پمپ‌های جامدات با دانسیته زیاد

   پمپ‌های جامدات با دانسیته زیاد، ماشین‌هایی هستند که به‌صورت هیدرو استاتیکی مواد را جابجا و درنتیجه آن، جریان ایجاد می‌کنند.

   مواد جامد با دانسیته زیاد، ترکیباتی از اجزای مایع و جامد هستند. هرکدام از این دو، خواص شیمیایی و فیزیکی مختص خود مانند وزن مخصوص و اندازه بیشینه ذره را دارند. برخی از مواد جامد با دانسیته بالا عبارت‌اند از: بتن، لجن و دوغاب.

   در کارگاه‌های صنعتی، می‌بایست بسیاری از مواد مانند لجن‌های فاضلاب آبگیری شده، کیک‌های فیلتری، لجن‌های زغال‌سنگ بیتومینوس و زباله‌ها که دارای نسبت زیادی محتویات جامد هستند، به مسافت‌های طولانی برای دفن آن یا سوزاندن ارسال شود.

   این مسافت‌های انتقال طولانی را می‌توان با تجهیزات نقاله مکانیکی یا پمپ‌های جامدات دانسیته زیاد هیدرولیک پوشش داد. به‌عنوان مثالی از تجهیزات نقاله مکانیکی می‌توان به تسمه‌ها اشاره کرد. پمپ‌های جامدات دانسیته زیاد هیدرولیک، لجن‌ها و دوغاب‌ها را در یک خط لوله محصور جابجا می‌کنند، با این وجود هر لجن یا دوغابی قابل پمپ شدن نیست که به موارد زیر بستگی دارد:

  1. نسبت: ترکیب جامد و مایع به‌قدری باشد که منتج به توده شکل‌پذیر به لحاظ پلاستیکی باشد.
  2. اشباع: حجم فضای منافذ موجود در لجن‌ها می‌بایست با مقدار کافی ماده جامد پر شود.
  3. محتویات گازی: به‌عنوان پیامد ضربه‌های نوسانات فشار در لوله ممکن است رخ دهد. با تزریق 2% هوا، لجن‌هایی که به‌صورت طبیعی دارای محتویات گازی نیستند را می‌توان به ثبات بهتری رساند.

انواع پمپ‌های جامد دانسیته زیاد

  1. پمپ پیستونی با لوله انتقال
  2. پمپ پیستونی با والو آب‌بندی
  3. پمپ با والو توپی
  4. پمپ تک سیلندر پیستون

اطلاعات تکميلي

  • حوزه کاربرد: پمپ های جامدات