راهکار های بالا بردن بهره وری انرژی در کارخانه های آرد

   کارخانه های آرد بدلیل اینکه بخش بزرگی از غذای هر کشوری را تامین می کنند و همچنین به دلیل وجود ابزارهای صنعتی با مصرف انرژی بالا، همواره یکی از بزرگترین مصرف کنندگان انرژی می باشند. ازین رو با توجه به اهمیت موضوع یاد شده می بایستی تدبیری اندیشیده شود تا راندمان مصرف انرژی در این واحد های تولیدی بالاترین میزان خود را دارا باشد. در ادامه انواع روش های به کار روفته برای بالا بردن بهره وری مصرف انرژی در چهار کارخانه آرد آورده شده است.

   راهکارهای عمومی کاهش مصرف انرژی در چهار کارخانه ممیزی شده

   1- استفاده از اینورتورها یا ( VFD ) در فن ها :

دربارهای گشتاور متغیر استفاده از کنترل کننده­های فرکانس که قانون بارهای سیال (Affinity law) در آنها صدق می­کند می­ تواند مورد استفاده قرار گیرد:

جریان (دبی) هوا متناسب با سرعت تغییر می­کند .     

فشار با مربع( توان دوم) سرعت تغییر می­کند .            

توان مصرفی با مکعب (توان سوم) سرعت تغییر می­کند   

همان گونه که ملاحظه می­ گردد کنترل جریان بوسیله کاهش سرعت بار به معنی آن است که کاهش جزئی در سرعت می­تواند کاهش بسیاری را در توان مصرفی الکتروموتور به همراه داشته باشد.

   استفاده از اینورتورها ( VFD ) علاوه بر صرفه­جوئی انرژی دارای مزایای زیر نیز می­ باشند :

    کنترل پروسه( فرآیند)، افزایش دوام تجهیزات، تصحیح ضریب قدرت، استارت نرم( SoftStart )،جلوگیری از ضربات مکانیکی کنترل دور بواسطه هماهنگ بودن    سرعت تجهیزات با میزان واقعی مورد نیاز فرصت خوبی جهت صرفه­ جوئی انرژی را فراهم می­سازد.

    در بسیاری از فن­ها ، پمپ­ها و سیستمهای هوای فشرده قدرت الکتروموتور با توان سوم سرعت وسرعت با جریان متناسب است. بنابراین تغییر20 درصدی در  سرعت تقریبا 50 درصد صرفه ­جوئی انرژی به دنبال خواهد داشت.

-2 اصلاح مصرف انرژی در سیستم هوای فشرده

   مهمترین راهکارهای کاهش مصرف در سیستم هوای فشرده عبارتند از انتخاب درست کمپرسور، نصب صحیح کمپرسور، کنترل مناسب و تعمیرات و نگهداری بهینه که به ترتیب هرکدام10 ، 5، 20 و 10 درصد صرفه جویی در پی خواهد داشت.

3- تولید در ظرفیت کامل:

   بهره گیری از ظرفیت کامل خطوط تولید و بهره برداری از حداکثر توان ماشین آلات ، موجب کاهش مصرف ویژه انرژی خواهد شد. مصرف ویژه انرژی رابطه ­ای مستقیم با انرژی مصرفی داشته به طوری که مصارف غیر مولد کارخانه مانند روشنایی­ ها، مصارف اداری و رفاهی و غیره هر اندازه که بیشتر افزایش پیدا کند باعث افزوده شدن میزان شاخص مصرف ویژه انرژی خواهد شد.

   از آنجایی که ماشین آلات خط تولید و تجهیزات جانبی نظیر هوای فشرده و بویلرها مستقیماً در امر تولید دخیل بوده و در  میزان انرژی مصرفی دخالت مستقیم دارند این موضوع اهمیت به سزایی می یابد. درصورتی که اگر از ظرفیت کامل ماشین آلات و دیگر تجهیزات در زمان تولید استفاده نگردد، باعث افزایش تلفات انرژی الکتروموتورها شده و در نهایت این نکته باعث افزایش نسبت انرژی غیر مولد به انرژی مفید می­شود.

 محاسبات نشان می­ دهد به طور متوسط کاهش 43 درصد از ظرفیت معمول تولید تا38 درصدپرت انرژی را افزایش می­دهد.

4- اصلاح سیستم روشنایی

در برخی کارخانجات مانند کارخانه های تولید آرد، روشنایی بخش قابل توجهی از مصرف برق را به خوداختصاص می­دهد. تعویض لامپ­ های سوخته، به کارگیری لامپ­های فلور سنت راندمان بالا یااستفاده ازلامپ­های بخار سدیم کم فشار از مهمترین راهکارهای بهینه­ سازی مصرف برق در بخش روشنایی است.

5- استفاده از تسمه سنکرون

   تسمه و پولی موجود در سیستم والس کارخانه های آرد به طور معمول از نوع V-belt است که در صورت تعویض آن با تسنه راندمان بالاتر صرفه جویی انرژی مناسبی حاصل خواهد شد، راندمان سیستم انتقال نیرو انواع تسمه و پولی به شرح ذیل می­باشد

       نوع F beltحدود 88 درصد- نوعV belt حدود90 درصد- نوع cogged belt حدود92 درصد- نوعsynchrone belt  حدود94 درصد

 

33_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy.jpg

اطلاعات تکميلي

  • منبع: http://www.saba.org.ir/saba_content/media/image/2013/01/5022_orig.pdf
  • حوزه کاربرد: بهینه سازی مصرف انرژی در صعت