برج‌های توربین بادی

   عموماً دو نوع برج توربین باد موجود است: برج‌های شناور و برج‌های زمین-پایه

ارتفاع برج

   سرعت‌های باد و ویسکوزیته هوا در ارتفاعات بالا به دلیل دراگ آئرودینامیک سطح (توسط سطح زمین یا آب) افزایش می‌یابند. تغییر سرعت با باد، که تنش باد نامیده می‌شود، در نزدیکی سطح بسیار مهم‌تر است. معمولاً، تفاوت پروفیل قانون توانی باد را دنبال می‌کند که افزایش متناسب سرعت باد با توان هفتم ارتفاع را پیش‌بینی می‌کند. دو برابر ارتفاع توربین، سرعت مورد انتظار را 10% و توان را 34% افزایش می‌دهد. برای جلوگیری از کمانش، دو برابر کردن ارتفاع توربین نیازمند دو برابر کردن قطر برج نیز است که باعث افزایش مواد تا حداقل 4 برابر می‌شود.

   در زمان شب، یا هنگامی‌که جو پایدار است، سرعت باد نزدیک زمین کاهش می‌یابد درحالی‌که در ارتفاع قطب توربین نه‌تنها کاهش و ممکن است افزایش هم یابد. در نتیجه، سرعت باد بیشتر و توربین توان بیشتری نسبت به مقدار قابل‌انتظار تولید می‌کند. دو برابر کردن ارتفاع می‌توان باعث افزایش 20 تا 60 درصدی سرعت باد شود. اتمسفر پایدار به‌واسطه سرمایش تشعشعی سطح پدیدار می‌گردد و در آب‌وهوای معتدل مرسوم است.

   برای توربین افقی HWAT، ارتفاع برج حدوداً دو تا سه برابر طول پره‌ها می‌تواند هزینه مواد سازنده برج را متعادل کند.

   محدودیت‌های جاده‌ای، حمل‌ونقل برج‌هایی با قطر بیش از 4.3 متر را سخت می‌کند. یک توربین 3 مگاواتی می‌تواند خروجی را از 5000 تا 7000 مگاوات ساعت در هر سال، با افزایش ارتفاع از 80 تا 125 متر افزایش دهد. پروفیل برج ساخته‌شده از پوسته‌های متصل شده نسبت به سیلندرها می‌تواند قطر بزرگ‌تر داشته و بااین‌وجود قابل‌حمل هم باشند.

جنس برج‌ها

   در حال حاضر، غالب توربین‌های بادی توسط برج‌های فولادی لوله مخروطی حمایت می‌شوند. این برج‌ها 30 تا 65% وزن توربین بوده و بنابراین درصد زیادی از هزینه توربین را شامل می‌شوند. استفاده از مواد سبک‌تر ممکن است به مقدار قابل‌توجهی هزینه‌های ساخت و حمل‌ونقل را کاهش می‌دهد ولیکن پایداری توربین باید حفظ شود. مشکل دیگر برج‌های فولادی مخروطی این است که ساخت برج‌هایی بلندتر از 90 متر که نیازهای توربین باد را ارضا کنند، چالش‌برانگیز است. بتن با قدرت بالا، پتانسیل افزایش ارتفاع برج و عمر کاری آن را نشان می‌دهد. ترکیب بتن پیش‌تنیده و فولاد، افزایش توان را نسبت به فولاد لوله‌ای استاندارد در ارتفاعات 120 متری نشان می‌دهد. بتن همچنین امکان سرهم‌بندی قطعات پیش‌ساخته کوچک در محل را فراهم می‌کند. یکی از معایب استفاده از بتن، تولید کربن دی‌اکسید بیشتر حین تولید بتن در قیاس با تولید فولاد است. ساخت برج‌های با جنس چوب نیز بررسی‌شده است و در آلمان توربین با برج 100 متری و توان خروجی 1.5 مگاوات ساعت ساخته‌شده است.

اطلاعات تکميلي