در سال ۹۷ به میزان ۱۳ هزار میلیارد ریال و در ردیف درآمدهای ملی خواهد بود که در صورت تصویب در قالب قانون بودجه سال 97، قیمت هر لیتر گازوئیل 20 درصد افزایش خواهد یافت.
افزایش 20 تومانی قیمت آب هم از دیگر بندهای لایحه امسال است. بر اساس لایحه بودجه ۹۷، وزارت نیرو مکلف است علاوه‌ بر دریافت نرخ آب‌های شهری به‌ازای هر مترمکعب آب شرب مبلغ ۲۰۰ ریال از مشترکان آب دریافت و به خزانه‌داری کل کشور واریز کند.

 

بودجه عمرانی 60 هزار میلیارد تومان شد:
در لایحه بودجه ۹۷ کل کشورهم چنین بودجه عمرانی از محل واگذاری و تملک دارایی های سرمایه ای، ۶۰ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است.
دولت هم چنین در بخش هزینه های بودجه سال ۹۷، میزان هزینه جبران خدمت کارکنان را حدود ۱۰۶ هزار میلیارد تومان پیش بینی کرد.
طبق لایحه بودجه سال97، درآمدهای دولت حدود 193 هزار میلیارد تومان و هزینه ها 276 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است که در بخش درآمدها حدود 128 هزار میلیارد تومان درآمدهای مالیاتی است.
هم چنین دولت برای بخش هزینه ها به منظور جبران خدمت کارکنان حدود 1.062.379.486 میلیون ریال معادل 106 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته است.

 

کاهش بودجه برخی از سازمانها و وزارتخانه ها:
در لایحه بودجه سال 97 هم چنین بودجه برخی از وزارت خانه ها و سازمان ها نیز کم شده است. بر اساس این گزارش، در این لایحه بودجه پیشنهادی برای وزارت نیرو را حدود ۱۴ درصد کاهش داده است.
بنابراین در لایحه بودجه سال آینده وزارت نیرو به همراه سازمان‌های زیرمجموعه خود حدود شش هزار و ۴۷۸ میلیارد تومان بودجه خواهند گرفت. این در شرایطی است که دولت در لایحه بودجه سال گذشته برای این وزارت خانه درخواست بودجه 7 هزار و ۵۰۰ تومانی کرده بود.
هم چنین بودجه وزارت صنعت نیز در لایحه امسال۲۱ درصد کمتر شده است.بر این اساس بودجه وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال آینده ۱۴۱۹ میلیارد و ۶۲۵ میلیون تومان پیش بینی شده که نسبت به بودجه ۱۸۰۲ میلیارد و ۳۹۷ میلیون تومانی مصوب آن در سال گذشته، حدود ۲۱ درصد کاهش یافته است.
بودجه وزارت نفت نیز در لایحه بودجه 97 بیش از 8 میلیارد تومان نسبت به سال ۱۳۹۶ کاهش دارد.براساس رقم پیشنهادی دولت اعتبار دولتی وزارت نفت ۱۵۵ میلیارد و۵۹۲ میلیون تومان در نظر گرفته شده در حالی که بودجه این وزارت خانه در سال گذشته ۱۶۴ میلیارد و ۳۶۲ میلیون تومان بود.هم چنین بودجه مصوب این وزارتخانه در سال ۱۳۹۶ معادل ۱۸۰۲ میلیارد و ۳۹۷ میلیون تومان بود.

 

عوارض خروج از کشور گران شد:

در لایحه بودجه سال آینده عوارض خروج از کشور برای هر نفر۲۲۰ هزار تومان تعیین شده  است. این رقم در سال گذشته ۷۵ هزار تومان بود .

بنابراین عوارض خروج از کشور امسال ۱۴۵ هزار تومان افزایش یافت.

 

مهمترین ویژگی های بودجه 1397

 

حقوق بازنشستگان افزایش و جرایم رانندگی کاهش یافت:

طبق بند "و" تبصره 11 لایحه بودجه سال 97 در صورت پرداخت و تسویه حساب قبوض جریمه‌های رانندگی توسط مالکان خودرو تا پایان آذر ماه 97 جریمه دیرکرد عدم پرداخت تا پایان سال 1396 بخشیده می‌شود.

هم چنین بر اساس این لایحه حقوق بازنشستگانی که دریافتی کمتر از 2 میلیون تومان دارند، نیز افزایش می‌یابد. بر این اساس در لایحه بودجه سال 1397 دولت باید نسبت به متناسب سازی حقوق بازنشستگان تحت پوشش صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح که دریافتی آنان ماهانه کمتر از دو میلیون تومان است، اقدام کند.

 

 مشمولان خدمت وظیفه با پرداخت جریمه معافیت می گیرند:
 هم چنین طبق لایحه بودجه سال 97، مشمولان خدمت وظیفه عمومی که بیش از 8 سال غیبت دارند می توانند با پرداخت جریمه به صورت نقد و اقساط، معاف شوند.

 

اجازه به بانک مرکزی برای انتشار ایران چک:
بر اساس لایحه بودجه امسال، بانک مرکزی مجاز است ایران چک‌های مورد نیاز کشور را پس از تصویب شورای پول و اعتبار تولید و با مسدود کردن معادل ریالی آن تحت نظارت هیات نظارت اندوخته اسکناس منتشر کند.

 

آبونمان گاز و برق هم گران شد:

بر اساس لایحه بودجه سال ۹۷، وزارت خانه‌های نفت و نیرو اجازه دارند ماهانه از هر واحد مسکونی مشترک گاز ۲۰۰ تومان و مشترکان برق ۱۰۰ تومان اخذ کنند. این رقم برای مشترکان روستایی نصف می‌شود.


سقف معافیت مالیاتی ماهانه دو میلیون:

بر اساس لایحه بودجه سال ۱۳۹۷، سقف معافیت مالیاتی ماهیانه دو میلیون اعلام شده است. سقف معافیت مالیاتی ماده ۸۴ قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۱۳۶۶ و اصلاحات بعدی آن در سال ۱۳۹۷، مبلغ دویست و چهل میلیون (۲۴۰۰۰۰۰۰۰)، ریال تعیین می‌شود. میزان معافیت مالیاتی اشخاص موضـوع مواد ۵۷ و ۱۰۱ قانون مالیات‌های مستقیم مبلغ یکصد و هشتاد میلیون ریال تعیین می‌شود.

 

اطلاعات تکميلي