فشارسنج خازنی

   فشار عبارتست از  نیروی وارده بر واحد سطح که با علامت اختصاری p نشان میدهند. این کمیت در گازها نقش عمده را ایفا میکند زیرا یکی از کمیات مشخصه گاز میباشد، از این رو بیشتر قوانین فشار در گازها نهفته شده و به دست آوردن معادله حالت گاز به کار برده میشود. 


  • اثر نیرو بر روی یک سطح بستگی دارد که نیرو چگونه اعمال شود. شخصی که کفش ورزشی میخ دار پوشیده. میخ کفشهایش در زمین فرو میرود در صورتیکه کفش معمولی بر زمین آسیب نمیرساند. نکته قابل توجه این است که در هر دو مورد نیرویی که بر سطح وارد میشود یکسان بوده و همان نیروی وزن اوست. اختلاف میان این دو حالت در این است که کفش ورزشی نیرو را بر سطح کوچکی وارد میکند.میخ کفشها مقدار نیروی کل را تغییر نمیدهد ، بلکه نیرو بر واحد سطح را به شدت افزایش میدهد. که کمیت نیروی وارد بر واحد سطح نیز فشار نام دارد. به زبان ریاضی فشار بصورت زیر بیان میشود:


P=F/A که در آن P فشار ، F نیرو و A سطح مقطع اثر نیرو میباشد

  • اسکیبازان موقع اسکی کفش اسکی میپوشند زیرا دارای سطح مقطع بزرگتری است و فشار وارد بر سطح را کاهش میدهد.

چاقو به خاطر سطح مقطع بسیار کوچک تماس با اجسام (مثلا دست) در اثر اعمال مقدار نیروی هر چند ناچیز ، نیروی واحد سطح (فشار) بزرگتری را ایجاد کرده و سبب برش اجسام میشود. 

 

نحوه اندازه گیری فسار توسط فشارسنج خازنی(بازه فشاری اتمسفر تا ۶-۱Eمیلی بار)

مانومتر خازنی عبارت است یک وسیله اندازه گیری فشار که بصورت الکترونیکی حرکت دیافراگم حس می شود به این معنی که در اثر حرکت دیافراگم تحت اختلاف فشار بین آندو فضای بین الکترود و دیافراگم تغییر پیدا می کند. سر فشارسنج به محفظه متصل می شود و طرف دیگر آن دیافراگم است که اختلاف فشار بین یک منطقه سیلد شده و فشار حدود ۶-۱Eتا ۷-۱Eمیلی بار را محاسبه می کند 

مانومترهای خازنی دارای دقتی بالاتر از فشارسنج های پیرانی، ترموکوبلی و عقربه ای کپسولی هستند . دارای مزایای بالایی هستند از جمله پاسخگویی بسیار بالا دارند و در بعضی از مدلهای خازنی می توان سر فشارسنج را تا ۴۵درجه سانتیگراد حرارت داد .

 Created by Readiris, Copyright IRIS 2009

 

جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر و یا خرید انواع فشار سنج با انرژی کالا تماس بگیرید. 

اطلاعات تکميلي