چاپ کردن این صفحه

تولید شکر از نیشکر

 

   کارخانجات تولید شکرسفید از چغندر جهت استحصال شکر از چغندر از معمول ترین روش موجود که درحال حاضر همان روش آهک زنی است استفاده می نمایند. از این رو یکی از اصلی ترین قسمت های کارخانه کوره آهک میباشد. در اولین گام سنگ آهک پخته درکوره ریخته شده و تحت تاثیر حرارت بسیار بالا که حدود 1200 درجه سانتیگراد می باشد سنگ آهک تبدیل به آهک پخته و گازدی اکسید کربن می شود. CaO تولیدی در کوره آهک توسط آب یا آب شیرین حل شده و با بومه مشخصی پس ازگرفتن ناخالصیها وارد خط تولید می شود. ازگاز Co2 تولیدی نیز در واحد تولید استفاده می گردد (پس ازشستشووخالص سازی). در دومین قدم چغندر وارد شده به کارخانه پس از تعیین عیار یا میزان قند موجود در آن در سیلوهای چغندر ذخیره سازی گردیده و به تدریج در خط تولید مورد استفاده قرار می گیرد.

   در ابتدا چغندر توسط آب فشار قوی شستشو شده و پس از جدا شدن گل و لای، شن، سنگ، علف در قسمتی به نام لاور شستشوی چغندر کاملا" شستشو می گردد و وارد قسمت آسیاب خلال می گردد، در این قسمت چغندر به قطعات کوچکتری به نام خلال چغندر تبدیل میگردد و آنگاه وارد دستگاهی به نام عصاره گیر یا دیفوزیون می شود، در این قسمت خلال چغندر در تماس با آب قند خود را از دست داده و به تدریج که به انتهای دیفوزیون میرسد به تفاله تر آبدار تبدیل میشود و آب موجود در اثر ورود قند به داخل آن به شربت خام تبدیل گردیده و از دیفوزیون خارج میگردد، تفاله تر آبدار پس از خروج از دیفوزیون وارد قسمتی به نام پرس تفاله تر شده و در اثر فشار، آب خود را از دست داده و به تفاله پرسی تبدیل میگردد. تفاله پرسی در قسمت تفاله خشک کنی در اثر حرارت و افزودن ملاس به آن به تفاله خشک پرک تبدیل میگردد که در پرس تفاله خشک به قطعات استوانه ای شکلی تبدیل میگردد و به نام تفاله خشک در انبار تفاله ذخیره میگردد.

   شربت خام خارج شده از دیفوزیون که دارای ناخالصی زیادی میباشد بایستی در قسمتی به نام رفیکاسیون و ساتراسیون ناخالصی های خود را رسوب دهد به  همین جهت ابتدا شربت خام وارد رفیکاسیون I یا آهک خور مقدماتی یا پرسولاژ گردیده و با شیر آهک تولیدی در تماس قرار می گیرد و در این مرحله ذرات آهک به عنوان هسته های اولیه تولید رسوب عمل کرده و به علت چسبندگی خوب آهک ناخالصیها را به خود جذب می نماید، جهت افزایش تعداد رسوبات و همچنین بزرگ شدن رسوبات شربت آهک خورده وارد مرحله دیگری به نام شولاژ یا آهک هود II میگردد، در این مرحله ناخالصیها بطور کامل به سطح آهک چسبیده و از شربت جدا میگردد.

   حال این رسوبات تشکیل شده بایستی از شربت خارج گردد به همین منظور شربت آهک خورده پس از گرم شدن وارد ساتراسیون یا اشباع می گردد در این مرحله از CO2   تولیدی در کوره آهک استفاده میگردد که Co2   دوباره بصورت Caco3   تبدیل شده وامکان جداشدن ازشربت رادارد.این شربت پس ازگرم شدن درقسمتی به نام فیلتر دکانتور رسوبات خود را برجای گذاشته و شربت صاف شده وارد اشباع دویاسانتریفوژ دو می گردد.دراین مرحله دوباره بااستفاده از   Co2   باقیمانده Cao بصورت Caco3 شده و در فیلترهای گران پوند جداسازی میگردند. رسوبات جدا شده درمرحله قبل (اشباع I ) وارد فیلترهای خلاء شده که دراین قسمت قندخارج شده با گل توسط سیستم مکش جداسازی شده و گل حاصل به عوان ضایعات ازکارخانه خارج می گردد.گل خارج شده ازفیلترهای گران پوند وارد پرشولوژ گردیده تا دوباره جهت جداسازی ناخاصلیهامورد استفاده قرارگیرد.

   شربت خارج شده ازفیلترهای گران پوندجهت رنگبری وکاهش ویسکوزیتر وارد مرحله سولفیتاسیون می شود که شربت خروجی از این قسمت توسط فیلترهای مکانیک صاف شده و واردمرحله اوپراسیون می شود. در این مرحله شربت تغلیظ شده و آب خود را ازدست می دهد. پس ازتغلیظ شربت دوباره صاف گردیده وارد مرحله استیالیزاسیون طباخی می گردد. این شربت درآپارات پخت یک تبدیل به کریستال های شکرسفید گردیده و شکرسفید تولیدشده دراین قسمت دربخش سانتریفوژ، جداسازی کریستال شکر از پساب انجام می شود. و شکرسفید حاصل دراین قسمت به علت داشتن رطوبت وارد خشک کن و خنک کن شده و پس از ذخیره سازی درسیلوی شکر، بسته بندی و وارد انبار محصول می گردد. همچنین پس آ ب خارج شده ازسانتریفوژ پخت یک درآپارات پخت دو تبدیل به پخت دو گردیده و پس از کامل شدن پخت دو درسانتریفوژ های کنتینوپخت دو شکر موجود در آن جداسازی شده و به علت داشتن رنگ و عدم دانه بندی شکر مجدداً واردشربت پخت یک می گردد.

   پس آب جداشده ازکنتینوهای پخت دو مجدداً وارد قسمت کریستالیزاسیون شده و به پخت سه تبدیل می گردد. این پخت درکنتینوهای پخت سه به شکرآفینه و ملاس تبدیل می گردد. که درآفینه حاصل ازآن به علت داشتن ناخالصی و رنگ زیاد توسط آب یا شربت، حل شده و به ابتدای خط تولید برگشت داده می شود. ملاس حاصل از پخت سه در تانک ذخیره سازی شده و جهت مصارف بسیار زیاد به فروش می رسد.

 

 

اطلاعات تکميلي