مبدل حرارتی زمین-کوپل

   مبدل حرارتی زمین-کوپل مبدل حرارتی زیرزمینی است که می‌تواند گرمای زمین را مهار و/یا آن را به زمین پراکنده کند. این مبدل‌ها از دمای ثابت نزدیک زیر زمین برای گرمایش یا سرمایش هوا یا دیگر سیالات برای کاربری ساکنین، کشاورزی یا صنعت استفاده می‌کنند. اگر هوای ساختمان از مبدل حرارتی برای تهویه بازیابی حرارت دمیده شود، به آن‌ها در اروپا لوله‌های زمین (همچنین با نام لوله‌های سرمایش زمین یا لوله‌های گرمایش زمین شناخته می‌شوند) و در آمریکای شمالی، مبدل‌های حرارتی هوا-زمین (EAHE یا EAHX) گفته می‌شود. این سیستم‌ها بانام‌های متعدد دیگری نیز شناخته می‌شوند مانند: مبدل حرارتی هوا به خاک، کانال‌های زمین، سیستم‌های تونلی زمین هوا، مبدل حرارتی لوله زمین، مبدل‌های حرارتی زیر خاکی، لوله‌های هوایی زیرزمینی و ... .

   لوله‌های زمین جایگزینی پایدار و اقتصادی برای سیستم‌های گرمایش مرکزی یا سیستم‌های تهویه مطبوع قدیمی است زیرا که این سیستم‌ها دارای کمپرسور، مواد شیمایی و مشعل‌ها نیستند و تنها برای جابجایی هوا از دمنده استفاده می‌شود. این سیستم‌ها برای سرمایش یا گرمایش جزئی یا کامل هوای تهویه استفاده می‌شوند. این سیستم‌ها می‌توانند استانداردهای خانه غیرفعال یا گواهی LEED را رعایت کنند.

   مبدل‌های حرارتی هوا زمین در زمین‌های کشاورزی و باغبانی امریکا برای چند دهه است که در کنار دودکش‌های خورشیدی در مناطق خشک و داغ استفاده می‌شوند. از اواسط دهه 90 میلادی، استفاده از این سیستم‌ها در اتریش، دانمارک، آلمان و هند رایج شده است.

   همچنین ممکن است آب یا ضد یخ به‌عنوان سیال انتقال حرارت در مبدل حرارتی زمین-کوپل غالباً در کنار یک پمپ حرارتی زمین‌گرمایی به کار برده شود.

 

اطلاعات تکميلي