غار یخی به تاریخ پیوست !

در فاصله 25 کیلومتری چلگرد در نزدیکی روستای شیخ علیخان یکی از نادرترین و اعجاب انگیزترین غارهای منطقه به نام غار یخی چما با قندیل های فراوان یخی واقع شده است. از زیر یخ های این غار چشمه ای با آب سرد در جریان است که نهایتا به سد کوهرنگ می ریزد.
 
 
غار یخی چما
 
 
قرار گرفتن در دره های عمیق و انباشت حجم برف های چندین ساله در این مکان سبب شده قندیل های یخ و توده های عظیم برف به صورت دایمی و در تمام فصول سال باقی بمانند. سطح وسیع برف در غاریخی چما محلی برای تفریح و سرگرمی جوانان و نوجوانان عشایری منطقه چما شده که علاوه بر این، در سال های اخیر مسابقات اسکی تابستانه کشور نیز در این محل برگزار می شده است.غار یخی چما
 
غار یخی چما
 غار یخی چما
 
 
با این حال غار یخی چما در شهرستان کوهرنگ که به بزرگترین منبع آب شیرین ایران نیز شهرت دارد، یکی از بی نظیرترین و کم نظیرترین نقاط گردشگری ایران است که برای بسیاری از گردشگران ناشناخته مانده است. غار یخی چما در مقابل دشت چما واقع شده و شبیه تنگه ای بزرگ و یک انباری پربرف است که ارتفاع برف های آن تا 50 متر نیز می رسد. لایه های یخی این غار در فصول گرم و کم بارش دارای ضخامت کمی بوده و بسیار نازک و سست می باشند و باید از عبور بر روی آن ها و داخل غار اجتناب نمود.
 علاوه بر این غار یخی چما به بزرگ ترین منبع آب شیرین ایران نیز شهرت دارد زیرا از زیر یخ های این غار، چشمه ای با آب سرد جریان یافته که در نهایت به سد کوهرنگ می ریزد. نامگذاری این غار یخی به «چما» (یا چی ما)، از گویش بختیاری عشایر منطقه گرفته شده است. با وجود ویژگی های منحصر به فرد، این غار یکی از کم نظیرترین نقاط گردشگری استان و حتی کشور است که برای بسیاری از گردشگران ناشناخته مانده است.
 
 
غار یخی چما
 
 
فاصله غار از شهرکرد 92 کیلومتر است و تقریبا در 20 کیلومتری جاده چلگرد به سمت روستای سرآقاسید قرار دارد. در مسیر روستای شیخ علی خان و آبشار آن هم دیدنی است.
غار یخی، در حوزه روستای شیخ علیخان و در 25کیلومتری چلگرد از توابع بخش مرکزی شهرستان کوهرنگ و در شمال غرب استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. محمدحسن خان اعتمادالسلطنه در مرآه البلدان از چهارمحال و بختیاری به خاطر حاصلخیزی و سرسبزی و رونق دامداری به نام «هندکوچک »(اعتمادالسلطنه، مرآه البلدان،جلداول،ص6)یاد کرده است.
 در منابع، درباره چگونگی شکل گیری این غارشگفت انگیزآمده است که نشستن برف زمستانی در تنگه ای صخره ای، زاویه تابش نور خورشید به تنگه و آب شدن برفها در تابستان، باعث فرسایش قسمت پایین برفها شده و به تدریج تشکیل یک غار یخی در طول گذشت صدها هزار سال رقم زده است.
 
 
غار یخی چما
 
 
 از نظر برخی از گردشگران، غار یخی به یک تنگه برف گیر و انباری پربرف شباهت دارد. به نظرمی رسد نحوه شکل گیری این غار یخی به این صورت بوده که در طی سال های سال به علت برودت شدیدآب و هوای استان چهارمحال و بختیاری در این تنگه برف گیر، برف بسیار باریده و در بستررودخانه به یخ تبدیل شده و در سال های بعد هم مرتبا بر حجم و قطر برف های یخ زده اضافه شده و یک پیکره عظیم یخی در تنگه و در قعردره ایجاد شده که گاه قطر این توده عظیم شگفت انگیز یخ در این منطقه سردسیری به 50 متر رسیده است، به طوری که چنان چه در تصویر می بینید سنگ های بزرگی که ازکوه در روی این یخ ها غلتیده شده روی یخ ها مانده و فرو نرفته است البته در بعضی قسمت ها حفره ای ایجاد شده که بسترآبی کف رود آن از فراز آن پیداست.
 
 
غار یخی چما
 
 
با گرم شدن هوا و تغییر شرایط اقلیمی در سال های اخیر، اندک اندک برف ها آب شده و به خصوص چشمه آب سرد آن روان شده و همین امر سبب شده آب در زیر توده یخی به حرکت درآید و برفها را قطره قطره در خود فرو برد و در نتیجه زیرآن پیکره عظیم یخی یک تونل مانندی شکل گرفته که کف آن سردترین و شیرین ترین آب در جریان است و در سقف برفی آن زیباترین شکل های هندسی به وجودآمده است .
 به گزارش گروه جامعه خبرگزاری میزان، این حادثه عصر پنجشنبه رخ داد که با تلاش نیرو‌های امدادی و محلی تعدادی از گردشگران نجات یافتند، اما در نهایت یک تن در این حادثه جان باخت.

 

غار یخی چما

 

به گفته منابع محلی گردشگران اهل شهرستان شاهرود بودند که حال برخی از آنان وخیم گزارش شده است.

در همین حال رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کوهرنگ، بی توجهی به هشدار راهنمایان را عامل ریزش غار برفی و یخی «چما» کوهرنگ و بروز این حادثه دانست.

فرجام سمیعی افزود: با وجود تمامی هشدار‌ها و اخطار‌ها مبنی بر کاهش ضخامت برف و در پی ریزش دیواره غار تعدادی از گردشگران در محل غار یخی چما محبوس شدند.

 

غار یخی چما

 

وی تعداد مصدومان این حادثه را ۱۲ تن عنوان کرد که در این میان یک گردشگر پسر ۱۵ ساله مشهدی بر اثر شدت جراحات جان باخت.

 شهریور سال گذشته نیز بدلیل ریزش غار یخی چما 2 گردشگر اهل شیراز جان خود را از دست دادند.

اطلاعات تکميلي

  • حوزه کاربرد: محیط زیست
  • سازمانهاي وابسته: سامان انرژی