پلی اتیلن تر فتالات

 

   پلی اتیلن ترفتالات (PET) یک پلیمر ترموپلاستیک از خانواده پلی استرها ست که به روش پلیمریزاسیون مرحله ای از واکنش بین اسید ترفتالیک خالص (PTA) و مونو اتیلن گلیکول(MEG) تولید می گردد. دمای انتقال شیشه این پلیمر حدود Cº 80 می باشد. تنوع زیادی در ویژگی های این پلیمر، بسته به کاربرد و نحوه جهت یافتگی زنجیرهای پلیمری مشاهده می شود. پلی اتیلن ترفتالات در دمای حدود Cº255 ذوب می شود و در صورتیکه سریع سرد شود تقریبا به صورت کاملا آمورف در آمده و چگالی آن در حدود gr/cm31.33 خواهد بود. به دلیل حرکت های آهسته ملکولی ، بلورینگی در حدود دمای Cº80 آغاز می شود و در دمای Cº 130 چگالی آن به مقدار gr/cm3 1.37 افزایش می یابد. با جهت یافتگی مناسب و اعمال گرما چگالی تا gr/cm3 1.40 نیز افزایش می‌یابد.

   پلی اتیلن ترفتالات برای تولید انواع بطری ها، ورق، تسمه و قطعات تزریقی بکار می رود. بطری های PET برای بسته بندی طیف وسیعی از محصولات از جمله: آب معدنی، نوشابه های گازدار روغنهای گیاهی، مواد دارویی و بهداشتی و آرایشی بکار می رود. امروزه این بطری ها جایگاه بسیار منحصر بفردی در صنعت بسته بندی پیدا کرده اند.

   پلی اتیلن ترفتالات پلیمری است که در اغلب کشور ها برای تولید الیاف پلی استر (70 درصد) رزین بطری (22 درصد) فیلم (6 درصد) و رزین های پلی استر مهندسی (2 درصد) به کار رفته، ولی در ایران این پلیمر بیشتر برای ساخت انواع بطری های آشامیدنی استفاده می شود. با توجه به مقاومت بالای این بطری ها در برابر شکستگی ، دما و نفوذ گازها ، دارا بودن وزن کم و ارزان بودن قیمت نسبت به سایر مواد بسته بندی همچون شیشه و فلز ، تولید بطری های پلاستیکی از این رزین کاربرد گسترده ای پیدا کرده است. که بالتبع موجب ورود بطری های PET مصرفی به جریان زباله های شهری می گردد. بالا بودن حجم این بطری ها نسبت به وزن، که فضای زیادی را در هنگام حمل و نقل و دفن به خود اختصاص می دهند و تجزیه بسیار طولانی آنها در طبیعت (حدود 300 سال)، باعث گردیده تا مسئله بازیافت این بطری ها، بخصوص در سال های اخیر توجه همگان را به خود جلب نماید.

 جهت خرید یا کسب اطلاعات بیشتر در زمینه پلی اتیلن ترفتالات یا سایر مواد شیمیایی با انرژی کالا تماس بگیرید.

اطلاعات تکميلي

  • حوزه کاربرد: صنعت