پارکینگ های خورشیدی

انرژی خورشیدی روز به روز اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و اکنون ممکن است محققان به بهترین راه برای تولید انرژی خورشیدی ارزان قیمت از طریق نصب پنل های خورشیدی روی سقف پارکینگ های عمومی دست پیدا کرده باشند.

 

پارکینگ های خورشیدی

 

به گزارش ایران اکونومیست و به نقل از واشنگتن پست هواداران انرژی خورشیدی، توجه خود را به سقف پارکینگ های عمومی در ایالات متحده به‌عنوان بهترین مکان برای نصب صفحات عظیم خورشیدی معطوف کرده‌اند. دلیل این توجه کاملا ساده و قابل درک است; پارکینگ‌ها هم اکنون نیز بخش بزرگی از چشم انداز شهرها را به خود اختصاص داده‌اند و در وضعیت آب و هوایی گرم، حرارت بسیاری جذب می‌کنند که هیچ استفاده‌ی مفیدی از آن صورت نمی‌گیرد.

 

پارکینگ های خورشیدی

 

یکی از مسئولان شرکت TruSolar که روی چنین پروژه هایی سرمایه گذاری می‌کند، گفته است:
این شیوه، گران‌ترین سیستمی است که می‌توان ساخت.
چنین سیستمی نیازمند سطوح بسیار بالاتر مهندسی، مقادیر بسیار بیشتر فلز و نیروی کار بیشتر است و در مجموع نیز درصد اندکی از نیروی خورشیدی تولید شده را به خود اختصاص می‌دهد که البته این مقدار در حال رشد است.
 هم چنین امروزه هزینه‌ی نصب سایه بان های خورشیدی در قیاس با نصب سقف در چند سال پیش ارزان تر تمام می‌شود.
با وجود تمام این مسائل، پتانسیل موجود در این راهکار بسیار خیره کننده است. برای نمونه، دانشگاه راتگرز هم اکنون از یک پارکینگ با سقف پنل خورشیدی برخوردار است که به تولید ۸ مگاوات نیرو می‌پردازد؛ نیرویی که برای تأمین نیاز انرژی ۱۰۰۰ خانه کافی خواهد بود.

 

پارکینگ های خورشیدی

 

پارکینگ های خورشیدی

انرژی خورشیدی منحصربه‌ فردترین منبع انرژی تجدیدپذیر در جهان است و منبع اصلی تمامی انرژی‌های موجود در زمین می‌باشد. انرژی خورشیدی به صورت مستقیم و غیرمستقیم می‌تواند به اشکال دیگر انرژی تبدیل گردد. بطور کلی انرژی متصاعد شده از خورشیدی در حدود ۳٫۸ در۱۰۲۳ کیلووات در ثانیه می‌باشد.

ایران با داشتن حدود ۳۰۰ روز آفتابی در سال جزو بهترین کشورهای دنیا در زمینه پتانسیل انرژی خورشیدی در جهان می‌باشد. با توجه به موقعیت جغرافیای ایران و پراکندگی روستاها در کشور، استفاده از انرژی خورشیدی یکی از مهم ترین عواملی است که باید مورد توجه قرار گیرد. استفاده از انرژی خورشیدی یکی از بهترین راه‌های برق رسانی و تولید انرژی در مقایسه با دیگر مدل‌های انتقال انرژی به روستاها و نقاط دور افتاده در کشور از نظر هزینه، حمل‌نقل، نگهداری و عوامل مشابه می‌باشد.

با توجه به استانداردهای بین‌المللی اگر میانگین انرژی تابشی خورشید در روز بالاتر از ۳٫۵ کیلووات ساعت در مترمربع (۳۵۰۰ وات/ساعت) باشد استفاده از مدل های انرژی خورشیدی نظیر کلکتورهای خورشیدی یا سیستم‌های فتوولتائیک بسیار اقتصادی و مقرون به صرفه است.

در بسیاری از قسمت های ایران انرژی تابشی خورشید بسیار بالاتر از این میانگین بین‌المللی می‌باشد و در برخی از نقاط حتی بالاتر از ۷ تا ۸ کیلو وات ساعت بر مترمربع اندازه‌گیری شده است ولی بطور متوسط انرژی تابشی خورشید بر سطح سرزمین ایران حدود ۴٫۵ کیلو وات ساعت بر مترمربع است.

 

پارکینگ های خورشیدی

 

در عصر حاضر از انرژی خورشیدی توسط سیستم‌های مختلف استفاده می‌شود که عبارت‌اند از:

  1. استفاده از انرژی حرارتی خورشید برای مصارف خانگی، صنعتی و نیروگاهی.
  2. تبدیل مستقیم پرتوهای خورشید به الکتریسیته بوسیله تجهیزاتی به نام فتوولتائیک.

مزایای نیروگاههای خورشیدی در قالب احداث پارکینگ خودرو

نیروگاه‌های خورشیدی که انرژی خورشید را به برق تبدیل می‌کنند امید است در آینده با مزایای قاطعی که در برابر نیروگاه‌های فسیلی و اتمی دارند به خصوص اینکه سازگار با محیط زیست می‌باشند، مشکل برق بخصوص در دوران اتمام ذخائر نفت و گاز را حل نمایند. تأسیس و بکارگیری نیروگاه‌های خورشیدی آینده‌ای پر ثمر و زمینه‌ای گسترده را برای کمک به خودکفایی و قطع وابستگی کشور به صادرات نفت فراهم خواهد کرد. اکنون شایسته‌است که به ذکر چند مورد از مزایای این نیروگاه‌ها بپردازیم.

 

پارکینگ های خورشیدی

 

الف) سود آوری

طبق بند(ب) ماده (133) قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران، به شرکت توانیر و شرکت های وابسته و تابعه وزارت نیرو اجازه داده می‌شود نسبت به انعقاد قراردادهای بلندمدت خرید تضمینی برق تولیدی از منابع انرژی‌های نو و انرژی‌های پاک با اولویت خرید از بخش های خصوصی و تعاونی اقدام نمایند. قیمت خرید برق این نیروگاه ها علاوه بر هزینه‌های تبدیل انرژی در بازار رقابتی شبکه سراسری بازار برق، با لحاظ متوسط سالانه ارزش وارداتی یا صادراتی سوخت مصرف ‌نشده، بازدهی، عدم ‌انتشار آلاینده‌ها و سایر موارد به تصویب شورای اقتصاد می‌رسد. طبق ماده (139) به منظور ایجاد زیرساخت های تولید تجهیزات نیروگاه های بادی و خورشیدی و توسعه کاربرد انرژی های پاک و افزایش سهم تولید این نوع انرژی ها در سبد تولید انرژی کشور، دولت مجاز است با حمایت از بخش های خصوصی و تعاونی از طریق وجوه اداره شده و یارانه سود تسهیلات، زمینه تولید تا پنج هزار مگاوات انرژی بادی و خورشیدی در طول برنامه متناسب با تحقق تولید را فراهم سازد.

 

پارکینگ های خورشیدی

 

ب) تولید برق بدون مصرف سوخت

نیروگاه‌های خورشیدی نیاز به سوخت ندارند و برخلاف نیروگاه‌های فسیلی که قیمت برق تولیدی آن ها تابع قیمت نفت بوده و همیشه در حال تغییر می‌باشد. در نیروگاه‌های خورشیدی این نوسان وجود نداشته و می‌توان بهای برق مصرفی را برای مدت طولانی ثابت نگه داشت.

پ) عدم احتیاج به آب زیاد

نیروگاه‌های خورشیدی بخصوص دودکش های خورشیدی با هوای گرم احتیاج به آب ندارند لذا برای مناطق خشک مثل ایران بسیار حائز اهمیت می‌باشند. (نیروگاه‌های حرارتی سنتی هنگام فعالیت نیاز به آب مصرفی زیادی دارند)

ت) امکان تأمین شبکه‌های کوچک و ناحیه‌ای (پارکینگ های اداری)

نیروگاه‌های خورشیدی می‌توانند با تولید برق به شبکه سراسری برق نیرو برسانند و در عین امکان تأمین شبکه‌های کوچک ناحیه‌ای، احتیاج به تأسیس خطوط فشار قوی طولانی جهت انتقال برق ندارند و نیاز به هزینه زیاد احداث شبکه‌های انتقال نمی‌باشد.

ث) استهلاک کم و عمر زیاد

نیروگاه‌های خورشیدی بدلایل فنی و نداشتن استهلاک زیاد دارای عمر طولانی می‌باشند در حالی که عمر نیروگاه‌های فسیلی بین ۱۵ تا ۳۰ سال محاسبه شده‌است.

 

پارکینگ های خورشیدی

 

 

ج) عدم احتیاج به متخصص

نیروگاه‌های خورشیدی احتیاج به متخصص عالی ندارند و می‌توان آن ها را بطور اتوماتیک بکار انداخت، در صورتی که در نیروگاه‌های اتمی وجود متخصصین در سطح عالی ضروری بوده و این دستگاه ها احتیاج به مراقبت های دائمی و ویژه دارند.

در حال حاضر انرژی خورشیدی روز به روز اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و اکنون بهترین راه برای تولید انرژی خورشیدی ارزان قیمت از طریق نصب پنل‌های خورشیدی روی سقف پارکینگ‌های عمومی  میباشد. امروزه در سراسر دنیا هواداران انرژی خورشیدی، توجه خود را به سقف پارکینگ‌های عمومی که به عنوان بهترین مکان برای نصب صفحات عظیم خورشیدی می باشد معطوف کرده‌اند.

 

پارکینگ های خورشیدی

 

دلیل این توجه کاملا ساده و قابل درک است چراکه پارکینگ‌ها هم‌اکنون نیز بخش بزرگی از چشم‌انداز شهرها را به خود اختصاص داده‌اند و در وضعیت آب و هوایی گرم، حرارت بسیاری جذب می‌کنند که هیچ استفاده‌ی مفیدی از آن صورت نمی‌گیرد. بنابراین چرا با نصب پنل‌های خورشیدی روی آن‌ها، بهره‌وری مفیدی برای‌شان ایجاد نکنیم؟

اطلاعات تکميلي