دیوار فوق سبک SLP

   دیوار فوق سبک مسلح S.L.P. جایگزین مناسبی برای دیوارهای آجر، سفال، بلوکی و پیش‌ساخته است. نظر به ملاحظات اقتصادی در صنعت ساختمان با چهار مشخصه اصلی شامل سبک‌سازی، سرعت نصب، انرژی، ارزان و مدرن بودن، دیوار SLP کامل‌ترین سیستم برای مناطق گرم و مرطوب، سرد و پرباران و زلزله‌خیز می‌باشد.

a33.jpg

شکل (1)

   از ویژگی‌های این دیوار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سبک بودن

هر مترمربع دیوار فوق سبک با کلیه اتصالات 7 کیلوگرم بوده که نسبت به دیوارهای موجود به میزان قابل‌توجهی کمتر است و چنانچه مبنای محاسبه سازه‌ها شود 12 تا 17 درصد صرفه‌جویی اقتصادی در فونداسیون و اسکلت سازه و نیز خطر آسیب‌پذیری ساختمان در برابر زلزله را کاهش می‌دهد.

a44.jpg

شکل (2)

ارزان و مدرن

به دلیل حذف موارد زیر، دیوار فوق سبک، ارزان‌تر و مدرن تر شده است:

   1-حذف ملات سیمان و ماسه و آب، حدود 5 درصد هزینه مصالح و حدود 1.5 درصد قیمت تمام‌شده دیوار را کاهش می‌دهد.

   2- بدون هیچ‌گونه پرتی در موارد بارگیری، تخلیه و حمل به طبقات، اجرای دیوار، حذف نخاله در زمان شیارزنی دیوار برای عبور لوله‌های تأسیساتی و عدم نیاز به اجرای شات کریت جمعاً سبب کاهش حدود 20 درصد هزینه‌ها می‌شود که در کل حدود 2 درصد قیمت تمام‌شده دیوار را کاهش می‌دهد.

   3-حذف داربست و تجهیزات بنایی نظیر تخته زیر پایی، بشکه، شلنگ آب و... حدود 1 درصد قیمت تمام‌شده دیوار را کاهش می‌دهد.

   4- سرعت‌بالا در نصب دیوار فوق سبک، باعث کاهش حدود 20درصد هزینه‌های اجرا و نصب دیوار و حدود 3.5 درصد قیمت تمام‌شده دیوار را کاهش می‌دهد.

   5- عدم نیاز به وال پستو نعل درگاه در فریم پنجره‌ها و چارچوب درب‌ها حدود 4 درصد قیمت تمام‌شده دیوار را کاهش می‌دهد.

   6-متراژ قابل‌حمل در هر ترانزیت 700 مترمربع می‌باشد که حداقل 4 برابر سایر محصولات ساختمانی مانند آجر، بلوک و... بوده و عملیات تخلیه هر ترانزیت با 4 نفر نیروی انسانی در متر از  ساعت انجام می‌گیرد که حدود 2 درصد قیمت تمام‌شده دیوار را کاهش می‌دهد.

با جمع ارقام فوق به‌سادگی مشاهده می‌شود که قیمت تمام‌شده دیوار SLP نسبت به سایر دیوارها حدود 17.5 درصد کاهش می‌یابد.

a22.jpg

  شکل (3)

ایجاد سیستم ایمن ساختمانی هنگام زلزله

در زمان زلزله، معمولاً عملکرد دیوارهای متداول به‌صورت میان قالب است و این امر سبب خواهد شد تا ساختمان در زمان کوتاهی تحت تنش‌های ناشی از زلزله تخریب گردد.

عملکرد دیوار SLP به دلیل استفاده از اتصالات خاص و رفتار غیر میان قاب، به‌گونه‌ای است که در زمان زلزله درگیری قابل‌توجهی میان دیوار و سازه ایجاد نشده و به همین دلیل از تخریب سازه به دلیل تنش‌های ناشی از دیوار جلوگیری به عمل می‌آید.

 

عدم جذب رطوبت و جلوگیری از نم

پدیده جذب رطوبت دیوار به‌واسطه خرابی تأسیسات یا خاصیت مویینگی دیوار مجاور با محیط مرطوب یکی از پدیده‌های رایج در ساختمان است، سبب نم‌زدگی دیوارها می‌گردد. نم‌زدگی علاوه بر ایجاد ترک، تاول و ظاهری نامطلوب در سطح دیوار، سبب کاهش مقاومت ایستایی دیوارها، پوسیدگی تأسیسات و گاهی تخریب آن‌ها در درازمدت می‌گردد. در برخی مناطق نظیر مناطق شمالی که رطوبت زیاد است، این نم‌زدگی در دیوارها حتی می‌تواند بستری مناسب برای رشد حشرات و انتقال بیماری‌های مختلف گردد.

 

کاهش وزن مرده زیربنا

یکی از عوامل اصلی کاهش وزن آهن و بتن مصرفی در اسکلت، کاهش بار مرده ساختمان است. بنا بر آیین‌نامه بارگذاری مبحث ششم مقررات ملی ساختمان، وزن مرده تابعی از وزن مصالح و مواد مصرفی در کف سازی، معماری وزن خود اسکلت، دیوارهای پیرامونی و دیوار نما و سقف سازه‌های ساختمان است. چنانچه وزن هر یک از این اجزا کاهش یابد، بار مرده  ساختمان کاهش می‌یابد و درنتیجه طراحی مقرون‌به‌صرفه تر و اقتصادی‌تر برای سازه اصلی ساختمان می‌تواند انجام شود. ازآنجاکه دیوارهای پیرامونی و دیوار نما قسمت مهمی از بار مرده ساختمان را کاهش می‌دهد که با استفاده ازاین‌گونه دیوارها این مقدار در حدود 200 kg/m2 است.

 

عایق صوتی و حرارتی فوق‌العاده مناسب

بنا بر آیین‌نامه‌های موجود در مبحث انرژی و عایق امکان ایجاد عایق‌های صوتی و حرارتی در ساختمان ازجمله مهم‌ترین عواملی است که می‌تواند سبب کاهش مصرف انرژی و ایجاد عایق مناسب در برابر صوت یا حرارت گردد.

در دیوارهای فوق سبک سعی شده است تا با بهره‌گیری از پلی استایرن و طراحی اتصالات مجزا برای کاهش پل‌های حرارتی یا صوتی، مرز مشخص‌شده در آیین‌نامه‌های طراحی را به بهترین نحو رعایت گردد.

 

اطلاعات تکميلي

  • حوزه کاربرد: دیوار فوق سبک