تولید الکتریسیته به وسیله اختلاف غلظت نمک دریا

   یکی از انرژی های موجود در دریا ها و اقیانوسها می‌تواند از اختلاف شوری آب دریا یا به عبارت دیگر اختلاف غلظت نمک آب باشد که این روش به طور کامل هنوز به مرحله اجرا نرسیده است و در مرحله آزمایشگاهی است و چند روش برای استفاده از این رویداد طبیعی وجود دارد که هر روش با روش دیگر کاملاً متفاوت است و معمولاً در مکان‌هایی که آب با دو غلظت نمک متفاوت وجود دارد قابل استفاده است از جمله در ورودی رودخانه‌ها و مکان‌هایی که آب با غلظت کم‌نمک وارد دریا می‌شود از جمله به نیروگاه‌ها و مکان‌های صنعتی می‌توان اشاره نمود. به طور کلی سه روش برای استفاده از اختلاف شوری آب دریا وجود دارد:

  1. روشی موسوم به PRO (Pressure Retarded Osmosis) است.
  2. روشی موسوم به RED (ReverseElectrodialysis) است. این تکنولوژی در سال 1970 کشف شد و بیشتر تحقیقات پیرامون آن در سال‌های اخیر صورت گرفته است

روش PRO

   در این روش از یک غشاء استفاده می‌شود که این غشاء مانند یک شیر یک‌طرفه عمل می‌کند دو طرف این پرده را آب با غلظت متفاوت قرار دارد و این پوشش فقط اجازه می‌دهد تا آب از یک طرف به طرف دیگر برود و حرکت آب در جهت عکس ممکن نیست و زمانی که دو طرف آن آب با غلظت متفاوت قرار گیرد آب با غلظت کمتر از غشاء عبور می‌کند و وارد آب با غلظت بالا می‌شود و این عمل باعث افزایش فشار در آب با غلظت بالاتر می‌گردد. شکل زیر این مطلب را نشان می‌دهد.

   همان‌طور که گفته شد این روش در مدخل رودخانه‌ها و مکان‌های صنعتی که آب سبک را وارد دریا می‌کنند قابل استفاده است. حال زمانی که این افزایش فشار صورت گرفت با ترکیب این وسیله و یک توربین می‌توان برق تولید کرد به این شکل که از یک طرف آب با شوری کم وارد و از طرف دیگر آب با شوری بیشتر که همان آب دریا است، وارد می‌شود و هرکدام وارد محفظه خود می‌شود که این محفظه با غشاء مذکور از هم جدا شده است و با عبور آب با شوری کم که معمولاً آب رودخانه است از آن افزایش فشار صورت می‌گیرد و این افزایش فشار باعث حرکت توربین می‌شود و گفته شده است که این روش می‌تواند حدود 12 تراوات ساعت برق را در سال تولید کند.

روش RED

   در این روش از سیستم تجزیه الکتریکی معکوس استفاده می‌شود در این روش نیز از غشاء استفاده می‌شود با این تفاوت که در این روش از دو غشاء استفاده می‌شود که این خصوصیت را دارد که یکی از این پرده‌ها فقط اجازه عبور یون‌های سدیم و دیگری فقط اجازه عبور یون‌های کلراید را می‌دهد و باعث ایجاد اختلاف پتانسیل می‌شود و این باعث ایجاد حالتی شبیه نوعی باطری می‌شود.

اطلاعات تکميلي

  • حوزه کاربرد: انرژی تجدید پذیر