كندانسور هوايي

   جريان هوا در يك كندانسور هوايي ممكن است به صورت طبيعي يا به وسيله فن يا دمنده انجام شود در صورتي كه جريان هوا طبيعي باشد، مقدار هواي جريان يافته در كندانسور كم بوده و سطح تقطير نسبتا بيشتري لازم است. اين كندانسور ها به دليل ظرفيت كم شان فقط در كاربرد هاي كوچك و عمدتا در يخچال ها و فريزرهاي خانگي مورد استفاده قرار مي گيرند. كندانسورهاي با جريان طبيعي هوا كه در يخچال هاي خانگي به كار مي روند معمولا از نوع صفحه اي يا لوله اي پره دار هستند. در صورت استفاده از لوله هاي پره دار براي كاهش مقاومت در مقابل جريان آزاد هوا، معمولا پره ها را با فاصله زياد تري نسبت به هم قرار مي دهند. زياد بودن فاصله پره ها همچنين امكان كثيف شدن كندانسور در اثر ورود كثافات را تقليل مي دهد.

   كنداسورهاي صفحه اي در پشت يخچال ها نصب مي شوند به طوري كه جرياني از هواي محيط بر سطوح آن ايجاد شود در حالي كه كندانسورهاي لوله اي پره دار در پشت يخچال يا تحت زاويه اي در زير آن نصب مي گردند. بدون توجه به نوع يا محل نصب كندانسور، بايستي يخچال به نحوي استقرار يابد كه هوا بتواند آزادانه از روي كندانسورجريان داشته باشد. همچنين بايستي حتي الامكان از قرار دادن يخچال در محيط گرم مثلا در مجاورت اجاق گاز خودداري گردد.

22_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy.jpg

 شکل (1)

 كندانسور هاي هوايي با كنوكسيون اجباري را كه به فن يا دمنده مجهز مي باشند مي توان بر اساس محل نصب شان به دو گروه تقسيم نمود:

1)كندانسورهاي نصب شده بر روي شاسي

2)كندانسورهايي كه دورازكمپرسور نصب مي شوند

كندانسورهاي هوايي نصب شده بر روي شاسي كندانسور هايي هستند كه با كمپرسور و محرك آن بر روي شاسي مشتركي نصب شده و مكمل واحد تقطير خنك شونده با هوا مي باشند.

كندانسورنصب شده دورازكمپرسور، معمولا بطور جداگانه و با فاصله از كمپرسور نصب شده و مي توان آن را در داخل يا بيرون فضا قرار داد.

درصورتي كه كندانسور در داخل فضا نصب شده باشد، براي جريان مناسب هواي بيرون از كندانسور بايستي امكاناتي ايجاد نمود و چنانچه كندانسور در محل گرمي مثلا زير شيرواني يا موتورخانه قرار گرفته باشد، بايستي براي رساندن هوا به كندانسور و تخليه هواي گرم محيط، كانال هايي مورد استفاده قرار گيرند و چون مقدار هواي لازم زياد مي باشد تنها كندانسورهاي كوچك در داخل فضا قرار مي گيرند. كندانسورهاي واقع در فضاي بيرون، ممكن است بر روي زمين، روي بام يا ديوار نصب شوند ولي معمولا آن ها راروي بام نصب مي نمايند. كندانسورهاي واقع در فضاي باز بايد چنان نصب شوند كه هواي گرم تابستان كار فن را مختل نكرده و به آن كمك نمايد و در صورتي كه چنين استقراري ميسر نباشد بايستي از منحرف كننده هاي باد در خروجي كندانسور استفاده نمود. كندانسور هاي هوايي در طرح هاي مختلف قایم و افقي و در اندازه هاي كمتر از يك كيلو وات تا پانصد كيلو وات و بيشتر توليد مي شوند بعضي از اين كندانسورها با دو يا چند مدار تبريد جداگانه طراحي شده است و مي توان از آن ها براي چند سيستم تبريد مختلف با مبرد هاي گوناگون استفاده نمود.

در بعضي از اين كندانسورها كه به مدار مادون سرد كردن مايع مجهز هستند براي اطمينان از كار موثر مدار مادون سرد كن نبايد از مخزن ذخيره مايع استفاده گردد ولي چنانچه از مخزن ذخيره مايع براي تخليه فشار استفاده مي شود بايستي آن را در بالا دست مدار مادون و سرد كن قرار داد.

 

 

   مقدار و سرعت هوا در كندانسور:

در هر كندانسور هوايي از اين جهت كه در محدوده هاي مشخصي سرعت هوا بحراني است، رابطه معيني بين اندازه كندانسور و مقدار هواي عبوري از آن وجود دارد. يك طراحي خوب، حداقل سرعت هوا را كه جرياني آشفته و ضريب انتقال حرارت بالايي داشته باشد تجويز مي نمايد، زيرا افزايش سرعت هوا به فراتر از اين محدوده باعث افت فشار اضافي در كندانسور و افزايش بي مورد قدرت فن يا دمنده هوا خواهد داشت. معمولا سرعت هوا در روي كندانسورهاي هوايي بين 5/2 تا 6 متر بر ثانيه است ولي به دليل وجود بعضي متغيرهاي ديگر، سرعت بهينه طراحي يك كندانسور بخصوص، به وسيله آزمايش تعيين مي شود و به همين دليل بيشتر كندانسورهاي هوايي از همان ابتدا به فن يا دمنده اي مجهز شده اند و به اين ترتيب سرعت هوا در روي كندانسور به وسيله كارخانه سازنده تثبت شده است. براي حصول عملكرد ماکزيمم از يك كندانسور هوايي، بايستي توصيه هاي سازنده را رعايت نمود.

   انتخاب كندانسورهاي خنك شونده با هوا (هوايي):

ظرفيت كندانسورهاي خنك شونده با هوا معمولا در شرايط مختلف كاري و بر حسب كيلو وات داده مي شود. با توجه به اينكه مساحت و مقدار ضريب U كندانسور به هنگام ساخت مشخص مي گردد، ظرفيت كندانسور به اختلاف درجه حرارت متوسط بين هوا و مبرد تقطير شونده بستگي دارد و به لحاظ اينكه بيشتر كندانسورهاي خنك شونده با هوا به فين يا دمنده اي مجهز هستند، مقدار هواي عبوري از آن ها نيز ثابت مي شود و به اين ترتيب دماي متوسط هواي عبوري از كندانسور تنها به دماي خشك ورودي و بار كندانسور بستگي خواهد داشت. بنابراين ظرفيت كندانسور با اختلاف دماي (TD) بين دماي خشك ورودي و دماي مبرد تقطير شونده متناسب است. اختلاف دماي كندانسور (TD) معمولا از 6 تا 22 درجه كلوين تغيير مي كند. در كاربردهاي تبريد، اختلاف دمايي كه دماي تقطيري بين 43 تا 49 درجه سانتي گراد توليد نمايد معمولا به اقتصادي ترين اندازه كندانسور منجر خواهد شد. بنابراين در انتخاب كندانسور، اختلاف دماي طراحي (TD) و در نتيجه اندازه كندانسور، به دماي خشك هوا طراحي خارج، بستگي دارد و با افزايش آن اندازه كندانسور لازم بزرگتر مي گردد.