هر ۲۰ مترمربع جاده‌ خورشیدی تامین برق یک خانه

 ایده‌ استفاده از انرژی خورشیدی توسط جاده‌های خورشیدی چیز جدیدی نیست، اما تا امروز طرح قابل‌اجرا یا کارآمدی برای آن ارائه نشده بود. دولت فرانسه به‌تازگی اعلام کرده است که تا ۵ سال آینده قصد دارد جاده‌ای خورشیدی به طول ۱۰۰۰ کیلومتر را بسازد. با توجه به این بیانیه، این کار برق پنج میلیون نفر را تأمین خواهد کرد. به نظر می‌رسد سال‌ها تحقیق مشترک آی‌اِن‌ای‌اِس و موسسه‌ی ملی انرژی خورشیدی، کولاس و شرکت حمل‌ونقل فرانسه به ثمر نشسته و نتیجه‌ی آن ایجاد جاده‌ای با سطحی از صفحات خورشیدی نازکی بوده که واتاوی نام‌گذاری شده است.

می‌دانستید که جاده‌ها فقط در ۱۰ درصد مواقع توسط خودروها استفاده می‌شوند؟ کولاس معتقد است که این کار در کاهش مصرف انرژی می‌تواند مؤثر باشد. لازم نیست که جاده‌ها را با واتاوی جایگزین کنیم، فقط کافی است که آن را روی جاده‌های کنونی نصب کنیم. این محصول دارای صفحات کاشی مانندی است که می‌توان آن را مستقیماً روی سطح جاده‌های فعلی نصب کرد. قطر آن ۷ میلی‌متر بوده و با استفاده از لایه‌هایی ساخته‌شده است که کشش بیشتری را بر روی چرخ‌های خودروها اعمال می‌کند.

 

جاده‌ خورشیدی

 

کولاس آزمایش‌های مضاعفی را بر روی سطح جاده‌ی خورشیدی انجام داده و ادعا کرده است که می‌تواند ۲۰ سال در جاده‌ای با رفت‌وآمد معمولی کار کند. با توجه به گفته‌های این شرکت، هر ۲۰ مترمربع از جاده می‌تواند برق یک‌خانه‌ی معمولی فرانسه را تأمین کند؛ یعنی هر کیلومتر از جاده‌ی واتاوی، می‌تواند برق ۵۰۰۰ خانه را تأمین کند.

 

جاده‌ خورشیدی

 

علاوه بر توانایی‌های دیگر آن، این جاده می‌تواند برف‌روبی فصلی را تحمل کرده و ضد آب نیز هست. هر صفحه با استفاده از ورقه‌ی سیلیکون پلی‌کریستالین ساخته‌شده که با بستری رزینی آب‌داده شده است تا از سلول‌های خورشیدی محافظت کند. کولاس می‌گوید که به دلیل افزایش کشش، احتمال وقوع تصادف روی این جاده‌ها کاهش پیدا می‌کند.

 

اطلاعات تکميلي