روش های کاهش مصرف آب در خانه های مسکونی

کاهش مصرف آب در خانه ها نقش بسزایی در جبران کمبود آب می توانند داشته باشند. با تشدید بحران کم آبی در دهه اخیر و رشد روز افزون جمعیت، کمبود آب بیشتر به چشم آمده است. از این رو کاهش مصرف آب در بخش خانگی یکی از الزامات در زمینه بهینه سازی مصرف در نظر گرفته شده است. به منظور کاهش مصرف آب در منازل اقدامات ساده ای می توان انجام داد که به ذیل بیان شده اند.

1- چکه کردن شیر

چک چک یک شیر آب به صورت متوسط 75 لیتر آب را در 24 ساعت هدر می دهد که این میزان می تواندآب آشامیدنی مورد نیاز 30 انسان را در یک روز تعمین کند. اگر تنها 5 روز این چک چک ادامه داشته باشند این 30 نفر به علت کمبود آب می میرند.

1sss.jpg

2-دوش گرفتن طولانی مدت

به صورت متوسط دوش گرفتن در هر دقیقه 30 لیتر آب مصرف می کند. هر دقیقه می تواند آب مصرفی 12 نفر را تامین کند. مدت زمان مناسب برای دوش 7 تا 10 دقیقه می باشد. یک سر دوشی خوب میتواند تا 50 در صد در مصرف آب صرفه جوی کند.

2sss.jpg

3-استفاده از شیرهای فشاری زمان دار

شیرهای فشاری زمان دار ﺑﻪﮔﻮﻧﻪ ای ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﭘﺲ از ﻓﺸﺎر آوردن ﺑﺮ روی دﺳﺘﻪ ی ﺷﯿﺮ ﺟﺮﯾﺎن آب ﺑﺮای ﻣﺪت زﻣﺎن ﻣﺸﺨﺼﯽ ﺑﺮﻗﺮار ﺷﺪه و از ﻣﻐﺰی آن ﺑﺎﻻ ﻣﯽ آﯾﺪ و ﺑﺼﻮرت ﺧﻮدﮐﺎر ﻗﻄﻊ ﻣﯽ ﺷﻮد. ﺑﺮای ﺑﺮﻗﺮاری ﻣﺠﺪد دﺳﺘﻪ ی شیر ﻣﺠﺪدا ﺑﺎﯾﺪ ﻓﺸﺎر داده ﺷﻮد. اﯾﻦ ﺷﯿﺮﻫﺎ در ﻣﮑﺎن ﻫﺎی ﻋﻤﻮﻣﯽ ﻧﻈﯿﺮ: ادارات، ﭘﺎدﮔﺎن ﻫﺎ ، ﻣﺴﺎﺟﺪ، ﻣﺪارس، استفاده می شود که می تواند 60 درصد در مصرف آب صرفه جویی کند.

3sss.jpg

4- استفاده از دور افشان یا پرلاتور

با استفاده از دور اقشان 30 تا 40 در صد در مصرف آب صرفه جویی می کند.

4sss.jpg

مزایای استفاده از پرلاتور

1-یکنواخت و ملایم کردن جریان آب

2-کنترل پاشیدن آب به اطراف

3-مخلوط کردن آب با هوا

4-کاهش مصرف آب

 

5-شیرهای ترموستاتیک

ﻋﻤﺪه ﻣﺼﺮف و اﺗﻼف آب در ﺣﻤﺎم ﻫﺎ و روﺷﻮﯾﯽ ﺑﺨﺼﻮص در فصل زﻣﺴﺘﺎن ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﺗﻨﻈﯿﻢ دﻣﺎی ﻣﻄﻠﻮب آب ﻣﻮﻗﻊ ﺷﺴﺘﻦ دﺳﺘﻬﺎ و اﺳﺘﺤﻤﺎم اﺳﺖ. ﺟﻬﺖ ﮐﺎﻫﺶ ﻣﺼﺮف آب در اﯾﻦ ﻣﻮاﻗﻊ از ﺷﯿﺮ ﻫﺎی ترموستاتیک اﺳﺘﻔﺎده ﻣﯽ ﺷﻮد ﮐﻪ ﺗﻮان ﺗﻨﻈﯿﻢ دﻣﺎی آب ﺑﺎ ﯾﮏ اﻫﺮم و ﺗﻨﻈﯿﻢ ﻓﺸﺎر ﺑﺎ اﻫﺮم دﯾﮕﺮ ﺻﻮرت ﻣﯽ ﮔﯿﺮد.

5sss.jpg

6-ﮐﺎﻫﺶ ﺣﺠﻢ ﻓﻼش ﺗﺎﻧﮏ ﻫﺎی ﺣﺠﯿﻢ

به منظور کاهش حجم فلاش تانک ها می توان دو آﺟﺮ را از ﭘﻮﺷﺶ ﭘﻼﺳﺘﯿﮑﯽ ﯾﺎ ﻧﺎﯾﻠﻮﻧﯽ پوشانده و آﻧﺮا در داﺧﻞ ﻓﻼش ﺗﺎﻧﮏ ﺟﻬﺖ ﮐﺎﺳﺘﻦ از ﺣﺠﻢ ﻓﻼش ﺗﺎﻧﮏ ﻗﺮار داد ﺑﻄﻮرﯾﮑﻪ اﺧﺘﻼﻟﯽ در ﻣﮑﺎﻧﯿﺰم ﻓﻼش ﺗﺎﻧﮏ اﯾﺠﺎد ﻧﻨﻤﺎﯾﺪ. این امر باعث 20 لیتر صرفه جویی در مصرف آب در روز می شود.

6sss.jpg

7-ﺑﺎزرﺳﯽ دوره ای ﮐﻮﻟﺮ ﻫﺎی آﺑﯽ

ﻧﺸﺘﯽ ﮐﻮﻟﺮ ﻫﺎ و ﻋﺪم ﺗﻨﻈﯿﻢ ﺷﻨﺎور آن ﻫﺎ و در ﻣﻌﺮض آب ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻦ ﮐﻮﻟﺮ و اﻓﺰاﯾﺶ ﺗﺒﺨﯿﺮ ﺳﺒﺐ ﻫﺪر رﻓﺖ ﺣﺠﻢ ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮﺟﻬﯽ آب ﻣﯽ ﺷﻮد. از اﯾﻦ رو ﮐﻮﻟﺮﻫﺎ را ﺑﺎ اﯾﺠﺎد ﺳﺎﯾﺒﺎن ﺑﺎﯾﺴﺘﯽ در ﺳﺎﯾﻪ ﻗﺮار داد ﺗﺎ ﻫﻢ ﺳﺒﺐ اﻓﺰاﯾﺶ ﮐﺎراﯾﯽ ﻗﻄﻌﺎت ﻣﮑﺎﻧﯿﮑﯽ ﮐﻮﻟﺮ و ﮐﺎﻫﺶ ﻣﺼﺮف اﻧﺮژی ﺳﺮﻣﺎﯾﺸﯽ ﺷﻮﯾﻢ و ﻫﻢ از ﻫﺪر رﻓﺖ آب ﻧﺎﺷﯽ از ﺗﺒﺨﯿﺮ ﺗﺎ اﻧﺪازه ی زﯾﺎدی ﺟﻠﻮﮔﯿﺮی ﮔﺮدد. ﺣﺘﯽ اﻻﻣﮑﺎن از ﺧﺮﯾﺪ و ﻧﺼﺐ ﮐﻮﻟﺮ ﻫﺎی ﭘﺮ ﻣﺼﺮف ﺧﻮدداری ﮔﺮدد. ﻣﻬﻤﺘﺮﯾﻦ ﻓﺎﮐﺘﻮر در اﻧﺘﺨﺎب ﮐﻮﻟﺮ ﻫﺎی آﺑﯽ ﻇﺮﻓﯿﺖ ﻫﻮا دﻫﯽ آﻧﻬﺎﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎ ﺣﺠﻢ ﻓﻀﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺑﺎﯾﺪ ﺧﻨﮏ ﮐﻨﺪ اﻧﺘﺨﺎب ﺷﻮد و اﯾﻦ ﻓﺎﮐﺘﻮر ﺗﺎﺛﯿﺮ ﺑﺴﺰاﯾﯽ در ﻣﯿﺰان ﻣﺼﺮف اﻧﺮژی و آب دارد. به عنوان مثال کولر آبی 6000 می تواند در کارکرد 156 ساعته خود به میزان 180 لیتر آب مصرف کند.

8-ژل آﺑﯿﺎری ذﺧﯿﺮه ﮐﻨﻨﺪه ی آب

با افزایش ظرفیت نگهداری آب در خاک می توان بازده مصرف را توسط بلورهای ذخیره کننده که می تواند تا 100 برابر وزن خود آب ذخیره کند بالا برد. با قرار دادن آن ها در زیر ریشه گیاه امکان ذخیره آب در حد نیاز آبی برای چند روز محیا می شود. لذا از تعداد دفعات آبیاری کاسته می شود. پرلیت و هیدرو پلاس از جمله مواد نگه دارنده هستند.

7sss.jpg

9-محدود کننده جریان آب (رگلاتور)

محدود کننده جریان آب امکان ایجاد یک دبی ثابت را فراهم می نماید. محدود کننده جریان آب امکان کاهش مصرف آب را تا 30 درصد محیا می کند.

8sss.jpg

توصیه های کلی برا کاهش مصرف آب

1- زمان حمام رفتن را به 5 دقیقه برسانیم. این کار می تواند در هرماه تا 400 لیتر مصرف آب را کاهش دهد.

2- در صورتی که شیر حمام بتواند در کمتر از 20 ثانیه یک ظرف 4 لیتری را پر کند باید سر دوش با یک سر شیری مناسب تعویض گردد.

3- از گیاهان کم مصرف آب در باغچه خانه خود استقاده کنید. این کار می تواند تا 2200 لیتر آب در سال صرفه جوی کند.

4-ﮐﻨﺘﺮل دوره ای ﺷﯿﺮ آﻻت ﻗﺴﻤﺖ ﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎن ﺑﺮای ﺟﻠﻮﮔﯿﺮی از ﻧﺸﺖ آب صرفه جویی زیادی در مصرف اب را ایجاد می کند به نحوی که ﺑﻪ ازای رﻓﻊ ﻫﺮ رفع نشت کوچک می تواند تا 1800 لیتر در ماه از مصرف آب صرفه جویی کند.

5- استفاده از فلش تانک های دو مرحله ای می تواند تا 30 درصد در مصرف آب صرفه جویی کند.