نحوه تعیین اسپرینکلر مورد نیاز

   دقت در انتخاب اسپرینکلر یکی از مهمترین بخشهای طراحی است چرا که اسپرینکلرها از انواع مختلف و با کاربردهای گوناگون موجود هستند. اسپرینکلرها از نظر جهت نصب، درجه حرارت باز شدن و سرعت عملکرد، مساحت پوشش و سایز قطرات تولید شده به زیر شاخه های مختلفی تقسیم می شوند.

اسپرینکلرها از لحاظ جهت نصب به سه نوع زیر تقسیم می شود:

  • رو به بالا (Upright)
  • آویزان (Pendent)
  • دیواری (Sidewall)

اسپرینکلرهای آویزان و دیواری نیز خود به زیر شاخه هایی تقسیم بندی می شوند.

در اسپرینکلرهای آویزان Pendent زیر شاخه های استاندارد، عقب رفته (Recessed) و مخفی شده (Concealed) و در اسپرینکلرهای دیواری Sidewall، زیر شاخه های افقی (Horizontal)، تو رفته (Recessed) و روی سطحی (Surface Mounted) در نظر گرفته می شود.

دمای محیط در شرایط نرمال و فاصله محل نصب اسپرینکلرها از منابع حرارت، بر روی انتخاب حساسیت دمایی اسپرینکلرها موثر است. پس از انتخاب اسپرینکلر با دمای مناسب، مساحت قابل پوشش هر اسپرینکلر و سایز قطرات تولید شده توسط آن، جنس و پوشش بدنه اسپرینکلر (برنج، کروم ، رنگ شده و یا پوشش های ضد خوردگی خاص) را تعیین می کنیم.

برخی دیگر از اسپرینکلرها مانند اسپرینکلرهای مناسب محلهای مسکونی (Residential Sprinkler) دارای کاربردهای ویژه اند که باید هنگام انتخاب در نظر گرفته شوند. نمودار زیر تقسیم بندی اسپرینکلرها و زیر شاخه های مربوطه را نشان می دهد.

اسپرینکلر

لوله های مورد نیاز سیستمهای اسپرینکلر:

لوله های مورد نیاز سیستمهای اسپرینکلر که در بخش داخلی ساختمانها مورد استفاده قرار می گیرند به سه گروه اصلی لوله های فولادی، پلاستیکی و مسی تقسیم بندی می شوند.

  • لوله های فولادی پر استفاده ترین نوع لوله در سیستمهای اسپرینکلر هستند. در ابتدا تقریباً به جزء لوله SCH40 فولادی سیاه یا پوشش گالوانیزه، انتخاب دیگری نبود اما امروزه لوله های فولادی با رده های (SCH) مختلف مانند، ۴۰ ، ۳۰ ، ۱۰ ، ۷ و ۵ موجود است. هر چه SCH بزرگتر باشد ضخامت دیواره لوله بزرگتر شده و قطر داخلی کاهش می یابد.
  • لوله های پلاستیکی، یکی از بزرگترین ابداعات در لوله کشی این سیستمها بوده که از امتیازات قابل توجهی نظیر سبکی وزن و بالا بودن C-Factor برخوردارند. از لوله های CPVC می توان در محیط های کم خطر (Light Hazard) و از لوله های PEX در ساختمانهای مسکونی کوچک یا پیش ساخته استفاده نمود.
  • لوله های مسی در سه گروه K، L و M موجودند که ضخامت دیواره در گروه K بیشتر و در گروه M نازکتر است. بدلیل اینکه لوله های مسی، از زبری کمتری نسبت به لوله های فولاد برخوردارند، افت فشار در این لوله ها نسبت به لوله های فولادی کمتر است.

 

اطلاعات تکميلي

  • حوزه کاربرد: آشنایی با اسپرینکلر
  • سازمانهاي وابسته: صنایع اطفاء حریق