روش های انتخاب صحیح کمپرسور مناسب

روش های انتخاب صحیح کمپرسور مناسب

برای خرید یک کمپرسور اگر شما دچار تردید در مورد نحوه انتخاب دستگاه شده اید ما در اینجا سعی داریم با ارائه اطلاعات لازم و کافی شما را در خرید یک کمپرسور مناسب یاری دهیم. اصولاً همه ی کمپرسور ها دارای موتوری قدرتمند برای پمپا‍‍ژ هوای فشرده شده می باشند که این هوای فشرده شده درون دستگاه هنگام منتشر شدن، نیروی لازم برای به حرکت در آوردن ابزار های پنوماتیک را ایجاد می نماید.

کمپرسور ها از نظر اندازه و بر حسب نیاز به سه دسته تقسیم می شوند:

۱) کمپرسورهای شخصی  

۲) کمپرسورهای ساختمانی      

۳)کمپرسورهای صنعتی

 

کمپرسورهای شخصی : 

این نوع از کمپرسور ها معمولاً دارای حجم و اندازه ی کوچکی هستند و معمولاً برای مصارف شخصی و خانگی استفاده می شود. اگر شما نیازتان باد کردن لوازم ورزشی، اسباب بازی، لاستیک اتومبیل و در این حدود می باشد ما به شما کمپرسورهای موجود در این کلاس یعنی کمپرسورهای شخصی را معرفی می نماییم. این نوع از کمپرسورها می توانند برای زمینه های متفاوت ساختمانی و صنعتی نیز به شرط اینکه فشار هوای مورد نیاز بالا نباشد، استفاده شود. با این حال اگر شما نیازمند فشار باد قویتری هستید می توانید از موتورهای قدرتمند تر استفاده نمایید. به صورت کاملاً صادقانه باید اشاره کرد که این نوع از کمپرسورها برای مصارف خانگی بهتر عمل می نمایند.

 

compr-10

 

کمپرسورهای ساختمانی : 

این نوع از کمپرسورها دارای مقاومت بیشتر و قدرت بالاتری نسبت به کمپرسورهای کلاس قبلی می باشند. این کمپرسورها قابل حمل توسط دست ، توسط چرخ و یا لوازم نقلیه می باشند و از لحاظ کاربردی دارای دامنه کاری تقریباً بی نهایتی می باشد از تعمیرات جاده ای گرفته تا رنگ کردن وسایل و غیره. اگر نیاز شما به استفاده از کمپرسور به صورت دائمی بوده و فشار هوای بالایی را نیاز دارید ما کمپرسورهای موجود در این کلاس را به شما پیشنهاد می کنیم.

 

کمپرسورهای صنعتی:

  اگر شما به صورت روزانه و مداوم نیاز به یک منبع پر فشار هوا دارید، کمپرسور های موجود در این کلاس بهترین انتخاب برای شما هستند. این نوع کمپرسورها دارای تکنولو‍‍ژی پیشرفته ای بوده و عملکرد فوق العاده سطح بالایی را دارا می باشد که میتواند در صنایع سنگین، ماشین آلات موجود در صنایع نفت و غیره استفاده شود. به عبارت دیگر کمپرسورهای موجود در این کلاس برای کابردهایی استفاده می شود که نیازمند بالاترین فشار می باشد.

 

نکاتی که در خرید یک کمپرسور باید بدان توجه شود

اصولاً کمپرسورهای بادی را با عنوان ابزارهای پنوماتیک نامگذاری کردند که به طور کلی سبکتر، سریعتر و قدرتمندتر از ابزارهای سنتی می باشد. کلید انتخاب کمپرسور ایده آل، مطابقت با نیازهای کاری افراد می باشد. کمپرسورهای قابل حمل معمولاً برای مصارف خانگی و محل کار مناسب می باشد، در حالی که کمپرسورهای ثابت برای فراهم آوردن حجم بالایی از فشار هوا در صنایع استفاده می شود. در ادامه فاکتور های دیگری را که در خرید کمپرسور باید لحاظ نمود را به شما ارائه می دهیم.

 

فاکتور هایی که در خرید کمپرسور باید در نظر گرفته شوند:

  • قابلیت حمل – ثابت یا قابل حمل
  • منبع تغذیه – الکتریکی یا دیزلی
  • شاخص عملکرد – PSI ، SCFM و اسب بخار
  • حجم مخزن – بدون مخزن، مخزن کوچک، مخزن بزرگ
  • نوع پمپ – عمل به صورت مداوم، عمل به صورت اجرا و توقف، تک مرحله ای ، دو مرحله ای و oil free , oil injected  می باشد.

در ادامه به توضیح مفصلی در مورد این فاکتورها می پردازیم.

 

قابلیت حمل

حمل یک عامل کلیدی در انتخاب کمپرسور هوا می باشد، عموماً کمپرسورهای هوا به دو گروه عمده تقسیم می شوند. کمپرسورهای قابل حمل در اشکال و اندازهای مختلف در دسترس هستند. مدل های کوچکتر به اندازه ی کافی برای حمل سبک می باشند ولی مدل های بزرگتر دارای چرخ هایی هستند که کمپرسور را قابل حمل می کنند.

 

compr-16

 

عموماً این کمپرسورهای کوچک در زمینه های مختلف و در صنایع مختلف استفاده می شود از قبیل: باد کردن لاستیک های اتومبیل، تأمین انرژی مورد نیاز برای ضربه زدن به میخ، رنگ کردن، استفاده در انواع مختلف ماشین آلات سنگین و غیره می باشد. اگر شما دنبال یک کمپرسور قابل حمل مناسب برای کار روی یک خودرو یا یک گاراژ‍ می باشید شما نیازمند یک دستگاه قدرتمند با ذخیره هوای بالا هستید که به صورت عمودی باشد تا فضای کمتری را اشغال کند و حجمی حدود ۲۰ الی ۳۰  لیتر را دارا باشد.

کمپرسورهای ثابت نوع دیگری از کمپرسورها می باشند که به یک منطقه خاص بسته شده و به طور مستقیم به مدار سیم کشی ساختمان متصل می شوند که مخزن آنها مجهز به ۶۰ تا ۸۰ گالن و ۴ تا ۱۰ موتور HP می باشند.

معمولاً کمپرسورهای ثابت برای پارکینگ ها ، تعمیرگاهها و کارگاههای آموزشی مناسب می باشند چرا که این کمپرسورها قابلیت این را دارند که به ابزارهای مختلف بادی متصل شوند و با هزینه ی کمتر قابلیت بالایی را ارائه می دهد.

 

منبع تغذیه

منبع انرژی کمپرسورهای هوا به صورت دیزلی و الکتریکی می باشد. به طور کلی کمپرسورهای برقی در ولتاژ استاندارد خانگی یعنی مابین ۱۱۰-۱۲۰ ولت کار می کنند. کمپرسورهایی که با بیش از دو موتور کار می کنند انرژی در حدود ۲۲۰-۲۴۰ ولت نیازمندند. این موضوع را نیز باید در نظر گرفت که کمپرسورهای الکتریکی موقع کار دود تولید نمی کنند بنابراین برای مصارف داخلی که محیط بسته می باشد استفاده از این نوع کمپرسورها توصیه می شود.

کمپرسورهایی که از منبع تغذیه ی دیزلی استفاده می کنند دارای عملکرد بهتر و قدرتمندتری هستند بنابراین توصیه می شود که در صنایع سنگین و سایر صنایعی که کیفیت بالاتری نیازمند از این نوع کمپرسورها استفاده شود. موردی که درباره ی این کمپرسورها باید در نظر گرفت این است که محل این دستگاه باید در فضای آزاد قرار گیرد و یا اینکه محل مورد نظر دارای سسیستم تهویه مناسب باشد چرا که دستگاه هنگام فعالیت دود تولید می نماید. نکته ای دیگری که باید در نظر گرفت، هنگام خرید کمپرسور باید به قابل حمل بودن ، مقدار انرژی و هوای تولید شده و منبع تغذیه کمپرسور توجه شود.

 

شاخص عملکرد

مهمترین عاملی که در خرید یک کمپرسور باید در نظر گرفت شاخص عملکرد کمپرسور می باشد، به عبارت دیگر مقدار هوای تولید شده توسط کمپرسور که با واحد متر مکعب در دقیقه اندازه گیری می شودکه به صورت SCFM بیان می شود. ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که ابزارهای جانبی متصل به کمپرسور دارای شاخص عملکرد SCFM می باشند، پس برای عملکرد بهتر نیاز به ابزارهای مناسب دارید. ابزارهای کوچک معمولاً بین ۰ تا ۵ SCFM نیاز دارند و برای ابزاهای بزرگتر نیازمند ۱۰ SCFM و بالاتر می باشد. همانطور که قبلاً بیان شد برای عملکرد بالاتر تمام دستگاه و ابزارها باید دارای SCFM مناسب باشند. در صورتی که شما از چندین نوع ابزار پنوماتیک استفاده می کنید، نیازمند فشاری بالای ۱۰SCFM  برای کمپروسر هستید. بهترین راهکار برای تشخیص SCFM مناسب برای کمپرسور به این صورت است که ابتدا مشخص کنید چند ابزار پنوماتیک به کمپرسور متصل خواهد شد، SCFM این ابزارها را با یکدیگر جمع نموده و عدد حاصل را در عدد ۱٫۵ ضرب نمایید عدد نهایی نشان دهنده ی SCFM مناسب برای دستگاه کمپرسور شما می باشد. ذکر این مسئله نیز حائز اهمیت است که کمپرسورهای کوچک قابلیت پشتیبانی از یک ابزار پنوماتیک در یک واحد زمانی را دارند و هرچقدر SCFM کمپرسور بالاتر باشد قابلیت پشتیبانی همزمان از ابزارهای پنوماتیک نیز بالاتر می رود. در ادامه باید یادآور شویم مقدار فشار هوای داخل کمپرسور با واحد PSI اندازه گیری می شود. کمپرسورهای کوچک و خانگی معمولاً دارای ۹۰PSI می باشند که برای به کار انداختن ابزارهای پنوماتیک معمولی، کافی می باشد ولی در صورتی که نیاز شما به صورت صنعتی باشد فشاری بالغ ۱۵۰ PSI و بالاتر را نیاز دارید. علاوه بر واحدهایی که به صورت PSI و SCFM اشاره شد ممکن است بر روی برخی کمپرسورهای واحدهای دیگری مانند اسب بخار(HP) ذکر شود که هر چقدر مقدار این واحد بالاتر باشد نشان دهنده ی قدرت بالای دستگاه می باشد. اسب بخار قدرت واقعی خود موتور را به شما اطلاع می دهد در حالی که SCFM بیانگر این موضوع است که کمپرسور چه قدرتی را در اختیار ابزارهای پنوماتیک شما قرار می دهد. کمپرسورها معمولاً دارای قدرتی مابین ۱٫۵ تا ۶٫۵ اسب بخار هستند.

 

حجم مخزن

اندازه ی کمپرسور نیز فاکتور مهمی در خرید این دستگاه می باشد، چرا که هر چقدر اندازه ی مخزن بزرگتر باشد میزان باد تولید شده بیشتر بوده و نیاز به کار کردن دوباره دستگاه را کاهش می دهد.

 

این راهنمایی ها را همیشه در ذهن داشته باشید:

اگر شما از ابزاری استفاده می کنید که نیازمند فشار بالایی از هوا برای مدت زمان تقریباً طولانی می باشید، به شما پیشنهاد می کنیم از کمپرسوری استفاده کنید که حجم تانکر بالایی را داشته باشد. اگر نیاز کاری شما از کمپرسور به صورت متناوبی باشد در این صورت می توانید از کمپرسورهایی در حجم کوچک استفاده کنید. در ادامه باید یادآور شویم در صورتی که حجم تانکر یک کمپرسور از نظر SCFM ابزار پانوماتیک بیشتر باشد در این صورت دستگاه در حین کار فرصتی برای خنک کردن موتور خواهد داشت که این باعث افزایش طول عمر کمپرسور شما می شود. اگر نیاز شما از کمپرسور، عملیات ساختمانی مانند کوبیدن میخ باشد، نیاز به حجم بالایی از تانکر ندارید و اندازه ی مخزن بین ۲ تا ۶ گالن برای شما کافی می باشد.

 

نوع کمپرسور

تنوع در طراحی کمپرسور می تواند شاخص عملکرد و بازدهی کمپرسور را تحت تأثیر قرار دهد. در اینجا برخی نکات کلیدی را مطرح می کنیم:

کمپرسور های تک مرحله ای و پمپ های دو مرحله ای:

کمپرسورهای تک مرحله ای می توانند دارای یک یا بیشتر سیلندر ورودی و تولیدی هوای فشرده باشد که فشار گاز خروجی نیز به صورت ثابت می باشد.

در کمپرسورهای دو مرحله ای حداقل دو سیلندر وجود دارد. سیلندر اول هوای لازم را وارد نموده و فشاری برابر ۱۳۵ PSI تولید کرده و به سمت سیلندر دوم فرستاده و سیلندر دوم نیز فشاری هوا را ۱۷۵ PSI می نماید. سودی که این کمپرسور های دو مرحله ای دارند این است که فشار هوای بالایی را تولید نموده و این قابلیت را دارند که چندین ابزار از این کمپرسورها استفاده نموده و بدون افت فشار کار کنند.

  

Oil-Lubricated  و Oil-Free :

کمپرسورهای Oil-Lubricated درست مانند ماشین های چمن زنی و ماشین های سواری برای به کار افتادن نیازمند روغن هستند.کمپرسورهایی که با روغن کار می کنند اصولاً بزرگتر و سنگین تر از سایر مدل هستند، باید توجه کنید که این روغن ها از سایش قطعات کمپرسور جلوگیری می کند و باعث افزایش طول عمر کمپرسور می شود.کمپرسورهایی هم که بدون روغن کار می کنند اصولاً از رینک پیستونهای مخصوصی استفاده می کنند تا از سایش قطعات جلوگیری شود. از آنجایی که کمپرسورهای بدون روغن اندازه و حجم کوچکی نسبت به کمپرسورهای استفاده کننده از روغن دارند لذا محبوبیت خاصی نزد مشتریان برای استفاده در منزل و محل کار دارند، از مهمترین ویژگی های دیگر این کمپرسورها قابلیت حمل آنها می باشد.

ویژگی های شاخص دیگر در کمپرسورها :

۱)  سیستم خنک کننده ی هوای دستگاه: شامل پمپاژ هوای سرد به داخل دستگاه برای افزایش طول عمر موتور کمپرسور.

۲) سوئیچ کردن هنگام بار اضافی حرارت: این موضوع به بدان معنی است که دستگاه زمانی که درجه ی حرارتش از یک مرز معین گذشت، خود دستگاه خاموش شود که باعث افزایش طول عمر شده و امنیت محیط کاری را نیز افزایش می دهد.

۳) صدور گواهینامه برای دستگاه: این موضوع بدان معنی است که دستگاه از مواد با کیفیت بالایی تشکیل شده و از نظر ساختار دارای یک استاندارد معینی می باشد.

 

اطلاعات تکميلي

  • منبع: saman energy co
  • منابع پيشنهادي: energykala
  • حوزه کاربرد: صنعت و ساختمان