اقدامات کنترلی در کار با مواد شیمیایی (هجده: حمل و نقل کالاهای خطرناک )

حمل و نقل کالاهای خطرناک

حمل و نقل كالاهای خطرناک باید تابع قوانین و مقررات خاص بوده تا حتی المكان از بروز حوادث و آسیب های جانبی، مالی و محیطی پیشگیری بعمل آید. از طرفی مقررات متفاوت وضع شده در كشورهای مختلف برای حمل و نقل مواد شیمیایی از راههای مختلف (جاده ای، راه آهن، هوایی و دریایی) تجارت جهانی مواد و كالاهای خطرناک را با مشكلات عدیده ای روبرو خواهد نمود. همچنين كاالهای خطرناک علاوه بر مقررات حمل و نقل شامل مقررات ديگری مانند مقررات ايمنی كار، مقررات حفاظت از مصرف كننده، مقررات انبارداری مواد، مقررات حفاظت از محيط نيز می باشند كه ممكن است باعث پيچيدگی بيشتر گردد.

در سطح بین المللی سیستم ملل متحد (UN) مقررات كامل مربوط به حمل و نقل كالاهای خطرناک از راه های مختلف زمینی، هوایی و دریایی را تدوین نموده است. از طرفی به منظور اطمینان از تمامی این سیستم های مقرراتی، ملل متحد سیستم GHS را برای همسان سازی معیارهای مربوط به طبقه بندی خطر و روش های تبادل اطلاعات خطر بوجود آورده است. بنابر این، به منظور رعایت موارد ایمنی مربوط به شاغلین، حمل و نقل مواد شیمیایی مخاطره آمیز باید طبق معیارهای تدوین شده توسط مراجع ذیصلاح انجام شود.

معیارهای تدوین شده توسط مراجع ذیصلاح باید مغایر قوانین حمل و نقل ملی و بین المللی نبوده و موارد زیر را در برگیرد:

- خواص و كمیت مواد شیمیایی كه باید حمل و نقل شوند.

- نوع بسته بندی، بی نقص بودن و حفاظت كامل بسته بندی و ظروفی كه در حمل و نقل مورد استفاده واقع می شوند كه راههای انتقال مواد را نیز شامل می شود.

- ویژگیهای وسیله نقلیه ای كه برای حمل و نقل مواد بكار گرفته شده است.

- مسیرهایی كه باید در حمل و نقل طی شود.

- اقدامات لازم در زمینه آموزش و مهارت كارگران درگیر در امر حمل و نقل بعمل آید.

- الزامات مربوط به برچسب گذاری رعایت گردد.

- الزامات مربوط به بارگیری و تخلیه رعایت گردد.

- امكانات لازم برای موارد اضطراری مانند آتش سوزی و نشت مواد فراهم باشد. حمل و نقل مقادیر كم كالاهای خطرناک در محیط كار باید با رعایت مقررات كلی و با توجه به رعایت نكات مربوط به حمل و نقل موجود در برگه های MSDS مواد صورت گیرد.

- پلاكارد اطلاعات اضطراری مخصوص حمل مواد شیمیایی

یک پانل اطلاعات اضطراری كه معمولاً به آن پلاكارد نیز گفته می شود نشان دهنده اطلاعات مورد نیاز جهت حمل و نقل مواد شیمیایی می باشد. یک پلاكارد مناسب باید دارای اطلاعات زیر باشد.

- نام صحیح ماده شیمیایی

- عدد UN

- كد Hazchem

- شماره تلفن اضطراری

- برچسب مربوط به كلاس كالای خطرناک در صورت لزوم

جهت خرید انواع مواد شیمیایی با فروشگاه انرژی کالا تماس بگیرید.

اطلاعات تکميلي

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)