گرمایش الکتریکی

   گرمایش الکتریکی به هر فرآیندی که در آن انرژی الکتریکی به گرما تبدیل شود، گفته می‌شود. کاربردهای رایج شامل گرمایش مکان، آشپزی، گرمایش آب و فرآیندهای صنعتی است. هیتر الکتریکی دستگاهی برقی است که جریان برق را به گرما تبدیل می‌کند. المنت گرم‌ کننده در هر هیتر برقی یک مقاومت الکتریکی است و بر اساس قانون ژول کار می‌کند: جریان الکتریکی گذرا از مقاومت، انرژی الکتریکی را به انرژی گرمایی تبدیل می‌کند. بیشتر دستگاه‌های مدرن برقی، از سیم نیکروم (آلیاژ نیکل و کروم) به‌عنوان المنت فعال استفاده می‌کنند.

   متناوباً، یک پمپ حرارتی از موتور الکتریکی برای راه انداختن سیکل تبرید استفاده می‌کند که انرژی گرمایی را از منبعی مانند زمین یا هوای بیرون می‌گیرد. برخی سیستم‌ها می‌توانند معکوس شوند که در این صورت فضای داخل خنک می‌شود. پمپ‌های حرارتی می‌توانند 3 یا 4 واحد انرژی گرمایی برای هر واحد برق خریداری‌ شده تولید کنند.

هیترهای تشعشعی

   گرمایش تشعشعی الکتریکی از المنت‌های گرمایشی استفاده می‌کنند که به یک دمای زیاد می‌رسند. دستگاه معمولاً در محفظه‌ای شیشه‌ای قرار دارد که شبیه به حباب چراغ است و در داخل از بازتابنده‌هایی برای فرستادن انرژی به بیرون وجود دارند. المنت تابش مادون قرمزی نشر می‌دهد که در هوا و مکان جابجا شده، به سطح جاذب می‌رسد و مقداری صرف گرم کردن و مقداری بازتاب می‌شود. این تابش بیشتر باعث گرم شدن افراد و اشیاء می‌شود. برای مکان‌هایی مانند گاراژها و زیرزمین‌ها مناسب‌ترند. این دستگاه‌ها بی ‌سروصدا بوده و بیشترین احتمال آتش‌سوزی اثاثیه نزدیک به آن‌ها را دارد زیرا که گرما متمرکز می‌شود.

هیترهای همرفتی

   المنت هیترهای همرفتی، هوای در تماس را گرم می‌کند. هوای داغ چگالی کمتری داشته و به دلیل بویانسی بالا می‌رود و به هوای سرد بیشتری اجازه جریان یافتن را می‌دهد. این روند باعث ایجاد جریان همرفتی شده و به‌صورت سیکلی تکرار می‌شود. هیترهای همرفتی صدای کمی دارند و احتمال آتش‌سوزی در این هیترها کمتر است.

هیتر فن دار

   هیتر فن دار که هیتر جابجایی اجباری هم نامیده می‌شود، دارای فن الکتریکی هستند که باعث تسریع جریان هوا می‌شود. این هیترها صدای زیادی دارند. احتمال آتش‌سوزی در این هیترها متوسط است. مزیت آن‌ها، فشرده‌تر بودن این هیترها نسبت به هیترهای جابجایی طبیعی است.

گرمایش مایع: هیتر غوطه‌ور

   هیتر غوطه‌ور دارای المنت حرارتی مقاومت الکتریکی، در یک لوله قرار داشته و مستقیماً درون آب (یا سیال دیگر) برای گرم کردن قرار می‌گیرد. هیتر غوطه‌ور را می‌توان در مخزن آب داغ عایق نیز قرار داد. وجود سنسور دما درون مخزن، باعث کنترل دمای آب با یک ترموستات می شود. هیترهای غوطه‌ور کوچک به دلیل استفاده کم و تحت کنترل کاربر، ممکن است ترموستات نداشته باشند. هیترهای غوطه‌ور در دو نوع خانگی و صنعتی موجود هستند.

Immersion_heater.jpg

اطلاعات تکميلي

  • حوزه کاربرد: صنعت