افزایش بهره وری در پنل های خورشیدی توسط ساختار های هرمی شکل سیلیکا

   پنل های فتوولتاییک یکی از مطمئن ترین راه ها برای تولید انرژی پاک در آینده می باشد که ساختارهای آنها ساده و بدون اجزاء متحرک و تشعشع هستند. این پنل های خورشیدی به دلیل گرم شدن بیش از اندازه بهره وری پایینی دارند به گونه ای که میزان بسیار کمی از انرژی خورشیدی تابیده‌ شده به این سلولها تبدیل به انرژی الکتریسیته می‌شود. (در بهترین نمونه ها حدود 20 درصد)

   گرم شدن بیش از حد پنل های خورشیدی جزء مهمترین عوامل در کاهش بهره وری آنهاست چرا که با تابش مداوم نور خورشید به یک پنل، دمای آن به اندازه 55 درجه سانتیگراد یا بالاتر خواهد رسید. با افزایش هر درجه سلیوس بر دمای این پنل ها، میزان بهره‌وری تا 0.5 درصد کاهش پیدا می‌کند و با هر 10 درجه افزایش دما این کاهش دو برابری خواهد بود.

   دانشمندان دانشگاه استنفورد آمریکا به منظور خنک سازی این پنل های خورشیدی و افزایش بهره وری انرژی در آنها اقدام به استفاده از شیشه‌های سیلیکا کرده اند. لایه جدید ساخته‌شده از سیلیکا می‌تواند به شکل بسیار قابل‌توجهی گرما را از پنل های خورشیدی دور کند. از این طریق با افزایش میزان بهره‌وری در آن‌ها، تولید انرژی نیز افزایش خواهد داشت.

   در این روش لایه فوق‌العاده نازک و خاصی از این شیشه در پنل های معمولی بازار جایگذاری می‌شود تا حرارت را از این سلول‌ها دور نگه دارد. الگوی این لایه‌ مخصوص از میکرو هرم ها ساخته شده و در آن‌ها نیز سیم‌پیچ‌های کنترل‌کننده دما با ضخامت فوق‌العاده کم قرار داده شده است. در این لایه، گرما در حالت مادون‌قرمز به بالاترین محل رسانده می‌شود تا از این طریق به اتمسفر راه پیدا کند. این لایه‌ها در عین حال به گونه ای ساخته شده‌اند که باعث جذب بهتر نور نیز می‌شوند.

 

 

اطلاعات تکميلي

  • حوزه کاربرد: افزایش بهره‌وری پنل های خورشیدی
  • سازمانهاي وابسته: دانشمندان دانشگاه استنفورد آمریکا