بهینه سازی پمپ ها در صنعت

   پمپ تجهیزی است که انرﮊی مکانیکی خود را به سیال عبوری از خود انتقال می دهد. در نتیجه انرﮊی سیال پس از خروج از پمپ افزایش می یابد. انرژی مکانیکی پمپ از تبدیل انرژی الکتریکی به مکانیکی بدست می آید. بنابراین می توان پمپ ها را یکی از مصرف کننده های عمده انرژی در صنعت به شمار آورد. از این رو هرگونه بهینه سازی در پمپ ها می تواند باعث صرفه جویی قابل توجهی در مصرف انرژی و افزایش راندمان عملکردی فرآیند گردد.

   برای پمپ ها پتانسیل های صرفه جویی و بهینه سازی زیادی وجود دارد. برخی از روش های عملیاتی بهینه سازی عملکرد پمپ ها که به سادگی قابل اجرا هستند در این مطلب بیان شده است. این روش ها که با هزینه های کم و گاها با یک تغییر کوچک در نحوه کارکرد پمپ حاصل می شوند عبارتند از:

1. پمپ ها را با راندمانی نزدیک به حد بهینه آن راه اندازی نمایید.

2. عملکرد پمپ ها را به نحوی بهبود ببخشید که کمترین حالت خفگی را داشته باشد.

3. با استفاده از موتورهای راه انداز سرعت متغیر، عملکرد پمپ را با رنج های مختلف مطابقت دهید. می توان از سیستم های کنترلی مرحله به مرحله نیز استفاده گردد.

4. بجای یک پمپ با توان بالا می توان از چند پمپ کوچک که بصورت مرحله ای و در صورت نیاز در مدار قرار می گیرند استفاده نمود.

5. در یک خظ مسیر از دو پمپ همزمان استفاده نکنید. می توان در مواقع ضروری از یک پمپ زاپاس خودکار درون خطی و یا یک پمپ تقویتی (booster pump) بهره ببرید.

6. از پمپ های تقویتی (booster pumps) در توان های پایین که نیاز به فشار بالایی دارند استفاده نمایید.

7. اختلاف دمای سیال را افزایش دهید تا نرخ پمپاژ مورد نظر کاهش یابد.

8. آب بندها و درزگیرها را تعویض و تعمیر نمایید تا از نشتی آب جلوگیری شود.

9. از پدیده سیفون برای افزایش راندمان پمپ استفاده نمایید.

اطلاعات تکميلي

  • حوزه کاربرد: راه های افزایش راندمان پمپ
  • سازمانهاي وابسته: صنایع