ضرورت بهینه‌سازی انرژی در موتورخانه‌ها

بهینه‌سازی مصرف انرژی یکی از عوامل ضروری در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و عوامل زیان بار افزایش دمای زمین می باشد لذا بهینه سازی مصرف انرژی در تمامی بخش های مختلف کشور و از جمله موتورخانه ها ضروری است.

با الگوی کنونی مصرف گاز در موتورخانه‌های ساختمانهای اداری و تجاری میزان تولید CO٢ در یک ساختمان ادرای تجاری با زیربنای حرارتی ١٠٠٠m٢ حدود ٤٧ تن است که برای جذب این میزانCO٢ تولیدی به حدود ٢٠٥٠ اصله درخت بالغ با عمر متوسط ١٠ ساله نیاز داریم. این درحالی است که با حداقل ٣٠ درصد صرفه جویی در مصرف گاز معادل ٣٥٠٠m٢ فضای سبز در کشور ایجاد کرده‌ایم. 

چالش جدی در توسعه فضای سبز در کلانشهرها، تأمین زمین گران‌قیمت و مدت زمان طولانی (حداقل پنج سال) برای به ثمر رسیدن نهال است؛ ضمن این‌که توسعه فضای سبز نیازمند مسائل نگهداری و مراقبت و از همه مهمتر تأمین آب می باشد که کشور در این زمینه نیز با چالش جدی روبروست. اشتغال در این زمینه نیز چندان مولد نیست در حالی که بهینه سازی انرژی ضمن این که اشتغال مولد است سبب افزایش تولید و رقابت در فناوری است و در زمان کمتری نیز به نتیجه می‌رسد و در عمل هزینه بهینه سازی انرژی به مراتب از توسعه فضای سبز کمتر بوده و چالشهای کنونی و هزینه‌ی توسعه فضای سبز در کلانشهر ها را ندارد. 

یکی از سیاستهای کنونی دولت به ویژه سازمان محیط زیست می‌تواند توسعه برنامه‌های بهینه‌سازی انرژی در بخشهای مختلف با حمایت از توسعه فناوریهای سازگار با محیط زیست بویژه طرح افزایش کارایی موتورخانه‌های کشور باشد. 

به نظر می‌رسد مشارکت اجتماعی در طرحهای بهینه‌سازی انرژی در کلانشهرهای کشور و سرمایه‌گذاری دولت در این طرحها در رقابت با توسعه فضای سبز به طور کامل اقتصادی است و مصداق عینی اقتصاد مقاومتی به منظور ایجاد فضای کسب و کار و اشتغال مولد است و می‌تواند گامی مهم در دستیابی به اهداف برنامه ششم توسعه کشور باشد.

نکته آخر این‌که سرمایه‌گذاری در طرح افزایش کارایی ٦٠٠ هزار موتورخانه موجود کشور حمایت در حفظ منابع ملی و کاهش آلودگی هوای کلانشهرهاست.

 

اطلاعات تکميلي

  • منبع: شاتنا
  • حوزه کاربرد: بهینه سازی مصرف انرژی در موتورخانه ها
  • سازمانهاي وابسته: شرکت بهینه سازی مصرف سوخت