انواع فلنج

انواع فلنج

   فلنج ها بر اساس کار و نوع نیاز به انواع مختلفی چون ساده، سطح برجسته، گلودار جوشی و .... تقسیم بندی می شوند که در ادامه به توضیح هر یک می پردازیم.

 

فلنجها با سطح ساده  (Flat Face)

فلنج سادهفلنج با سطح ساده

 

برای اتصال شیرها و اتصالات چدنی و فلنج های غیر فولادی پمپ ها از این نوع فلنج استفاده می گردد. همچنین برای خطوط فشار پائین مانند: (Cooling water-CWR-CWS) كه نشتی زیاد مهم نباشد نیز از این نوع فلنج ها استفاده می شود. جهت آب بندی اتصالات نیز از واشرهائی استفاده می شود كه قطر خارجی آنها برابر قطر خارجی Flange است.

در این نوع از فلنجها سطح یك Flange كه باید در مقابل سطح دیگر قرار گیرد صاف می باشد. معمولاً فلنجهای چدنی و یا فولادی كه در فشارهای كم كاربرد دارند از این نوع ساخته می­ شوند.

 

فلنج با سطح برجسته (RAISED FACE)

 

فلنج با سطح برجسته
فلنج با سطح برجسته

 

در این نوع فلنجهاسطح Flange که درمقابل Flange دیگر قرار گرفته و بر روی آن لایی قرار داده می‌شود نسبت به سطح کلی فلنجها برجسته تر ساخته می‌شود. بر اساس استاندارد مقدار برجستگی در تمام اندازه‌ها برای کلاسهای ۱۵۰ و ۳۰۰ برابر ۱٫۶ mm و کلاسهای بالاتر برابر ۶٫۴ mm می‌باشد. در قسمت برجستگی ممکن است سطح کاملاً صیقلی (smooth finish) و یا دارای شیار (serrated finish) باشد و این شیارها یا بصورت هم مرکز و یا حلزونی می‌باشد که روش ساخت آن در استاندارد (mss-sp-۶) مشخص گردیده است (معمولاً عمق شیارها ۰٫۴mm وفاصله آن از هم ۰٫۸ mm می‌باشد)

 

Weld Neck Flange یا فلنج گلودار جوشی:

 

فلنج گلودار
فلنج گلودار جوشی

 

فلنجهای گلودار دارای یک گردن مخروطی هستند که شعاع این گردن در انتها با قطر لوله برابر و به آن جوش می‌شود. وجود این گردن باعث تقویت تحمل فلنج می‌گردد. این نوع فلنجها برای تحمل فشارهای بالا و دماهای زیر صفر و همچنین بارهای نوسانی و ارتعاشی مناسب است.    

 

 Blind Flange یا فلنج کور:

 

فلنج کور
فلنج کور

 

یک صفحه گرد بسته که در پایان مسیر لوله کشی و مسیرهای دارای فشار به کار می‌رود. این نوع Flange و همچنین پیچ‌های آن عموماً فشار بیشتری نسبت به دیگر فلنج‌ها تحمل می‌کنند که ماکزیمم این فشار در مرکز آن قرار دارد.

   

 Slip on Flange یا فلنج روکار:  

 

Slip on Flange
فلنج روکار

 

این نوع فلنجها در سرویسهای معمولی مورد استفاده قرار می‌گیرد. نصب آن ساده است و مقاومت آن در برابر فشار داخلی دو سوم و در برابر بار خستگی یک سوم فلنجهای گردندار است و هزینه نصب آن مقداری بالاتر می باشد.  

 

 Lap joint Flange یا فلنج لبه دار:

 

فلنج لبه دار
فلنج لبه دار

 

همانند فلنجهای معمولی است که لایه پایینی وجود نداشته و انتهای آن پخ دارد و لوله در سر دیگر جوش لب به لب می‌شود. این Flange با سیال تماس ندارد و هزینه آن از فلنج گردندار یک سوم بیشتر است و مقاومت در برابر خستگی آن تنها یک دهم فلنجهای گردندار است.  

 

Socket weld Flange یا فلنج با جوش محفظه ایی:

 

Socket weld Flangeفلنج با جوش محفظه ایی

 

همانطور که از اسم آن پیداست این فلنچ محفظه‌ای دارد که لوله درون آن قرار می‌گیرد. اگر این فلنچ از داخل هم جوشکاری شود، مقاومت در برابر خستگی آن یک و نیم برابر و مقاومت استاتیکی آن برابر فلنج Slip on می‌شود.  

 

 Screw Flange یافلنچ رزوه ایی :

 

فلنج رزوه ایی
فلنج رزوه ایی

 

درون این فلنجها رزوه کار شده است و لوله می‌تواند درون آن پیچ شود. از مزایای این فلنجها عدم احتیاج آنها به جوشکاری است. البته در صورت لزوم و فشارهای بالا می‌توان از جوش نیز در آنها استفاده کرد. کارایی این Flange در فشارهای بالا است.  

 

 Orifice Flange یا اریفیس فلنج :

 

اریفیس فلنج
اریفیس فلنج

 

این فلنجها در واقع همان Flange گلودار و در برخی موارد روکار است که در راستای شعاع دارای سوراخ است. این سوراخ‌ها به منظور اندازه‌گیری جریان سیال مایع یا گاز استفاده می‌شود.  

اطلاعات تکميلي

  • حوزه کاربرد: آشنایی با فلنج و انواع آن