آرماتور یا میلگرد چیست؟

آرماتور یا میلگرد، فولادی با سطح مقطع دایره میباشد که جنس آن بیشتر از فولاد است. بیشترین کاربرد میلگرد در صنعت ساختمان سازی و در بخش بتن ریزی است. هدف از بکارگیری آرماتور، تقویت مقاومت (کششی) بتن است و نام دیگر آن، آرماتور فولادی است.

آرماتورها در اندازه (قطر) متفاوت ساخته می شوند و از لحاظ ساختمان داخلی (آنالیز میلگرد)، وابسته به محل بکارگیری و یا کشوری که قرار است بکار گرفته شود متفاوت است.

بعنوان مثال، میلگردی که در ژاپن مورد استفاده قرار میگیرد با میلگردی که در ایران یا اروپا مورد استفاده قرار میگیرد، بسیار متفاوت است، زیرا در ژاپن به میلگردی نیاز است که بتواند در مقابل زلزله مقاوم باشد. بر اساس این تفاوت در شرایط اقلیمی، در هر کشوری، استانداردهای متفاوتی بوجود آمده که تولیدکنندگان آن کشور، موظف به اجرای آن قوانین هستند.

استاندارد میلگردها

  • استاندارد ایران برای میلگرد = شماره 3132 استاندارد ملی ایران
  • استاندارد اروپا = EN و DIN
  • استاندارد آمریکا = ISO و ASTM
  • استاندارد ژاپن = JIS

کارخانه ذوب آهن اصفهان جزء اولین کارخانه های تولید میلگرد در ایران بوده است. استاندارد اولیه بکارگرفته در این کارخانه، تابع قوانین استاندارد روسیه بود. در طی سالیان اخیر، استاندارهای ایران وابسته به نیاز جامعه و جهت تامین امنیت بالاتر تغییر کرد و بدنبال آن، نامگذاری محصولات این کارخانجات نیز تغییر کرد. برای مثال، در گذشته، میلگردهای تولید شده، بر اساس استاندارد آن زمان، با نام های میلگرد A1 و میلگرد A2 و همچنین میلگرد A3 نامگذاری میشد. و هنوز هم چنین نامگذاری هایی در جامعه شایع میباشد. در حال حاضر، بجای میلگرد A2، از نام مستعار "آج 340" و بجای میلگرد A3، از نام مستعار "آج 400" استفاده میشود. قطر میلگردها از 8 الی 40 میلی متر متغییر است و دارای طول های 12 متری است.

 

اطلاعات تکميلي

  • حوزه کاربرد: آرماتور بندی
  • سازمانهاي وابسته: صنعت ساختمان