بهینه سازی انرژی در بخش روشنایی

   یکی از مهمترین فاکتورهای بررسی پیشرفت کشورها، مقایسه موثر نسبت میزان مصرف انرژی در بخش صنعت وتولید به کل انرژی مصرفی است. در کشورهای توسعه یافته به دلیل توسعه صنعت و همچنین مدیریت و کاهش مصرف انرژی در بخش مسکونی، تجاری و اداری، که به عنوان مصرف کنندگان غیر مولد شناخته می شوند، این نسبت بالا است.

   با توجه به مصرف بالای روشنایی در بخش های اداری، تجاری و مسکونی کشور در مورد راهکارهای کاهش مصرف انرژی در روشنایی بحث زیاد است.  در کشورهای غیر صنعتی و نیمه صنعتی مصرف روشنایی بخش بزرگی از مصرف یک کشور را تشکیل می دهد. چون در کشور ما، زمان استفاده از منابع روشنایی در ساعات اوج مصرف می باشد، کاهش میزان توان مصرفی جهت روشنایی و در واقع بالابردن راندمان منابع روشنایی، اهمیت حیاتی دارد.

تشریح انواع لامپ ها و بیان مزایا و معایب آنها
لامپ ها را میتوان به 2 دسته زیر تقسی مبندی نمود:
لامپ های ملتهب (رشته ای)
لامپ های تخلیه در گاز
 لامپ های رشته ای
لامپ های رشته ای بیش از یک قرن است که ساخته شده و در این مدت تغییرات و پیش رفت های قابل توجهی کرده اند. موارد استفاده این لامپ ها زیاد بوده و در منازل مسکونی، کارخانجات، ادارات و ساختمان های عمومی، معابر و تابلوها مورد استفاده قرار می گیرند. طیف نورانی آن پیوسته و تابع درجه حرارت و جنس رشته لامپ است. مقدار زمانی که لامپ به ازای هر بار روشن کردن کار می کند بر روی لامپ تأثیر می گذارد و چنانچه لامپ را با فواصل زمانی کوتاه خاموش و روشن کنیم عمر آن کم می شود. امتیازهای اصلی این لامپ ها رنگ دهی عالی، کوچکی اندازه، قیمت کم و عدم نیاز به راه انداز است.
لامپ های رشته ای معمولی
از قدرت 25 تا 1500 وات ساخته می شوند و متوسط عمر آنها در حدود 1000 ساعت است. در این نوع لامپ ها در اثر تبخیر سطحی و نازک شدن رشته تنگستن، حباب داخل لامپ کدر می شود. به این ترتیب عمر لامپ کوتاه شده و بهره نوری لامپ نیز در اثر کارکردن سرعت کاهش مییابد.

لامپ های تخلیه در گاز

در این لامپ ها با عبور جریان برق در فضای تخلیه باعث ارتعاش مولکول های گاز می شود و نتیجه اش تشعشع نور است.

اطلاعات تکميلي