راه های متداول بهینه سازی ساختمان ها در صنعت

   سـاختمان های صـنعتی دارای انواع گوناگونی هستند که از نظر تعداد طبقات و نوع ساخت با هم متفاوت هستند. عموما این ساختمان ها سوله ای شکل با سقف شیب دار بوده و یک طبقه می باشند. البته این موضوع عمومیت نداشته و همانطور که گفته شد می توانند متفاوت باشند.

   ساختمان ها پتانسیل های خوبی برای اتلاف انرژی داشته و به عنوان منبع اتلاق انرژی محسوب می گردند. از این رو با بکارگیری روش ها و تجهیزات مختلف برای کاهش این تلفات انرژی، باعث افزایش بهره روی انرژی در ساختمان ها گشته و هزینه های مصرف انرژی را به شدت کاهش داد.

برخی از روش های بهینه سازی در ساختمان ها بسیار ساده بوده و توسط افراد عادی نیز قابل تشخیص و اجرا هستند. بیان این روش ها می تواند کمک مفیدی برای افراد حاضر در ساختمان های صنعتی باشد.

   این روش ها عبارتند از:

1. ترک ها، شکاف ها و منافذ را با بتونه کاری، آب بند کردن، درز بندی و ... مسدود نمایید.

2. استفاده از درب ها و پنجره های حرارتی و عایق کاری سقف ها و جداره ها مد نظر قرار دهید.

3. در نزدیکی درب های خروجی، بادشکن نصب نمایید.

4. شیشه های عایق (دو جداره) را جایگزین شیشه های تک جداره معمولی نمایید.

5. در صورتی که در ساختمان فقط نور لازم بوده و نیازی به دید بیرونی نباشد می توان بجای پنجره های بیرونی از بلوک های شیشه ای عایق استفاده نمود.

6. برخی از پنجره ها و روشنایی هایی که مورد استفاده نیستند را با استفاده از جداره های عایق بپوشانید.

7. برای پنجره های بیرونی رو به آفتاب می توان از شیشه های رنگی، شیشه های بازتاب کننده، پوشش دهی سطح شیشه، سایبان، طاق نما، تزیینات پرده ای، پرده های معمولی و آفتابگیرها استفاده نمود.

8. استفاده از گیاهان طبیعی در ساختمان می تواند مفید باشد.

9. از دالان و یا درب های گردان در ورودی درب های خروجی که افراد از آن تردد دارند استفاده نمایید.

10. در مکان های با تردد زیاد از درب های اتوماتیک، پرده های هوایی و درب های پرده ای پلاستیکی استفاده نمایید تا فضاهای تهویه شده را از فضاهای تهویه نشده مجزا کند. در صورت امکان نیز از درب های اتوماتیک استفاده نمایید.

11. در راهروها و دالان های عمودی از درب های میانی استفاده نمایید تا پدیده دودکش را در ساختمان کاهش دهد.

12. ساختمان های کاری و اداری را بلافاصله پس از اتمام کار، توسط کارکنان موظف تمیز شده و در صورت امکان شستشو گردد. اینکار باعث می شود تا هزینه های تهویه مطبوع کاهش یابند.

اطلاعات تکميلي

  • حوزه کاربرد: بهینه سازی ساختمان ها در صنعت
  • سازمانهاي وابسته: صنعت