سیستم انتقال نور آفتابگردان

   آفتاب گردان جهت تامین روشنایی طبیعی ساختمان ها و اماكن در روز مورد استفاده قرار می گیرد. این سیستم با تابش آفتاب به داخل نورگیرها، دستگاه های راه پله، اتاق ها، واحدهای شمالی، سوله ها و انبارها و هر مكانی كه از تابش آفتاب محروم می باشد باعث روشنایی محل های مورد نظر با آفتاب می گردد. سیستم آفتاب گردان به گونه ایی طراحی شده است كه با حركت خورشید آفتاب گردان نیز حركت می نماید به نحوی كه بطور ثابت در طول روز آفتاب را به محل تنظیم شده می تاباند.

Untitled-3.gif

 

اجزای سیستم آفتابگردان:

1- مركز كنترل الكترونیكی و مجموعه سنسورها وظیفه اصلی فرمان دهی و سیستم محرک مکانیکی وظیفه حركت سیستم را در این دستگاه بعهده دارند.

2- میزان برق مصرفی آفتابگردان در طول یك روز معادل مصرف یک لامپ40 وات می باشد که 1 ساعت روشن باشد.

3- كلیه قسمت های مكانیكی دستگاه به گونه ای طراحی شده اند كه در مقابل شرایط جوی و نیروی باد دارای استحكام و عمر كافی باشند.

4- نور بازتابیده شده از آفتابگردان در تمام روز در موقعیت مورد نظر به طور مستقیم به محل تنظیم شده می تابد  و تغییر موقعیت خورشید تاٌثیری بر آن ندارد.

5- برای بازتابش آفتاب به محل مورد نظر باید حداقل از دو آیینه استفاده نمود تا بتوان آفتاب را به محل تعیین شده هدایت نمود. آیینه دوم بصورت ثابت می باشد و فاقد هرگونه سیستم برقی و مكانیكی می باشد.

 

كاربردهای سیستم آفتابگردان:

از آفتاب گردان می توان علاوه بر استفاده در بخش روشنایی و بازتابش آفتاببه داخل ساختمان جهت سوله ها و انبار نیز استفاده نمود.

Untitled-4.gif

 

اطلاعات تکميلي