ساده ترین روش های بهره وری انرژی در آشپزخانه ها

   یکی از پر استفاده ترین نقاط در ساختمان های مسکونی آشپزخانه است. جایی که هر فعالیتی در آن مستلزم مصرف انرژی است. بیشترین مصرف انرژی در آشپزخانه ها نیز صرف پخت و پز می شود. از اینرو می توان با رعایت ساده ترین نکات در روند آشپزی، در مصرف انرژی صرفه جویی کرده و افزایش بهره وری در منزل را داشته باشیم.

   در ذیل برخی از ساده ترین نکات بهره وری انرژی در آشپزخانه ها بیان شده اند:

1. برای جوشاندن آب از کتری و یا قابلمه های در بسته استفاده کنید. زیرا در این حالت زودتر به جوش آمده و انرژی کمتری استفاده می شود. از ظرف های درب باز برای به جوش آوردن استفاده نکنید.

2. سطح اجاق گاز و بازتاب کننده ها را همواره تمیز نگهدارید. سطوح تمیز حرارت را بهتر بازتاب می کنند و ازاین طریق می توان در مصرف انرژی صرفه جویی نمود.

3. اندازه تابه و ظروف باید متناسب با اندازه شعله اجاق باشد. در این حالت حرارت بیشتری به ظرف منتقل شده و اتلاف انرژی کاهش می یابد.

4.  5 دقیقه قبل از تمام شدن زمان پخت غذا در آون ها و خوراک پزها، آن ها خاموش کنید و اجازه دهید تا غذا با حرارت موجود در آن ها پخته شود.

5. از باز کردن مکرر درب آون برای چک کردن پخته شدن غذا خودداری نمایید. این کار سبب می شود تا حرارت درون آون خارج شده و برای گرم کردن مجدد محیط درون آن انرژی بیشتری مصرف گردد. برای اطمینان از زمان پخت غذا از زمان سنج استفاده نمایید.

6. برای پخت وعده های غذایی کم بجای آون و اجاق گاز از غذاپزهای برقی استفاده نمایید.

7. از پیش گرم کردن آون جدا خودداری نمایید و در صورت نیاز شدید به این کار، هرگز بیش از 10 دقیقه بطول نینجامد.

8. از کباب پزها بیش از زمان مورد نیاز استفاده نکنید چرا که انرژی بسیار زیادی مصرف می کنند.

9. یخ غذاهای منجمد را قبل از پختن به روش طبیعی آب کنید.

10. تا جای ممکن برای سرخ کردن غذا و یا کباب کردن آن در فصل های گرم از محیط بیرون ساختمان استفاده نمایید. پخت اینگونه غذاها در داخل ساختمان سبب افزایش دمای محیط و در نتیجه به کار افتادن بیش از حد سیستم های سرمایشی محیط و افزایش مصرف انرژی می شود.

11. حتی الامکان و در صورت مقدور بودن در ساعت های خنک روز (صبح ها و عصرها) آشپزی کنید.

12. برای پخت گوشت در آون ها انرژی زیادی مصرف می شود. برای اینکار می توان از مایکروویو استفاده نمود که انرژی کمتر از نصف آون ها مصرف می نماید.

13. از بخار پزها و یا آرام پزها استفاده نمایید. این تجهیزات از نظر مصرف انرژی تقریبا 75% کارآمدتر از اجاق ها و آون ها هستند.

14. بعد از استفاده از آون، درب آنرا اندکی باز گذارید تا هوای گرم وارد آشپزخانه شود. (در فصل های سرد اینکار برای گرمایش محیط بسیار مفید است)

15. آبگرمکن باید نزدیک آشپزخانه باشد تا آب گرم طول زیادی را طی نکند و از اتلاف حرارت در خط لوله جلوگیری شود.

اطلاعات تکميلي

  • حوزه کاربرد: بهینه سازی مصرف انرژی در آشپزخانه