مشاغل سبز

   مشاغل سبز در ایران

   به مشاغل مرتبط با فناوری پاک و دوستدار محیط زیست و به طور کلی مشاغلی که با تولید انرژی و محصولات پاک در ارتباطند، مشاغل سبز گفته می‌شود. این مشاغل ملزم به رعایت استانداردهای ایمنی و بهداشت حرفه‌ای در واحدهای شغلی مربوط به خود هستند. بر اساس آخرین پژوهش های سازمان فنی و حرفه ای کشور حدود 230 عنوان شغل سبز شناسایی شده است که از آن جمله می توان به متخصصین منابع آب، ناظران انرژی، تکنسین‌های مهندسی محیط زیست، تکنسین‌های حوزه کشاورزی، نجّاران، درودگران ساختمان، کارگران ساختمانی و مهندسین برق و ، اکولوژیست های صنعت، مهندسین برق و مدیران مهندسی و معماری اشاره کرد. امروز مشاغلی که سلامت نیروی انسانی، سلامت محیط زیست و تولید محصول سالم را مدنظر قرار می‌دهند در زمره مشاغل سبز قرار دارند.

   هم اکنون در بسیاری از کشورهای جهان، آموزش و توانمندسازی افراد در زمینه حفظ محیط زیست همراه با توسعه اقتصادی یک اصل کلیدی و راهبردی به شمار می‌رود و اجرای استانداردهای زیست محیطی را به نفع فعالیت‌های اقتصادی و توسعه صنعتی می‌دانند؛ از این رو به نظر می‌رسد که ایجاد راهکارهای توسعه اقتصاد سبز در کشورمان بتواند ضمن مهار بحران‌های زیست محیطی و پدیده بیکاری، ‌پیوند میان صنعت و محیط زیست را برقرار کند.

   مشاغل سبز کاهش دهنده مصرف انرژی و تولید کننده پسماندهای کمتر و قابل بازیافت هستند و بر این اساس به کاهش هزینه بسیاری از بنگاههای اقتصادی و حفظ طبیعت و محیط زیست کمک می‌کنند؛ گسترش مشاغل سبز ضمن افزایش انگیزه و ارتقای بهره‌وری نیروی کار، توسعه محیط‌ های کاری سالم، کاهش حوادث و اشتغالزایی بیشتر را به همراه دارد.

مشاغل سبز در آمریکا

   تاکنون در آمریکا بیش از 462 هزار شغل سبز ایجاد شده است. در این مطلب به چند مورد از این مشاغل اشاره شده است:

1- باغبان های شهری

   باغ های سبز درون شهرها و همچنین روی سقف خانه ها، بهترین دوستدار طبیعت محسوب می شود. باغبان های شهری با کاشت گیاه در این مکان ها، مصرف آفت کش ها، سوخت های فسیلی و دیگر منابع کاشت و همچنین حمل و نقل مواد خوراکی به بازار از مزارع را به حداقل می رسانند. سقف های سبز خانه ها نه تنها مکانی عالی برای استراحت و تفریح ساکنان محسوب می شوند، بلکه با عایق کردن ساختمان ها، آنها را در برابر از دست دادن انرژی مقاوم ساخته و آب جمع شده از ریزش باران را حفظ می کنند. همچنین در بهبود کیفیت هوای منطقه بسیار موثرند.

2- مهندسان و سازندگان خودروهای پاک

   حمل و نقل یکی از صنایعی است که نیروی کار سبز می طلبد. در واقع کارخانه های خودروسازی در کشورهایی مانند آمریکا در پی تولید خودروهایی پاک و طبیعت دوست هستند. ناوگان حمل و نقل آمریکا در نظر دارد ابزارهای صنعتی خودروسازی را با تولید وسایل نقلیه که بنزین کمتری مصرف کرده و محیط زیست را کمتر آلوده می کنند، بازسازی کند. در حال حاضر دوسوم سوخت مصرفی آمریکا به وسیله سیستم حمل و نقل استفاده شده و یک سوم گازهای گلخانه ای آمریکا از این طریق تولید می شود. در این راه خودروهای الکتریکی جایگزین بسیار خوبی محسوب می شوند. این بخش از انرژی قابل احیا می تواند جای سوخت های کثیف مانند زغال را بگیرد. از طرفی دولت در نظر دارد از انرژی باد و خورشید بیش از پیش استفاده کند. مهندسان خودروسازی می توانند بیشترین کارایی را در این زمینه داشته باشند.

3- بازیافت کننده ها

   در ایالات متحده کاغذ بیش از هر مواد دیگر ـ البته بجز فولاد ـ بازیافت می شود، به طوری که در سال 2011 دوسوم کاغذهای مصرفی ایالات متحده به جای دفن شدن بازیافت شد و امروزه بیش از یک سوم مواد خام استفاده شده در ماشین های کاغذسازی از کاغذهای بازیافتی است. این فرآیند علاوه بر این که شغل های سبز بسیاری ایجاد می کند، می تواند اثر بسیار خوبی روی محیط زیست بگذارد. بنا بر آمار سازمان حفاظت محیط زیست آمریکا، بازیافت تنها یک تن کاغذ می تواند در نصف مصرف نیروی انرژی یک سال یک خانوار و همچنین 26500 لیتر آب صرفه جویی و در عین حال از انتشار یک تن گاز گلخانه ای جلوگیری کند.

4- دانشمندان طبیعی

   از آنجا که بیشتر کشورهای دنیا به سبک زندگی پایدارتر و اقتصاد سبزتر گرایش پیدا کرده اند، بررسی و تحلیل محیط زندگی و منابع طبیعی موجود روی زمین که در نهایت موجب رفاه و سلامت ما می شوند، بسیار ضروری است. بنابراین دانشمندان علوم طبیعی به بررسی ویژگی های فیزیکی طبیعت می پردازند و با این کار تلاش می کنند تغییرات آب و هوا و اثرات آن را روی اکوسیستم بررسی کنند.

5- معماران سبز

   معماران طرفدار طبیعت با استفاده از فناوری های سبز به ساخت ساختمان هایی دست زده اند که علاوه بر مناسب بودن برای زندگی، طرفدار محیط زیست نیز هستند. در این ساختمان ها به جای به کار بردن مصالح ساختمانی معمولی از زباله های بطری پلاستیکی و لاستیک های کهنه استفاده شده است.

   از این نوع ساختمان ها در گواتمالا ساخته شده است. در واقع به جای این که زباله ها به دلیل نبود روش های بهتر معدوم سازی به رودخانه ها پرت شده یا سوزانده شود، در ساخت ساختمان های ایمن و محکم به کار برده می شود. معمارهای سبز زبردست گواتمالایی، مدرسه ای با این ویژگی ساخته اند تا علاوه بر استفاده بهینه از زباله ها، به کودکان سبک زندگی سبز و پیروی از اقتصاد سبز را بیاموزند.

6- طراحان سبز

   ساختمان آکادمی علوم کالیفرنیا، بخش اعظم آب باران را جمع و ذخیره می کند. سقف این آکادمی، خانه 1.7 میلیون گیاه است که یک نهم آنها از گیاهان بومی کالیفرنیا هستند.

   حتی سقف 1765 مترمربعی این ساختمان، حاوی هفت تپه کوچک نیز هست که موقعیت جغرافیایی سان فرانسیسکو را شبیه سازی می کند. در ضمن این ساختمان پنجره های سقفی دارد که در طول روز باز و بسته می شوند و نور مناسب ساختمان را تامین می کنند.

   این سقف مانند آسفالت های مرسوم، حرارت را به خود نمی گیرد و فضای داخل ساختمان را 6/5 درجه سلسیوس خنک تر از ساختمانی با سقف معمولی نگه می دارد. طراحان حرفه ای سبز از معماران ساختمان ها و طراحان باغ ها گرفته تا برنامه ریزان شهری در تلاش هستند فضای زندگی و کار انسان ها را تا جایی که می توانند
سبزتر کنند.

7- تولیدکنندگان انرژی حاصل از موج دریا

   اقیانوس لبریز از حرکت است و ابزارهایی مانند ژنراتور انرژی موج می تواند نیروی حاصل از حرکت موج را کنترل کند. انرژی موج دریا از نوع تجدیدپذیر است. چنین منابعی به میلیون ها سال زمان برای به وجود آمدن نیاز ندارند و بی‏پایان هستند. همچنین تولید انرژی به این روش آلودگی در بر ندارد.

   اگرچه نیروی موج دریا ها به وفور یافت می شود، اما این صنعت هنوز در مراحل ابتدایی قرار دارد و تولیدکنندگان این نوع انرژی امیدوارند بتوانند با تلاش هایشان به این صنعت رونق بدهند.

8- کارکنان تولید کننده انرژی بادی

   تبدیل انرژی باد به نوعی انرژی مفید مانند الکتریسیته با استفاده از توربین های بادی یا انرژی مکانیکی مانند آسیاب های بادی یا پمپ های بادی، چیزی است که از دیرباز وجود داشته و سیر تکاملی خود را طی کرده است. در آمریکا تعداد کارکنانی که در این بخش کار می کنند، به طور چشمگیری افزایش پیدا کرده و سالانه از 28 تا 60 درصد رشد نشان می دهد. در واقع با کمک نیروی باد 2.3 درصد از نیروی برق کشور تامین می شود

اطلاعات تکميلي

  • منبع: جام جم آنلاین
  • حوزه کاربرد: حفظ محیط زیست