سیستم های سرمایش تشعشعی یا پانل های سقفی سرد

   سیستم های سقف سرد و یا سرمایش تشعشعی در حقیقت تکنولوژی نو ظهوری نیستند و حدوداً پنجاه سال قبل در اروپا مورد استفاده قرار گرفته اند، ولی به دلیل مشکلات خاصی، در بهره برداری از آن‌ها اشکالاتی روی داد که مانع گسترش تکنولوژی آن به دیگر سرزمین‌ها گردید.

   این سیستم در حقیقت همان سرد کردن سقف به هر طریق در فصل گرمایش است. با توجه به شرایط موجود در مکان مورد تهویه سه روش کلی جهت نصب این سیستم ها وجود دارد.

  • روش سقف سرد از جنس مصالح سقفی:

     در این روش لوله ها مستقیماً از درون بلوک های بتونی یا گچی عبور می‌نمایند و به دلیل پایین بودن اختلاف دمایی انقباض یا انبساط لوله ها به شکلی نیست که به مصالح به کار رفته در سقف صدمه ای وارد آورد. در ضمن اینکه جنس لوله های دفن شده در سقف از نوع پنج لایه است که مسئله را به کلی منتفی می نماید. به دلیل ضخامت اندک لایه میان لوله ها و محیط اتاق، انتقال حرارت از سطح سقف به سیال درون لوله به راحتی صورت می پذیرد و سطح سقف را به راحتی به دمایی تقریباً 2 درجه بیشتر از سیال درون لوله می‌رساند.مشکلی که این روش دارد این است که اولاً ایجاد تغییرات در آن بسیار مشکل است و مثلاً به راحتی نمی توان ظرفیت آن را افزود یا به راحتی به آن شکل داد و در صورت نیاز به تعمیر و مونتاژ آن بسیار سخت و هزینه بر است.

   در عوض هزینه نصب و اجرای آن نسبت به دو روش دیگر ارزان‌تر، ساده تر و سازگارتر با طرح های معماری داخلی ساختمان است. این روش نیاز به نگهداری نداشته و فقط اطمینان از عدم ایجاد رسوب در درون لوله های آن کافی به نظر می رسد که در این صورت در حالت عدم برخورد شدید شیء خارجی به آن مشکل تعمیر و هزینه های آن را خود به خود منتفی می نماید. همچنین در مکان هایی که از این روش جهت تهویه محل استفاده می کنند حتی‌الامکان باید سعی شود تا از پوشیده شدن سقف با سقف های کاذب امتناع گردد تا از رسیدن جریان انرژی تشعشعی و آزاد کنوکسیون به پانل ها اطمینان حاصل شده و پانل با حداکثر راندمان خود بتواند گرما را از محیط دریافت کند. همچنین به دلیل شکل‌پذیر نبودن این روش ، از آن فقط در فضاهای بزرگ و تخت استفاده می شود، اماکنی نظیر سالن ها و فضای کارخانه‌ها.

   در صورت استفاده از این روش دیگر هزینه خرید و نصب دستگاه های پخش حرارت را نخواهیم پرداخت و از سوی دیگر هزینه تعمیر یا تعویض مثلاً فن کویل یا یونیت هیتر از بین خواهد رفت.

  • روش سرمایش با پانل های تشعشعی

   می توان گفت این روش بهترین روش در میان سایر روش‌ها است. ساختمان هر پانل تشکیل شده از لوله هایی معمولاً از جنس آلومینیوم یا مس که به وسیله جوش یا بست های سفت به صفحات فلزی پانل نصب گردیده اند. شکل بیرونی لوله ها می تواند برای به دست آمدن سطح تبادل حرارتی بیشتر بین لوله ها و سطح صفحات پانل به صورت زیر پهن باشد.

   از این شیوه (پانلی) در سایر صنایع تبرید، به خصوص کامیون های یخچال دار مخصوص حمل و پخش دارو و مواد غذایی فاسد شدنی نیز به وفور استفاده می شود.به صورتی که فضای خالی میان دو صفحه بالایی و پایینی توسط ماده مخصوصی مانند متیل کلرید که دارای خاصیت ذخیره سازی سرما هستند استفاده می شود تا در صورت بروز هرگونه مشکل در سیستم تبرید وسیله نقلیه ، خرابی خود کامیون پانل ها دارای ذخیره سرما باشند و بتوانند تا زمان برطرف کردن مشکل سیستم تبرید فضای داخل کابین را سرد نگه داشته و از فساد و خرابی محصولات جلوگیری نمایند.

  • سیستم تشعشعی کاپیلاری یا مویرگی

   این سیستم اولاً بسیار حساس بوده و ثانیاً گران تمام می شود.دلیل آن به خاطر استفاده از لوله های مخصوص با تکنولوژی خاص و پیشرفته است. از این سیستم بیشتر در جاهایی استفاده می‌گردد که در آن‌ها حساسیت فوق‌العاده‌ای نسبت به دما و تغییرات آن نسبت به مکان آن وجود دارد. مثلاً در مورد آزمایشگاه‌ها و محیط‌های کاشت سلول ، باکتری ، تکثیر جانداران تک سلولی و رشد تخم حشراتی چون مارالیا استفاده می گردد . این پانل ها از لوله هایی با قطرهایی در اندازه های پایین‌تر از یک دهم میلی‌متر چیده شده در کنار هم تشکیل می شوند که بر طبق نیاز فواصل معین بر روی پایه های نگه دارنده مخصوص به گونه ای که فاصله بدنه لوله ها از همدیگر نیز بسیار کم است نصب می شوند. البته به راحتی می توان حدس زد که این سیستم نمی تواند کاربرد مسکونی داشته باشد.

   در میان این سه روش، روشی که بیشتر از بقیه مورد استفاده قرار می گیرد سیستم ایجاد سرمایش تشعشعی به کمک پانل های سقفی است. این پانل ها را می توان با بهترین نوع سیستم HVACکه همان سیستم VAV است و یا با سیستم فن کویل مقایسه نمود و به نتایج جالبی در این زمینه رسید.

اطلاعات تکميلي

  • حوزه کاربرد: ممیزی انرژی در ساختمان