کندانسور سطحی

   یک کندانسور سطح عبارتی رایج برای مبدل پوسته لوله آب‌خنک است که بر روی دود خروجی از توربین بخار در نیروگاه‌های توان گرمایی استفاده نصب می‌شود. این کندانسورها مبدل‌های حرارتی هستند که بخار را از حالت گازی به حالت مایع در فشار زیر فشار اتمسفر تبدیل می‌کند. در مکان‌هایی که فراهم کردن آب مشکل است، از کندانسورهای هوا خنک استفاده می‌شود. با این وجود، یک کندانسور هوا خنک به‌طور قابل‌توجهی گران‌تر است و نمی‌تواند به کمی دما و فشار سطح کندانسور آب‌خنک در خروجی توربین برسد.

   کندانسورهای سطح علاوه بر این در صنایع و کاربردهای بسیاری استفاده می‌شوند.

هدف

   در نیروگاه‌های تولید توان حرارتی، هدف استفاده از کندانسور سطحی، کندانس خروجی بخار از بخار توربین برای گرفتن بیشترین راندمان و همچنین تبدیل بخار خروجی توربین به آب خالص برای استفاده مجدد در ژنراتور بخار یا بویلر به عنوان آب تغذیه بویلر استفاده می‌شود.

دلیل نیاز به این کندانسورها

   توربین بخار خود دستگاهی است که گرما را به بخار برای توان مکانیکی تبدیل می‌کند. بنابراین هرچه تبدیل گرما به ازای هر کیلوگرم برای بخار مکانیکی در توربین بیشتر شود، راندمان بیشتری حاصل می‌شود. با کندانس کردن بخار خروجی توربین در فشار زیر فشار اتمسفر، افت فشار بخار بین ورودی و خروجی توربین افزایش می‌یابد که مقدار گرمای موجود برای تبدیل به توان مکانیکی را افزایش می‌دهد.

اطلاعات تکميلي

  • منبع: Robert Thurston Kent (Editor in Chief) (1936). Kents’ Mechanical Engineers’ Handbook (Eleventh edition (Two volumes) ed.). John Wiley & Sons (Wiley Engineering Handbook Series).
  • حوزه کاربرد: نیروگاه