مبدل‌های حرارتی دریایی

   مبدل‌های حرارتی دریایی تفاوتی با مبدل‌های غیر دریایی جز اینکه روی کشتی‌ها سوار می‌شوند، ندارند. مبدل‌های حرارتی در کاربردهای بسیاری استفاده می‌شوند. می‌توان از این مبدل‌های برای گرمایش و سرمایش استفاده کرد. دو نمونه از مبدل‌های حرارتی پراستفاده در کاربردهای دریایی عبارت‌اند از: مبدل‌های صفحه‌ای، مبدل‌های پوسته لوله. نگهداری این مبدل‌های حرارتی باعث جلوگیری از شکست و خوردگی آن‌ها می‌شود.

صفحه‌ای

   این مبدل‌ها از مجموعه‌ای از صفحات موازی فشرده‌شده تشکیل‌شده است. این صفحات نسبت هم طوری قرار می‌گیرند که مسیر عبوری برای سیال ایجاد می‌کنند. واشرها بر لبه هر صفحه برای جلوگیری از اختلاط دو سیال استفاده می‌شود. به خاطر قیدهای دما و فشار لاستیک استفاده‌شده برای درست کردن واشرها، این مبدل‌ها برای فشار و دمای کم استفاده می‌شوند. (زیر فشار 290 psig و 300 درجه فارنهایت).

صفحه لوله

   مبدل‌های صفحه لوله شامل یک دسته لوله است که داخل پوسته بزرگ‌تری قرارگرفته‌اند. به دلیل طراحی آن به نگهداری بیشتری احتیاج است. با توجه به مقدار خنک کاری، مبدل‌های حرارتی پوسته لوله را می‌توان در ساختار یک یا دو پاسه ساخت. تعداد پاس، تعداد دفعاتی است که سیال در پوسته از کنار سیال در لوله می‌گذرد. این امر با قرار دادن بافل ها در پوسته که به سیال جهت می‌دهد، میسر می‌شود.

کاربردها

در بسیاری از کاربردها می‌توان از این مبدل‌ها استفاده کرد، برخی از این کاربردها عبارت‌اند از:

  1. دور کردن حرارت از روغن‌موتور
  2. انتقال گرمای تولیدشده در سیلندرها به آب‌گرم‌کن برای خنک شدن
  3. استفاده از بخار برای جلوگیری از میعان و زنگ زدن بخش‌های اساسی
  4. خنک کاری با آب دریا که یکی از آخرین مراحل بر روی عرشه کشتی‌ها است.

اطلاعات تکميلي