طبقه بندی و برچسب گذاری مواد شیمیایی در سیستم GHS (طبقه بندی خطرات فیزیکی)

طبقه بندی و برچسب گذاری مواد شیمیایی در سیستم GHS

   در سیستم GHS طبقه بندی مواد بر مبنای خطرات فیزیكی، خطرات سمی و خطرات محیطی بوده و روش های هماهنگ تبادل اطلاعات خطر در این سیستم از طریق كلمات سیگنال، عبارات خطر و پیكتوگرام های هشدار دهنده و نیز برگه های ایمنی شیمیایی (SDS) با فرمت استاندارد می باشد. باید توجه نمود كه تقسیم بندی GHS مختص مواد شیمیایی بوده و در این سیستم بر خلاف تقسیم بندی كالاهای خطرناک UN مواد رادیواكتیو و مواد عفونت زا حذف گردیده است.

  1.  طبقه بندی خطرات فیزیکی
  2.  طبقه بندی خطرات سمی
  3.  خطرات محیطی

 

1- طبقه بندی خطرات فیزیکی

طبقه بندی خطرات فیزیكی در سیستم GHS بر اساس سیستم UN در طبقه بندی كلاهای خطرناک استوار بوده و دربرگیرنده خطرات مختلف شامل مواد منفجره، گازهای تحت فشار، گازهای قابل اشتعال، مایعات قابل اشتعال، جامدات قابل اشتعال، آئروسل های قابل اشتعال، مواد با واكنش های خودبخودی، مایعات و جامدات پیروفوریک، مواد با گرمای خود بخودی، مواد خطرناک در حالت مرطوب، مایعات و جامدات اكسید كننده، پراكسیدهای آلی اكسید كننده و مواد خورنده برای فلزات می باشد.

برخی از این گروه ها خود دارای زیر گروه های مختلف به صورت زیر می باشد:

- مواد منفجره

كه شامل 6 زیر گروه با خطر انفجار مهیب، با خطر پرتاب شدید، با خطر آتش سوزی و پرتاب شدید، با خطر آتش سوزی و پرتاب، با امكان انفجار در آتش و بدون عبارت خطر می باشد. 

- گازهای تحت فشار

شامل گازهای محبوس شده در مخازن و سیلندرها در فشار بالاتر از kPa 280 و دمای C˚20 و یا بصورت گاز مایع بوده و شامل 4 زیر گروه گازهای فشرده، گازهای مایع، گازهای مایع سرد شده و گازهای محلول می باشد.

- گازهای قابل اشتعال

گازی است كه در هوای C˚20 و فشار استاندارد kPa 101/3 قابل اشتعال باشد. شامل دو زیر گروه گازهای شدیدا قابل اشتعال و گازهای قابل اشتعال می باشد.

- مایعات قابل اشتعال

بطور كلی مایعی است كه نقطه فلاش آن بیشتر از C ˚93 نباشد و جزییات آن شامل چهار زیر گروه می باشد.

- جامدات قابل اشتعال

جامدی است كه به آسانی قابل احتراق بوده و یا از طریق اصطكاک منجر به آتش سوزی و گسترش آتش گردد. جزییات آن شامل دو زیر گروه می باشد.

- آئروسل ها

چنانچه آئروسل ها حاوی اجزا تشكیل دهنده قابل اشتعال مایع، جامد یا گاز باشند قابل اشتعال محسوب خواهند شد.

- مواد با واكنشهای خودبخودی

شامل موادی است كه در هنگام تجزیه گرمای زیادی، حتی بدون حضور اكسیژن و هوا، تولید نموده ولی این مواد شامل مواد منفجره، پراكسیدهای آلی و اكسید كننده ها نمی باشند.

- مایعات و جامدات پیروفوریک

شامل موادی است كه طی 8 دقیقه بعد از تماس با هوا ایجاد آتش می كنند.

- مواد با گرمای خودبخودی

شامل موادی است كه در اثر واكنش با هوا و بدون نیاز به انرژی خودبخود گرما ایجاد می كنند.

- مواد خطرناک در حالت مرطوب

شامل موادی است كه ممكن است در تماس با آب ایجاد گازهای قابل اشتعال نموده و شامل 3 زیر گروه كه بیانگر نحوه شكل گیری گاز و سرعت آن است می باشد.

- مایعات و جامدات اكسید كننده (به غیر از پراكسیدهای آلی)

شامل موادی است كه معمولاً با تولید اكسیژن موجب تسهیل یا ایجاد احتراق در سایر مواد شده و تقسیم بندی آن با استفاده از سیستم UN شامل 3 زیر گروه برای مایعات و 3 زیر گروه برای جامدات اكسید كننده می باشد.

- پراكسیدهای اكسید كننده

شامل مواد یا تركیبات واكنش پذیر و ناپایدار از نظر حرارتی بوده كه می توانند منجر به واكنش های تجزیه ای خودبخودی گرما زا شوند.

- مواد و تركیبات خورنده برای فلزات

شامل مواد و تركیباتی هستند كه از طریق واكنش شیمیایی موجب تخریب و ایجاد خوردگی در فلزات می شوند. همانطور كه بیان گردید خطرات رادیواكتیویته كه در سیستم كالاهای خطرناک UN وجود دارد در سیستم GHS در نظر گرفته نشده است.

جهت خرید یا تأمین انواع مواد شیمیایی با فروشگاه انرژی کالا تماس بگیرید.

اطلاعات تکميلي

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)