لوله حرارتی حلقه ای (LHP)

   یک لوله حرارتی حلقه‌ای (LHP) دستگاه انتقال حرارت دو فازی است که از عمل مویرگی برای حذف حرارت از منبع و انتقال آن به کندانسور یا رادیاتور استفاده می‌کند. LHP ها مشابه لوله‌های حرارتی هستند ولیکن مزایای قابلیت کار کردن در برابر جاذبه و ضریب اطمینان بیشتر در مسافت‌های طولانی را دارند. این لوله‌های حرارتی حلقوی می‌توانند حرارت زیادی را در یک مسافت زیاد با تغییر دمای کوچکی جابجا کنند. LHP ها در طراحی‌های مختلفی از اندازه بزرگ تا اندازه‌های بسیار کوچک ساخته‌شده‌اند و در کاربردهای متعددی استفاده می‌شوند.

ساختمان

   غالب مبردهای استفاده شده در LHPها، آمونیاک بی‌آب و پروپیلن هستند. LHPها با کنترل حجم منبع، کندانسور و بخار و خطوط مایع ساخته می‌شوند در نتیجه همیشه مایع برای ویک موجود است.

   عموماً اندازه منافذ کوچک و توانایی پمپاژ مویرگی قوی در ویک مورد نیاز هستند. هنگام طراحی یک لوله حرارتی یا یک LHP، در نظر گرفتن تعادل بین توانایی پمپاژ ویک و نفوذپذیری ویک ضروری است.

کاربردها

LHP    ها در حال حاضر در ماهواره‌های در فضا مانند Russian Grant، سفینه Obzor، ماهواره‌های ارتباطی Boeing HS 702، ماهواره هواشناسی FY-1C و NASA's ICESat استفاده می‌شوند.

LHP    ها از سیستم‌های مهم برای خنک کردن اجزای الکترونیکی هستند.

 

اطلاعات تکميلي

  • منبع: Ku, Jentung; Ottenstein, Laura; Douglas, Donya; Hoang, Triem. "Multi-Evaporator Miniature Loop Heat Pipe for Small Spacecraft Thermal Control". American Institute of Aeronautics and Astronomics. Goddard Space Flight Center. Retrieved 14 September 2011.
  • حوزه کاربرد: انتقال حرارت