تفاوت خانه های سبز و خانه های متداول

 بدون شک صنعت خانه‌سازی، با مشکلات زیادی مواجه است. رکود اقتصادی باعث شده است که سازندگان به فکر چاره‌ای برای مواجهه با شرایط کنونی باشند. در این سال‌ها سازندگان سعی کرده‌اند که تقاضا برای خانه‌های سبز را افزایش دهند. سازندگان سعی می‌کنند در این خانه‌ها، نیاز انرژی ساکنین، مصرف بهینه آب، محیط‌زیست سالم‌تر و سود اقتصادی برای ساکنین را در نظر بگیرند.

تأییدیه شخص ثالث

   یکی از مهم‌ترین موارد در خانه‌های سبز، تأییدیه شخص ثالث است. متأسفانه، بسیاری از سازندگان، به‌صورت اشتباه خانه‌هایی که ارائه می‌دهند به عنوان خانه سبز معرف می‌کنند. تأییدیه‌های شخص ثالث، برنامه‌هایی هستند که اطمینان از دسته‌بندی درست یک خانه به عنوان خانه سبز را فراهم می‌کند. برای مثال، در ایالات متحده امریکا، برخی از سازمان‌های که مسئول بررسی این خانه‌ها هستند عبارت‌اند از: LEED، آژانس محافظت از محیط‌زیست (EPA) و دپارتمان انرژی (DOE). این برنامه تأییدیه بیشتر بر راندمان انرژی در این خانه‌ها متمرکز است که یکی از مهم‌ترین موارد کلیدی در بررسی این منازل است.

مشخصه‌های کلیدی

   برای خریداران و سازندگان، تشخیص مشخصه‌های خانه سبز، سخت است. 5 مشخصه اصلی ارائه شده برای خانه‌های سبز عبارت‌اند از: محل و مکان پایدار، حفاظت از آب، حفاظت از انرژی، مواد و کیفیت محیطی داخل ساختمانی.

  • محل و مکان پایدار:

   یکی از المان‌های اصلی خانه‌های سبز، محل ساخت این خانه‌ها است. دوری کردن از مکان‌های نامناسب مانند مزارع و ساختن خانه‌ها نزدیک زیرساخت‌های موجود مانند جاده‌ها، فاضلاب، سیستم‌های انتقال آب، باعث می‌شود سازندگان اثر مخرب کمتری بر پیرامون خانه داشته باشند.

  • حفاظت از آب:

می‌توان با نصب تجهیزات کم دبی، آب کمتری استفاده کرد. همچنین می‌تواند در کارهای محوطه‌سازی، از گیاهان مناسب استفاده کرد.

  • حفاظت از انرژی

   شاید مهم‌ترین جز ساختن خانه‌های سبز، حفظ انرژی است. با استفاده از طراحی‌های غیرفعال (Passive Design)، پنل های عایق ساختاری (SIP)، روشنایی مناسب و انرژی تجدید پذیر مانند خورشیدی یا زمین‌گرمایی، می‌تواند مصرف انرژی در این خانه‌ها را به‌شدت کاهش داد و این خانه ها را به عنوان ساختمان صفر انرژی دسته بندی کرد.

  • مواد

   مواد سبز، انتخاب‌های متفاوت بسیاری را شامل می‌شوند. برای بیشتر مردم هنگام شنیدن واژه سبز، مواد بازیافت شده تداعی می‌شود. مواد سبز می‌توانند شامل مواد بازیافت شده، مواد با استفاده مجدد، مواد تجدید پذیر مانند بامبو و چوب پنبه و ... باشند. مواد سبز نباید قیمت بیشتری داشته باشند. این مواد قابل قیاس با همتایان غیر سبز خود هستند.

  • کیفیت محیطی داخل ساختمانی

   در نظر گرفتن کیفیت محیطی داخل ساختمانی، نقش مهمی در سلامت اشخاص دارد. در بسیاری از موارد، این امر با اجتناب کردن از استفاده از مواد خطرناک در رنگ، فرش و ... میسر می‌شود. همچنین داشتن تهویه مطبوع مناسب و روشنایی فراوان ضروری است.

سود اقتصادی

   یکی از مهم‌ترین مسائل در ساخت خانه‌های سبز، سود اقتصادی است. محاسبات نشان می‌دهد که می‌توان خانه‌های سبز را بدون هزینه اضافی یا هزینه اضافی بسیار ناچیزی نسبت به خانه‌های معمول ساخت و در هر قسمت‌های کلیدی این خانه که توضیح داده شد، انتظار سود مالی قابل‌توجهی داشت.

اطلاعات تکميلي