انرژی زمین گرمایی

   انرژی زمین گرمایی نیز یکی از منابع انرژیهای تجدید پذیر میباشد.  پتانسیل این انرژی تجدید پذیر در کره زمین، با کل نیازمان به انرژی تقریباً برابری می‌کند.

  اصطلاح زمین گرمایی ترجمه واژه Geothermal است که ریشه یونانی داشته و از کلمات Geo به معنای زمین و Therme به معنی حرارت تشکیل شده است. انرژی زمین گرمایی، انرژی موجود در عمق زمین است که از انرژی خورشیدی که در طول هزاران سال در داخل زمین ذخیره شده و همچنین فروپاشی یا زوال ایزوتوپ های اورانیوم رادیو اکتیویته،توریم و پتاسیم در طی سالیان درازدرعمق زمین نشات گرفته است که عمدتا در نواحی زلزله خیز و آتشفشانی جوان و صفحات تکتونیکی زمین متمرکز شده است. زمین منبع عظیمی از انرژی است بطوریکه حرارت در هسته آن بیش از ٥٠٠٠ درجه سانتیگراد می رسد حرارت زمین به طرق مختلف از جمله فوران آتشفشان – چشمه های ابگرم- ابفشانها- و گلفشانها در اثر کاهش چگالی زمین و خاصیت رسانایی از بخشهایی از زمین به سطح آن هدایت میشوند. درجه حرارت زمین با توجه به عمق آن به صورت غیر خطی زیاد می شود. (با تقریب خطی هر ١٠٠ متر ٣ درجه سانتی گراد) انرژی حرارتی ذخیره شده در ١١ کیلومتر فوقانی پوسته زمین معادل پنجاه هزار برابر کل انرژی به دست آمده از منابع نفت وگاز شناخته شده امروز جهان است. انرژی زمین گرمایی بر خلاف سایر انرژیهای تجدید پذیر محدود به فصل ، زمان وشرایط خاصی نبوده بدون وقفه قابل بهره برداری می باشد. همچنین قیمت تمام شده برق در نیروگاههای زمین گرمایی با برق تولیدی از سایر نیروگاههای متعارف( فسیلی ) قابل رقابت بوده و حتی از انواع دیگر انرژیهای نو بمراتب ارزانتر است.

   اولین نیروگاه انرژی زمین گرمایی در سال ۱۹۰۴ در لاردرلو ایتالیا احداث شد و به دنبال آن ، نیروگاه‌های زمین گرمایی Wairakei در نیوزیلند در دهه‌ی ۱۹۵۰ و Geysers در کالیفرنیا در دهه‌ی ۱۹۶۰ احداث گردیدند. در سال ۲۰۱۲ بیست و چهار کشور از انرژی تجدیدپذیر زمین گرمایی استفاده می‌کردند که در مجموع، توان ۱۲ گیگاوات را تولید کردند.

geo3_copy.jpg

 نیروگاه زمین گرمایی

   انرژی زمین گرمایی اکنون در مکان‌هایی متمرکز شده که به لحاظ جغرافیایی فعال می‌باشند مانند غرب آمریکا، اندونزی، فیلیپین، نیوزیلند، ایسلند، کاستاریکا و شرق آفریقا.

   در تولید توان فعال از منابع زمین گرمایی سنتی، شامل زمین‌گرماهایی با دمای پایین، پمپ‌های حرارتی می‌توانند برای تولید گرمای مستقیم مورد استفاده قرار گیرند.

  امید زیادی که به تولید انرژی زمین گرمایی وجود دارد، مربوط به سیستم ژئوترمال پیشرفته یا EGS است که گاهی صخره داغ خشک نیز نامیده می‌شود. این سیستم توسط ایجاد سوراخ‌های عمیقی در زمین برای چرخش آب در آن‌ها عمل می‌کند. پتانسیل این نوع انرژی زمین گرمایی بسیار زیاد است با این حال تاکنون تلاش‌هایی که برای تولید انرژی به صورت تجاری در این راستا صورت گرفته چندان امیدوارکننده نبوده است.

   برخی از عملیات اولیه در نیوزیلند انجام گرفته ولی به علت نگرانی‌های مربوط به زمین‌لرزه‌هایی که توسط حفر زمین رخ داد، این عملیات متوقف شد. نویدبخش‌ترین تحقیقات توسط ژئوداینامیک در استرالیا انجام گرفت بطوریکه این روند بسیار کند بود و با چندین عقب نشینی، نهایتاً امسال با ظرفیت یک مگاوات راه‌اندازی شد. نکته‌ی مثبتی که در این پروژه وجود دارد این است که نتایج حاصل شده، فراتر از چیزی هستند که انتظار می‌رفت.

 

اطلاعات تکميلي

  • حوزه کاربرد: انرژی زمین گرمایی