پراب اسیلوسکوپ چیست ؟

پراب یا پروب اسیلوسکوپ، وسیله ایست که توسط آن شکل موج را بروی اسیلوسکوپ نشان میدهد. به عبارت دیگر، پروب سیگنال را از مدل به اسکوپ منتقل می کند.

پراب اسیلوسکوپ

سر پروب نوک تیز است یا تبدیلی روی آن قرار می گیرد که با کشیدن آن به سمت پایین چنگک فلزی ظریفی روئت می شود که برای اتصال به بخشی از مدار کاربرد دارد. در قسمت میانی پروب، یک سیم مشکی رنگ با انتهای سوسماری شکل قرار دارد که به زمین مدار جهت حفاظت متصل می گردد.

پراب اسیلوسکوپ

انواع مختلفی پروب وجود دارد اما معروفترین و پرکاربردترین پروب، نوع Passive یا غیر فعال می باشد. این پروب ها توسط مقاومت بزرگ موازی با یک خازن کوچک تضعیف می شوند تا کمترین تاثیر بروی سیگنال را داشته باشند. در شکل زیر بلوگ دیاگرام پراب بین مدار و اسیلوسکوپ را مشاهده می کنید :

 

پراب اسیلوسکوپ

 

اکثر پروب ها دارای مقاومت 9 مگا اهم برای تضعیف دارند زمانی که به ورودی اسیلوسکوپ با ورودی یک مگا اهم متصل می شود یک مقسم ولتاژ 10/1 بوجود می آید. لذا به این پروب ها پروب تضعیف شده 10X می گویند. به عبارت دیگر 10 برابر تضعیف می شود. اکثر پراب ها سوئیچی برای انتخاب 1X و 10X دارند که در حالت 1X تضعیفی رخ نمی دهد.

پراب اسیلوسکوپ

کاربرد این تضعیف در فرکانس های بالا مورد استفاده قرار می گیرد. اما در نظر داشته باشید که دامنه سیگنال را نیز 10 برابر کوچک می کند و مجددا در اسیلوسکوپ دیجیتال ضربدر 10 می شود( در آنالوگ ضربدر10 نمی شود و خود کاربر باید 10 برابر کند). لذا در صورتی که سیگنال با دامنه خیلی کم داشتید از مد 1X استفاده کنید.
در ضمن زمانی که استفاده از تمامی پهنای باند اسیلوسکوپ مدنظر باشد، باید در مد 10X کار کنید.
در اکثر اسیلوسکوپ های دیجیتال بصورت اتوماتیک ضربدر 10 می شود اما اگر این آپشن را نداشته باشد در تنظیمات می توان میزان تضعیف پروب را برایش تعریف کرد.

پراب اسیلوسکوپ

نحوه تست کردن پروب :
تمامی اسیلوسکوپ ها دارای یک ژنراتور سیگنال مربعی( عموما 1KHz/5V) هستند. و عموما در پایین گوشه سمت راست اسیلوسکوپ تعبیه شده است. برای تست پروب از این خروجی استفاده می گردد. پراب خود را به پایه فلزی اتصال دهید. سپس بر روی صفحه نمایشگر سیگنالی مشاهده می گردد.

پراب اسیلوسکوپ در صورتی که سیگنال واضح نبود، توسط پیچ های time div و Volt div سیگنال مربعی را مشاهده خواهید نمود. در اسیلوسکوپ های دیجیتال می توان تنها با استفاده از گزینه Auto Set بهینه ترین سیگنال را مشاهده کرد.

جهت مشاوره یا خرید انواع اسیلوسکوپ و سایر تجهیزات اندازه گیری با انرژی کالا تماس بگیرید.

 

اطلاعات تکميلي