لول سنج خازنی چیست؟

لول سنج خازنی برای اندازه گیری و تعیین سطح وسیعی از مواد جامد، ، مایعات آلی و دوغاب مورد استفاده قرار می گیرند. این تکنیک به RF معروف است که در واقع همان فرکانس های رادیویی می باشند.

این سنسورها را با دی الکتریک ثابت حداقل ۱/۱ (کک و خاکستر) و حداکثر ۸۸ (آب) یا بیشتر، برای اندازه گیری میتوان طراحی کرد. لجن ها، دوغاب ها، کیک دی هیدرات، فاضلاب ها (با دی الکتریک ثابت تقریبا ۵۰) و مواد شیمیایی مایع مثل آهک زنده (با دی الکتریک ثابت تقریبا ۹۰) را نیز می توان با این سنسورها اندازه گیری کرد.از سنسورهای دو خازن کاوشگری نیز میتوان برای اندازه گیری اختلاف میان دو مایع نامحلول، با دی الکتریک ثابت کاملا متفاوت استفاده کرد.

سنسورهای خازنی نظیر دیگر سنسورهای غیر تماسی با نزدیک شدن به اشیاء خصوصاً غیر فلزات خروجی سوئیچ ترانزیستور PNP و یا NPN میدهد . با نزدیک شدن اجسام به سنسور خازنی دی الکتریک خازن تعبیه شده در سنسور تغییر پیدا کرده و مدار داخلی با مقایسه به مقدار مرجع یک خروجی باز یا بسته میدهد . از سنسور خازنی می توان به عنوان مولد پالس به منظور کنترل وضعیت برنامه ماشین آلات برای شمارنده ها و آشکارسازی تقریبا تمام مواد فلزی و غیر فلزی استفاده کرد .

برای مثال در کنترل سطح مواد پودری یکی از پر کاربردترین سنسور ها ، سنسور خازنی است .

سنسورهای خازنی در مدلهای مکعبی و استوانه ای تولید میگردد و بسته به مکانیزم تولید و ابعاد میتواند در فواصل مختلف وجود اجسام را حس کند . برای انتخاب سنسور خازنی بایستی به موارد زیر توجه داشت:

  • سطح سنجهای خازنی به صورت پیوسته و گسسته میتوانند سطح مخزن شما را مانیتور کنند .
  • استفاده از لول متر های خازنی مواد پودری یکی گزینه های شما انتخاب لول سوئیچهای خازنی است .
  • عملکرد این لول مترها همانگونه که از اسم آنها بر میآید بر اساس خاصیت خازنی که معمولا بین سطح مخزن و الکترود سنسور برقرارمیشود میباشد .
  • هر چقدر مقدار مواد بین الکترود و سطح مخزن بیشتر باشد خاصیت دی الکتریک خازن بیشتر شده و بر اساس آن میتوان خروجی متناسب با ارتفاع مخزن به دست آورد .
  • در نمونه های خروجی سوئیچ یا گسسته لول سوئیچ در حقیقت یک پراگسیمتی یا سنسور مجاورتی خازنی است .

از مزایای این روش اندازه گیری:

  • نبود قطعه متحرک
  •  پایداری عملکرد در مدت زمان طولانی

همان گونه که اشاره شد از سطح سنجهای خازنی برای مواد پودری و گرانول یا پرک همچنین برای مشخص کردن نقاط مرزی دو مایع با چگالی مختلف در مخزن استفاد میشود.

 

اطلاعات تکميلي

  • حوزه کاربرد: ابزار دقیق